بزرگترین حباب مسکن در کانادا در تورنتو یا ونکوور نیست، بلکه اینجاست!

Submitted on چ., 05/08/2024 - 20:54

قیمت املاک و مستغلات کانادا پس از کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی در طول همه گیری کوید افزایش یافت، اما از زمانی که بانک مرکزی متوالی نرخ های بهره را افزایش داد، قیمت ها به طور کلی کاهش یافته است. داده های انجمن املاک و مستغلات کانادا (CREA) نشان می دهد که قیمت مسکن پس از کاهش نرخ بهره در مارچ ۲۰۲۰ افزایش یافت و در سال ۲۰۲۲ با شروع عادی شدن نرخ های بهره به اوج خود رسید. اما استان‌های شرقی کانادا استثنای بزرگی بودند و زمانی که نرخ‌های بهره شروع به افزایش کردند، تنها با حداقل تعدیل‌ها مواجه شدند و در نتیجه عنوان پر حباب ترین رشد کشور را حفظ کردند.

افزایش قیمت املاک و مستغلات در کانادا
قیمت مسکن در کانادا در مارچ ۲۰۲۲ به اوج خود رسید و قیمت مسکن معمولی به 855,800 دلار رسید که از زمان شروع کاهش نرخ بهره در ماه مارچ 2020، 54.8 درصد افزایش داشت. قیمت خانه از آن زمان تعدیل شده است، اما قیمت ها هنوز ۳۲ درصد بالاتر از زمانی است که با قیمت پایه در ماه مارچ ۲۰۲۴ با قیمت 729700 دلار شروع شد.

قیمت مسکن در دو سال گذشته در حال افزایش بوده است،‌ دو سال پیش به اوج خود رسید و سپس طی دو سال بعد به شدت کاهش یافت.

داده‌ها نشان می‌دهند که رشد قیمت مسکن در استان‌های شرقی کانادا عموماً پر حباب ترین است. از ماه مارچ ۲۰۲۰ تا اوج خود، بیشترین افزایش قیمت در نوا اسکوشیا (۷۱/۷%+)، نیوبرانزویک (۷۰/۳%+) و جزیره پرنس ادوارد (۶۶/۱%+) مشاهده شد. قیمت مسکن در این استان‌ها بلافاصله پس از شروع افزایش نرخ بهره، یعنی در عرض ۳ ماه از اولین افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۲۲ به اوج خود رسید.

تنها چهار استان کشور در اوج رشد قیمت مسکن بهتر عمل کردند که سه استان آن در سواحل شرقی بودند. همچنین شایان ذکر است که پس از اولین افزایش نرخ بهره پرداخت مورتگیج ضربه بزرگی برای این منطقه نداشت.

قیمت خانه در شرق کانادا از زمان کاهش نرخ رشد حباب را حفظ می کند
در حالی که تقریباً هر بازاری از اوج خود خارج می شود، شرق کانادا همچنان به رشد خود ادامه می دهد. فراتر از رکوردهای تاریخی، این سه استان همچنان عنوان دارای بالاترین افزایش قیمت از مارچ ۲۰۲۰ تا مارچ ۲۰۲۴ را دارند.

بنا بر گزارش تورنتوپرشنز، در صدر فهرست نیوبرانزویک (+ ۶۹/۴ درصد) قرار دارد و پس از آن نوا اسکوشیا (+۶۰/۴ درصد) و جزیره پرنس ادوارد (+۵۹/۳ درصد) قرار دارند. حداقل تا کنون تعدیل قیمت عمده ای در این استان ها مشاهده نشده است.

دو بازار گران‌قیمت کانادا در چهار سال گذشته شرایط بسیار متفاوتی را تجربه کرده‌اند. از سال ۲۰۲۰ تا اوج، انتاریو (+ ۶۴/۴٪) بهتر از میانگین ملی عمل کرد. در حالی که بریتیش کلمبیا (+ ۵۱/۶٪) در طول دوره کمی ضعیف عمل کرد و همچنان گران ترین بازار در کانادا است.

برخلاف استان‌های شرقی کانادا، این بازارها با عادی شدن نرخ‌های بهره، همگی شاهد اصلاحات شدیدی بوده‌اند.
از ماه مارچ ۲۰۲۴، نرخ رشد در انتاریو (+۳۵/۲٪) و بریتیش کلمبیا (+۳۷/۵٪) در مقایسه با سال ۲۰۲۰ به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

وقتی اکثر مردم به رشد حباب فکر می کنند، به مکان های گران قیمتی مانند بریتیش کلمبیا و انتاریو فکر می کنند، نه شرق کانادا. به سختی می توان گفت که آیا افزایش قیمت ها در منطقه موجه است یا خیر، اما شبیه چیزی است که کارشناسان آن را "سرایت حباب" می نامند.
تورنتوپرشنزداتکام
https://www.torontopersians.com/

منبع
torontoPersians
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز