برای نخستین بار در کانادا یک عمل جراحی ترمیم ستون فقرات و نخاع، بر روی یک جنین انجام شده است.

Submitted on پ., 11/16/2017 - 01:16

برای نخستین بار در کانادا یک عمل جراحی ترمیم ستون فقرات و نخاع، بر روی یک جنین انجام شده است.
ماجرای Eiko، نوزاد دختر ۳ ماهه و تیم ۲۴ نفری جراحان و متخصصان بیمارستان Mount Sinai تورنتو راهگشای امید برای صدها خانواده شده است.
عمل جراحی بیسابقه ترمیم و جا انداختن ستون فقرات و نخاع در ماه ژوئن گذشته بر روی جنین در داخل رحِم انجام شده و نوزاد حالا ۳ ماهه و کاملاً در سلامت است.

خانم Romeila Son، مادر Eiko، که ۴ فرزند دیگر هم دارد، در هفته بیست و پنجم حاملگی خود، در ماه ژوئن گذشته تحت عمل جراحی داخل رحِم قرار گرفته بود.
به گزارش رادیو کانادا، Eiko از نخستین هفته‌های شکل‌گیری در رحِم مادرش مبتلا به بیماری spina-bifida بوده که با عمل جراحی سلامت کامل خود را بدست آورده است.
در این نوع بیماری یا نارسایی، مهره‌های ستون فقرات، در هفته‌های نخست بارداری کاملاً بسته نمی‌شود و با فاصله‌ای که میان دو یا چند مهره ایجاد می‌شود، نخاع بیرون زده و مستقیماً زیر پوست قرار می‌گیرد.

این بیماری در صورت معالجه نشدن، یا هنگام زایمان خطر مرگ برای مادر و نوزاد ایجاد می‌کند، یا نوزاد با پاهای فلج شده به دنیا می‌آید و یا حساسیت برخی از اندام‌های داخلی بدن از بین می‌رود.
دکتر Greg Ryan، مدیر برنامه پزشکی جنین در بیمارستان Mount Sinai تورنتو، و دکتر James Drake، رئیس بخش جراحی اعصاب در بیمارستان Sickkids (بیمارستان کودکان تورنتو)، مسئول عمل جراحی بیسابقه ستون فقرات Eiko در داخل رحِم مادرش، و پیشگامان این پیشرفت پزشکی در کانادا هستند.
مادر Eiko گفته است در بیستمین هفته حاملگی، روزی که به او گفته شد فرزندش سالم بدنیا خواهد آمد را هرگز فراموش نمی‌کند.
هنگامی که به خانم Son گفته شده بود جنینی که در رحِم دارد دچار بیماری spina- bifida است، تحقیقات خود را شروع کرده بود و به این نتیجه رسیده بود که عمل جراحی داخل رحِم بهترین شانس سالم بدنیا آمدن فرزند اوست.
از آنجا که این عمل جراحی تاکنون در کانادا انجام نشده بود، باید به آمریکا می‌رفت تا در آنجا تحت عمل جراحی قرار گیرد، اما با داشتن چهار فرزند چنین امکانی برای او نبود.
خانم Son با جستجو و کمک یکی از دوستانش متوجه می‌شود دکتر Ryan و دکتر Drake آماده انجام عمل جراحی ستون فقرات جنین او هستند.
spina-bifida-chirurgie-colonne-vertebrale
مقدمات عمل جراحی به سرعت فراهم می‌شود و روز ۴ ژوئن گذشته جنین تحت عمل قرار می گیرد.
دو پزشک جراح Eiko گفته‌اند:« می‌دانستیم که دانش انجام این عمل جراحی بیسابقه در کانادا را داریم، اما فکر می‌کردیم هنوز خانواده‌های کانادایی به حد کافی برای انجام این عمل آمادگی ندارند. ولی پس از انجام نخستین عمل خانواده‌های بیشتری مایل هستند، در صورت لزوم، از این عمل استفاده کنند.»
از زمان انجام نخستین جراحی داخل رحِم برای درمان مشکل spina-bifida، دو عمل جراحی مشابه دیگر در تورنتو انجام شده است.
هرسال ۱۲۰ تا ۱۵۰ نوزاد با مشکل حاد spina-bifida در کانادا بدنیا می‌آیند. از این تعداد ۱۵ تا ۳۰ درصد عمر کوتاهی دارند و به سن بزرگ‌سالی نمی‌رسند.

منبع
Persian mirror

بیشترین بازدید اخبار امروز