برای جلوگیری از افت قیمت، عربستان سعودی تولید نفت خود را کاهش می‌دهد

Submitted on ی., 11/11/2018 - 22:05

برای جلوگیری از افت قیمت، عربستان سعودی تولید نفت خود را کاهش می‌دهد
اعضای عضو اوپک و غیراوپک، برای تعادل در بازار نفت، یکشنبه ٢٠ آبان/ ١١ نوامبر ٢٠۱٨ نشست ویژه‌ای در ابوظبی تشکیل دادند.

با ادامه سقوط بهای نفت در بازار جهانی، "کمیته مشترک کشورهای عضو اوپک و غیراوپک" امروز یکشنبه ٢٠ آبان/ ١١ نوامبر، طی نشستی آخرین تحولات بازار نفت را مورد بررسی قرار می‌دهد. روسیه و عربستان سعودی دو عضو مهم این کمیته از ماه‌ها پیش برای تعادل در بازار نفت همکاری‌های نزدیکی را آغاز کرده‌اند. عربستان به سهم خود اعلام کرد که تولید نفتش را کاهش می‌دهد.

روز یکشنبه ١١ نوامبر/٢٠ آبان، خالد فالح وزیر نفت عربستان اعلام کرد که صادرات نفت خام سعودی در ماه آیندۀ میلادی (دسامبر)، روزانه ۵٠٠هزار بشکه کمتر از صادرات ماه نوامبر خواهد بود.

خالد فالح در ابوظبی در اجلاس کشورهای تولیدکنندۀ نفت – اوپک و غیر اوپک – شرکت داشت. او در عین حال اضافه کرد که هنوز هیچ توافقی در جهت کاهش تولید میان کشورهای تولیدکننده شکل نگرفته است.

نشست ویژه کشورهای عمده صادرکننده نفت، چگونگی راه‌های جلوگیری از ادامه سقوط بهای نفت را در دستور کار خود قرار داده است. پیش از آغاز نشست، اعلام شد که علاوه بر همکاری‌های روسیه و عربستان مقامات عراق و عربستان نیز بر همکاری‌های بیشتر در بازار نفت تأکید کرده‌اند.

در "نشست ابوظبی"، وزرای نفت کشورهای عضو "اوپک" از جمله ایران و وزرای چند کشور عمده صادرکننده نفت خارج از اوپک مانند روسیه، شرکت دارند. وزرای نفت عربستان سعودی به عنوان بزرگترین تولیدکننده عضو اوپک و روسیه به عنوان بزرگترین تولیدکننده غیرعضو در سازمان کشورهای صادرکننده نفت، رهبری "کمتیه مشترک برای نظارت بر بهای نفت" را برعهده دارند.

فراخوان "نشست ابوظبی" در حالی صادر شد که افزایش قابل توجه تولید "نفت شیل" یا (نفت ماسه‌ای) آمریکا در ماه اکتبر از یکسو و رشد ناکافی اقتصادی در برخی ازکشورها مانند فرانسه و ایتالیا و نیاز کمتر آنها به نفت، موجب کاهش سریع بهای نفت در بازار جهانی شد.

با سقوط بهای نفت طی روزهای اخیر، برخی کارشناسان نسبت به بروز بحران قیمت نفت، مثل سال ٢٠١٤ هشدار دادند. در آن سال بود که به دلیل افزایش بدون کنترل تولید، بهای نفت در بازار جهانی تا حد ٣٠ دلار برای هر بشکه پائین آمد.
به دنبال بحران سال ٢٠١٤ بود که کمتیه مشترک نظارتی بر بازار نفت با شرکت شماری از اعضای عضو اوپک و غیراوپک مانند روسیه تشکیل شد که این کمتیه امروز در ابوظبی بار دیگر نشست ویژه تشکیل داده است.

همایش صلح پاریس: ماکرون و مرکل بر ضرورت گفتگو و چندجانبه‌گرایی تاکید کردند
همایش جهانی صلح در پاریس با حضور رهبران و نمایندگان ۸۴ کشور جهان برگزار شد. آنگلا مرکل و امانوئل ماکرون در همایش جهانی صلح-یازدهم نوامبر ۲۰۱۸

نخستین همایش صلح پاریس، همزمان با یکصدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول، عصر یک‌شنبه ۱۱ نوامبر، در پاریس آغاز به کار کرد. در این همایش جهانی، بیش از ۹۰ تن از رهبران، مقامات ارشد و نمایندگان کشورهای مختلف جهان حضور داشتند.

همایش صلح پاریس، با حضور رهبران و مقامات ارشد جهانی، با سخنرانی امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه، افتتاح شد. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، سخنرانان پس از رییس‌جمهوری فرانسه بودند.

همزمان با آغاز همایش صلح پاریس، دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، با حضور بر مزار سربازان آمریکایی در گورستان سورِن، در حومه پاریس ، نسبت به یاد و خاطره سربازان "شجاع آمریکایی" که جان خود را در دوران جنگ جهانی اول تقدیم کردند، ادای احترام کرد.

امانوئل ماکرون، رییس جمهوری فرانسه، در سخنان خود در مراسم افتتاحیه همایش صلح پاریس، ضمن قدردانی از حضور رهبران و مقامات ارشد دولت‌ها و حکومت‌های جهان در مراسم گرامیداشت یکصدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول در پاریس، تاکید کرد: تاریخ، بدون شک، تصویر حضور ۸۴ رهبر دولت را که در همایشی زیر عنوان "صلح" گردهم آمدند، فراموش نخواهد کرد. شما که جهان را می‌سازید و می‌توانید آن را تغییر دهید.

رییس‌جمهوری فرانسه افزود: "اما آنچه که برای آیندگان می‌ماند، تفسیر آنان از این تصویر است. آیا نمادی روشن و واضح از صلحی پایدار در میان ملت‌ها است یا برعکس، آخرین تصویر از لحظه‌ی پایانی یک اتحاد و انسجام، پیش از آنکه جهان در ورطه‌ی دیگری از نابسامانی فروغلطد؟".

امانوئل ماکرون یادآور شد: "جهان ما، بدلیل بحران‌هایی که جوامع ما را بی‌ثبات ساختند، بسیار شکننده و حساس شده است. ما نیز بدلیل بازگشت ملی‌گرایی، نژادپرستی، یهودی‌ستیزی و افراط‌گرایی بسیار شکننده شدیم که همین امر، افقی را که مورد انتظار مردم ما است، به چالش می‌کشد".

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، هم در سخنانی در همایش جهانی صلح، با بیان اینکه "موضوع صلح در اروپا یک بار دیگر زیر پرسش قرار گرفته است"، تصریح کرد: یکصد سال پس از پایان جنگ جهانی اول، ما بار دیگر به این جنگ می‌نگریم، جنگی که به ما نسبت به نتایج ویرانگر ناشی از عدم ارتباط و گفتگو و عدم تمایل به سازش و صلح در دیپلماسی هشدار می‌دهد.

صدراعظم آلمان، در سخنان خود نسبت به لزوم همکاری جهانی و "اقدام مشترک" برای دستیابی به صلح تاکید کرد. اظهارات آنگلا مرکل، در همایش صلح پاریس، در تقابل با اظهارات دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا بود که همواره با شعار "نخست آمریکا" نسبت به تصمیمات یکجانبه برای تامین امنیت آمریکا تاکید دارد.

گروه فِمِن لحظۀ عبور دونالد ترامپ از خیابان شانزه‌لیزۀ پاریس را برای اعتراض انتخاب کرد
سه نفر از فعالان گروه "فِمِن" درست در زمانی که اتوموبیل دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از خیابان شانزه‌لیزۀ پاریس می‌گذشت، از سدّ امنیتی عبور کردند و توجه همۀ رسانه‌هایی را که برای مراسم صدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول حضور داشتند، برای چند لحظه به خود جلب کردند.


یکی از اعضای گروه فمن در خیابان شانزه لیزۀ پاریس
Reuters

روز یکشنبه ١١ نوامبر/٢٠ آبان، دو نفر از اعضای فِمِن توانستند از موانع کنار پیاده‌رو عبور کنند و خود را به وسط خیابان برسانند. آنان روی سینۀ خود با کنایه به مراسم امروز نوشته بودند: "نمایش دورویی"، "میهمانی گانگسترها"... بیش از هشتاد تن از رهبران و شخصیت‌های سیاسی جهان در مراسم پاریس حضور دارند. این دو نفر درست هنگام عبور اتوموبیل ترامپ به سواره‌رو رسیدند اما فعال سوم فِمِن هم توانست کمی دورتر، از میان تماشاگران خود را به وسط خیابان عریض شانزه‌لیزه برساند. هر سه نفر به سرعت توسط مأموران انتظامی بازداشت شدند.


مأموران انتظامی یکی از "فمن"ها را دستگیر می‌کنند

چند دقیقه بعد، یکی دیگر از فعالان فِمِن به خبرگزاری فرانسه گفت: "فرانسه این مراسم را برای بزرگداشت صلح برپا کرده اما نیمی از سران سیاسی مدعو، مسئولیت اکثر جنگ‌های دنیا را بر دوش دارند".

شب گذشته – ١٠ نوامبر – نیز سه تن از زنان عضو فِمِن با سینه‌های برهنه در زیر طاق پیروزی – محل گور سرباز گمنام – شعار دادند: "به جنایتکاران جنگ خوشامد می‌گوییم". روی بدن برهنۀ آنان نوشته شده بود: "طرفداران دروغین صلح، دیکتاتورهای حقیقی".

یکی دیگر از اعضای فمن به رسانه‌ها گفت: "اعتراض ما به ورود رهبران سیاسیّ بود که در برابر صلح، مایۀ خجالت‌اند. اکثر آنان دیکتاتورهایی هستند که در کشورشان حقوق بشر را رعایت نمی‌کنند".

اعضای فمن که قاعدتاً چند ساعت یا شبی را در بازداشت موقت می‌گذرانند باید حدود چهار ماه دیگر در مقابل مراجع انتظامی حاضر شوند.

گروه فمن که ده سال قبل در اوکراین تشکیل شد یک گروه فمینیستی است که سعی می‌کند با استفاده از برهنگی زنان، پیام‌های اعتراضی – سیاسی خود را رسانه‌ای کند.

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز