اهدا و پیوند عضو در کانادا بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ افزایش یافت

Submitted on چ., 02/15/2023 - 13:50

اهدا و پیوند عضو در کانادا بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ افزایش یافت

بر اساس گزارش جدید موسسه اطلاعات بهداشتی کانادا (CIHI)، پس از سال ۲۰۲۰ و همه‌گیری کرونا، در سال ۲۰۲۱، هم تعداد اهداکنندگان و هم میزان پیوند عضو در کانادا افزایش داشته است.

به گزارش رسانه هدهد کانادا، بنابر این گزارش که به تازگی و بر اساس آخرین آمار پیوند اعضا در کانادا منتشر شده، در سال ۲۰۲۱ در مجموع ۱۳۲۸ اهداکننده عضو در سراسر کانادا وجود داشته که در مقایسه با سال ۲۰۲۰، ۹ درصد افزایش یافته‌است.

طی دهه گذشته اهدا و پیوند عضو در کانادا ۲۳ درصد رشد داشته است بطوریکه در سال ۲۰۱۲، ۲۲۳۵ پیوند عضو جامد در سراسر کانادا انجام شده که این رقم در سال ۲۰۲۱ به ۲۷۵۰ مورد پیوند رسیده‌است.

این عدد همچنین نشان‌دهنده افزایش شش درصدی پیوند اعضا در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ است.

تعداد اعضای پیوند شده در سال ۲۰۲۰ – ۲۵۹۴ مورد و کمترین میزان پیوند سالانه از سال ۲۰۱۵ تاکنون بوده است.

کارشناسان می‎گویند افزایش موارد پیوند عضو نشانه خوبی است و ما دوباره به نرخ‌های قبل از همه‌گیری نزدیک می‌شویم.

بااین‌وجود هنوز میزان پیوند اعضا به دوران پیش از همه‌گیری نرسیده چراکه در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۳۰۱۶ پیوند در کانادا انجام شده یعنی حدود ۹ درصد بیش از سال ۲۰۲۱.

دکتر جوزف کیم، مدیر برنامه «پیوند کلیه» در University Health Network گفت:

ما در طول همه‌گیری کووید۱۹ چیزهای زیادی آموخته‌ایم ازجمله اینکه چگونه می‌توانیم با وجود تهدید یک ویروس تنفسی کشنده، بیماران را با خیال راحت پیوند کنیم، در این شرایط به طور مؤثر از اندام‌ها استفاده کنیم (از جمله اهداکنندگانی که ممکن است آلوده باشند). و چگونه سیستم باید برای مقابله با چالش‌های ایجاد شده در یک بحران بهداشت عمومی جهانی سازگار شود. اخیراً، ما شاهد نشانه‌هایی از بهبودی در فعالیت‌های اهدای عضو و پیوند و قابل مقایسه با سطوح قبل از همه‌گیری، بوده‌ایم.

در این گزارش آمده است:

در حالی که کانادا در دهه گذشته در زمینه اهدا و پیوند اعضای نجات‌دهنده پیشرفت کرده است، هنوز فاصله زیادی بین نیاز به عضو و تعداد اهداکنندگان و پیوندها وجود دارد در نتیجه، بیمارانی که نارسایی اندام دارند اغلب اوقات برای دریافت عضو باید مدت زیادی منتظر باشند. به طوری که حتی برخی از بیماران قبل از دریافت اندام مناسب، فوت می‌کنند.

در سال ۲۰۲۱، در مجموع ۱۰۵ نفر در کانادا در صف پیوند کلیه و ۹۵ نفر در صف پیوند کبد جان خودشان را از دست دادند.

زمان انتظار برای افرادی که در مرحله پایانی بیماری کلیه قرار دارند برای دریافت پیوند کلیه بهتر و بدتر شده است. در دهه گذشته، زمان انتظار برای یک کلیه از اهداکننده متوفی ۱۰ درصد بهبود یافته است. اما زمان انتظار برای یک کلیه از اهداکننده زنده ۳۰ درصد افزایش یافته است. با این حال، دریافت کلیه از یک اهداکننده زنده بسیار سریع‌تر است. به طوری که بیماران تا سال ۲۰۲۱ حدود ۱.۱ سال منتظر هستند در مقایسه با ۳.۳ سال از یک اهداکننده متوفی.

منبع: سی‌تی‌وی

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز