ایران از آلمان خواستار دریافت ٣٠٠ میلیون یورو پول نقد به وسیلۀ هواپیما شد

Submitted on Mon, 07/09/2018 - 16:35

ایران از آلمان خواستار دریافت ٣٠٠ میلیون یورو پول نقد به وسیلۀ هواپیما شد
روزنامۀ آلمانی "بیلد" در شمارۀ امروز خود دوشنبه نهم ژوئیه نوشت که دولت آلمان قصد دارد تقاضای دولت ایران را برای برداشت ٣٠٠ میلیون یورو پول نقد از حساب دولتی این کشور در "بانک تجارتی ایران و اروپا" در هامبورگ بررسی کند. جمهوری اسلامی ایران خواستار آن شده که این پول به وسیلۀ هواپیما به ایران منتقل شود.

با این حال، برداشت این پول نیازمند موافقت سازمان نظارت بر فعالیت های مالی آلمان است و این سازمان هم اکنون سرگرم رایزنی با وزارتخانه های اقتصاد و امور خارجه و همچنین دفتر صدراعظم آلمان فدرال است.

جمهوری اسلامی ایران نگران است که با آغاز تحریم های جدید آمریکا، با کمبود ارز روبرو شود. تهران در توجیه تقاضای خود به مقامات آلمان گفته است که به این پول برای تأمین ارز مورد نیاز مسافران ایرانی به خارج از کشور نیازمند است. سرویس های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل نگران هستند که جمهوری اسلامی ایران از این پول برای حمایت مالی از گروه های مسلح در خاورمیانه استفاده کند.

از قرار معاون مدیرکل بخش بین المللی بانک مرکزی ایران، علی طرزعلی، سرگرم گفتگو با مقامات آلمانی برای دریافت این پول است. با این حال، خود علی طرزعلی، به همراه شماری از مقامات بلندپایه بانک مرکزی ایران از ۲۵ اردیبهشت ماه گذشته تحت تحریم های ثانویه آمریکا قرار گرفته و اشخاص و مؤسسات آمریکایی از انجام معامله با او منع شده اند.

حجت الاسلام غرویان : حجاب برای توریست‌ها اجباری نیست
حجت الاسلام احمد مازنی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ایران، بی آنکه نامی از کسی ببرد گفته است : این نظر که آزادی پوشش گردشگران باعث جلب بیشتر آنان به کشور می شود، نظری انحرافی است. در این حال، حجت الاسلام محسن غرویان، گفته است که گردشگران خارجی هیچ اجباری برای رعایت حجاب اسلامی در ایران ندارند و "آنها می توانند خودشان حجاب را اختیار کنند."

در نتیجۀ تنگناهای اقتصادی و ارزی ناشی از تحریم های آمریکا، شماری از مقامات و مدافعان مذهبی جمهوری اسلامی ایران برای جلب بیشتر گردشگران خارجی، این نظر را مطرح می کنند که گردشگران خارجی می توانند در مناطق آزاد و شهرهای فرودگاهی کشور پوشش خود را آزادنه و بر اساس میل خود انتخاب کنند. حجت الاسلام احمد مازنی، از جمله مخالفان این نظر، گفته است : "پوششی که گردشگران خارجی هم اکنون در ایران رعایت می کنند کاملاً حداقلی است و نمی تواند مانع حضور آنان در ایران بشود."

در مخالفت با این نظر حجت الاسلام محسن غرویان از روحانیان اصولگرا خواستار لغو حجاب اجباری برای گردشگران خارجی در مناطق آزاد شده و گفته است : "همانطور که ما به کشورهای دیگر می رویم و طبق قوانین خودمان عمل می کنیم، باید به توریست ها هم اجازه داده شود در کشور ما طبق قوانین خودشان عمل کنند."

حجت الاسلام غرویان افزوده است : "توریست ها از نظر شرعی و فقهی جبری در اجرای موازین دینی ما ندارند، آنها می توانند خودشان حجاب را اختیار کنند و از نظر مذهبی اجباری برای آنها وجود ندارد." حجت الاسلام غرویان گفته است که احکام فقه و حتا ازدواج آنها برای ما محترم است و ما نمی توانیم احکام فقهی خود را به توریست ها تحمیل کنیم. حجت الاسلام غرویان نتیجه گرفته است : "رعایت حجاب اسلامی را باید به اختیار خود توریست ها بگذاریم."

سال هاست که زنان ایرانی علیه حجاب اجباری مقاومت می کنند و بسیاری از آنان و بعضاً وکلای آنان نظیر خانم نسرین ستوده به دلیل مخالفت با حجاب اجباری اسلامی دستگیر و زندانی و به تحمل مجازات های سنگین محکوم می شوند.

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز