جلسه کاخ سفید بدون نتیجه گیری درباره سوریه پایان یافت

Submitted on پ., 04/12/2018 - 19:57


دونالد ترامپ در توییتر نوشت هیچ وقت نگفته حمله به سوریه چه زمانی صورت می گیرد
نشست دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا با فرماندهان نظامی و مشاوران ارشدش بدون نتیجه گیری نهایی درباره اقدام نظامی احتمالی علیه حکومت سوریه به پایان رسیده است.

این جلسه در حالی برگزار شد که در پی انتشار گزارش هایی درباره حمله شیمیایی علیه مواضع مخالفان بشار اسد در شهر دوما، آمریکا و متحدانش از اقدام نظامی به تلافی این حمله خبر داده بودند.

دمشق و مسکو دست داشتن ارتش سوریه در این حمله را رد کرده اند.

بر اساس بیانیه ای که کاخ سفید منتشر کرده است، "دولت آمریکا به بررسی اطلاعات دریافتی و مشورت با متحدانش در این باره ادامه خواهد داد."

آقای ترامپ پیش از این دیدار به خبرنگاران گفته بود به زودی درباره اقدام نظامی احتمالی علیه سوریه تصمیم گیری خواهد شد.

امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه پنجشنبه گفته بود پاریس مدارکی در دست دارد که ثابت می کند حکومت سوریه با سلاح شیمیایی به شهر دوما حمله کرده است.

آقای مکرون گفت فرانسه به زودی درباره واکنش نظامی به این اقدام تصمیم گیری خواهد کرد.

از سوی دیگر، کابینه بریتانیا هم بر نیاز اقدام نظامی تاکید کرده است.

پیش تر، بعضی از رسانه ها به نقل از مقام های آمریکایی از یافته شدن آثار سم اعصاب کلرین در نمونه های ادرار و خون مصدومان در دوما خبر داده بودند.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید حدود ۵۰۰ نفر از کسانی که پس از حمله روز شنبه در دوما به بیمارستان برده شدند، علائم مصدومیت با سلاح شیمیایی را از خود نشان می دهند.

به گفته مخالفان حکومت سوریه، تعدادی از ساکنان دوما در اثر این حمله جانشان را از دست داده اند.

آمریکا، فرانسه و بریتانیا که حکومت سوریه را به این حمله متهم کرده اند، می گویند برای اقدام نظامی احتمالی علیه ارتش سوریه این کشور آماده می شوند.

روسیه با اقدام نظامی علیه سوریه مخالف است و خواستار برگزاری نشست شورای امنیت برای بررسی مجدد موضوع شده است. روسیه پیش تر، قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تحقیق درباره حمله دوما را وتو کرده بود.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفته است باید از اقداماتی که اوضاع را متشنج تر می کند، خودداری کرد.

زمان حمله

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا که چهارشنبه در توییتر از حمله قریب الوقوع با استفاده از موشک های هوشمند خبر داده بود، پنجشنبه در توییتر گفت هیچ وقت نگفته حملات چه زمانی انجام خواهند شد.
@realDonaldTrump

Donald J. Trump

@realDonaldTrump
Never said when an attack on Syria would take place. Could be very soon or not so soon at all! In any event, the United States, under my Administration, has done a great job of ridding the region of ISIS. Where is our “Thank you America?”

@realDonaldTrump
آقای ترامپ در توییتر نوشت: "هیچ گاه نگفتم که حمله علیه سوریه چه زمانی صورت خواهد گرفت. زمان حمله می تواند خیلی نزدیک باشد یا اصلا رخ ندهد."

همزمان، جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا در سخنانی در کنگره نسبت به گسترش بحران در صورت حمله به سوریه و درگیر شدن ایران و روسیه با غرب هشدار داد.

آقای متیس که پنجشنبه در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا صحبت می کرد، تاکید کرد که میان واکنش تلافی جویانه به کاربرد سلاح شیمیایی با خطر گسترده تر شدن دامنه جنگ در منطقه باید تعادل برقرار کرد.

آقای متیس گفت: "برای جلوگیری از کشتار غیرنظامیان بی گناه تلاش می کنیم ولی سوال استراتژیک این است که چه کار کنیم که اوضاع از کنترل خارج نشود."


مکرون می گوید فرانسه مدارکی دارد که کاربرد سلاح شیمیایی را اثبات می کند
وزیر دفاع آمریکا همچنین گفت: "به باور من حمله‌ای شیمیایی انجام شد و ما مشغول جستجو برای مستندات واقعی هستیم."

آقای ماتیس ادامه داد: "ما آنجا حضور نظامی نداریم و درگیر نیستیم. به همین دلیل نمی‌توانم به شما بگویم که مستنداتی داریم، هرچند که شواهد بسیاری در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی وجود دارد که حاکی از استفاده گاز کلر یا سارین است."

منبع
bbc
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز