بازار املاک کانادا چه وقت رو به راه می شود؟

Submitted on ی., 03/03/2019 - 23:45

از سال ۲۰۱۶ که کانادا مقررات سختی برای سرمایه گذاری خارجی اتخاذ کرده است و این سختگیری ها را افزایش داده است، بازار املاک که رشد سریعی را طی ده سال گذشته تجربه کرده بود به رکود کشیده شد. با بهبود نسبی بازار در سال ۲۰۱۹ مردم هنوز نگران این هستند که آیا بازار هنوز رکود می کند و این سؤال را می پرسند که انتهای این رکود کجاست؟ آیا دوباره رکود تبدیل به صعود می شود و یا رکود بیشتر می شود.

Source: WEEX

به گزارش تورنتوپرشنز، Goldman Sachs بازار شهری املاک کانادا را با شهرهای اصلی آمریکا مقایسه می کند. او به این نکته اشاره می کند که بازار املاک کانادا در سه سال آینده در مرحله ی تطبیق باقی می ماند ولی در ونکوور بازار املاک حرکت نزولی ٪۲۰ خواهد داشت.

آخرین شاخص بانک ملی بدون شک نشان می دهد که برای سرمایه گذارانی که در غرب کانادا میخواهند خانه بخرند فشار زیادی وجود خواهد داشت. در ۱۱ شهر اصلی کانادا قیمت ها تغییر کرده است. شهرهای ادمونتون و کلگری در ناحیه ی غرب از جمله این شهر ها هستند که در سال گذشته در رتبه ی سوم کشور از آخر قرار گرفتند.


(Changes in housing prices in core cities in Canada from January 2018 to January 2019, source: National Bank of Canada, Huffpost)

Goldman Sachs پیش بینی می کند که قیمت ها در ونکوور پایین می آید
Goldman Sachs اشاره کرد که اگرچه قیمت خانه در تورنتو و ونکوور برای ۶ ماه از سال تقریبا رکود داشته است اما این دو شهر از جهت درآمد خانوار و نسبت فروش خانه و نسبت اجاره خانه در موقعیت بالا از نظر قیمت خانه قرار دارد. حتی اگر این دو شهر را در بازار جهانی قرار دهیم، قیمت ها هنوز بالاست.


(The difference between the median income of Canadians aged 25-64 in 2019 and the median housing price threshold for each city, source: Dailyhive, Zoocasa)

برای پیش بینی قیمت خانه در آینده Goldman Sachs تورنتو و ونکوور را به عنوان نمونه انتخاب کرده است که مدلی برای مقایسه با آمریکا و شهرهای اصلی جهانی در بازار املاک انجام دهد. لازم به ذکر است که شهرهایی مانند نیویورک، سانفرانسیسکو و بوستون در ایالات متحده در حال حاضر مشکلاتی مانند خانه سازی برای ساختن خانه های جدید دارد، مشکل دیگر اندازه ی شهر است و همچنین کاهش
سرمایه گذاری خارجی مشکل دیگر است که این مشکلات شبیه به بازار املاک کانادایی می باشد.

تحقیق علمی که انجام شد به این نکته اشاره می کند که در شهرهای بزرگ اگر بازار املاک را بخواهیم شکوفا نگه داریم باید دو عامل را در نظر داشته باشیم.۱- تقاضای فراوان برای خرید خانه ۲- تعداد خانه برای فروش باید محدود باشد. اگر بنا را بر این بگذاریم که قیمت خانه در آمریکا مناسب است، درشهرهایی مانند تورنتو ونکوور به نسبت ٪۳۰ تا ٪۴۵ درصد نسبت به آمریکا خانه گرانتر است. و اگر نسبت به شهرهای سیدنی، اسلو و استکهلم بعنوان نمونه ی بین المللی مقایسه کنیم قیمت های تورنتو و ونکوور تقریبا مانند این شهرهاست ولی در ونکوور حباب پانزده درصدی قیمت مشاهده می شود و قیمت ها تا ۱۵ درصد کاذب است.

Goldman Sachs از دیدگاهی مشابه برای پیش بینی روند قیمت خانه در تورنتو و ونکوور در سه سال آینده استفاده کرد. تحلیل جامع جمعیت، فاکتورهای درآمد و قیمت در سه سال آینده در قیمت خانه در شهر تورنتو دخیل می باشند و نسبتاً‌ بازار را متعادل نگه می دارند. اما قیمت خانه در ونکوور تا حدود ٪۲۰ نزول خواهد داشت.

قیمت خانه بر سیاست های اقتصادی تأثیر می گذارد
Goldman Sachs به این نکته اشاره کرد که انتظار می رود بازار املاک در چند سال آینده چندان درخشان نباشد و بانک مرکزی در بالا بردن نرخ بهره تعلل می کند. Goldman Sachs پیش بینی کرد که بانک مرکزی نرخ بهره را تا پایان سال ۲۰۲۰ مانند نرخ بهره ی جاری ثابت نگه دارد.

Goldman Sachs به این نتیجه رسید که کاهش قیمت خانه های کانادا بر رشد GDP تأثیر محدودی دارد. Goldman Sachs همچنین پیش بینی کرد که کاهش مصارف خانگی، خانه سازی و سرمایه گذاری سبب پایین آمدن قیمت خانه به میزان زیادی شده است اما با کاهش قیمت نفت این کاهش در تعادل قرار می گیرد و پیش بینی می شود رشد GDP در سال ۲۰۱۹ به ٪۱/۷۵ برسد که در مقایسه با سال ۲۰۱۸ که GDP ٪۱/۹ بود کاهش جزئی داشته است.
تورنتوپرشنز

بیشترین بازدید اخبار امروز