ایرانی های کانادا دولت را به تبعیض متهم کردند؛تاخیر در رسیدگی به درخواست های اقامت دائم

Submitted on س., 04/10/2018 - 20:59

به نقل از Globe and Mail: صدها ایرانی ساکن کانادا و خارج از کشور از دولت فدرال می خواهند که علت تاخیر غیرمنطقی در رسیدگی به درخواست های اقامت دائم ایرانیان را توضیح بدهد.

آنها تحت نام #DelayedIranianApplications خشم خود را با ارسال پیام های متعدد در توییتر ابراز کرده و دولت را به تبعیض بر علیه خود متهم کردند. آنها در پی ممنوعیت سفر ایرانیان به آمریکا که از سوی دونالد ترامپ اعمال شده، نگران تعلیق رسیدگی به درخواست اقامت دائم کانادا از سوی دولت ترودو می باشند.

کمپین آنلاین ایرانیان با نامه سرگشاده انجمن آزادی های مدنی کانادایی یا Canadian Civil Liberties Association (CCLA) همراه بود که در آن از احمد حسین، وزیر مهاجرت شهروندی و پناهندگی کانادا در مورد تبعیضات سیستمیک بر علیه ایرانیان سوال شده بود.

در بخشی از نامه CCLA به قلم مایکل برایانت (مدیر اجرایی) آمده است: ما با جامعه ایرانیان در تحقیقات قانونی در مورد تبعیض همکاری خواهیم کرد. از وزارت متبوعه شما، می خواهیم که اقدامات فوری جهت اصلاح و احراز اطمینان از اینکه کانادا این اتهامات را جدی تلقی می کند را انجام بدهید.

تام مولکر، رهبر سابق حزب نیودموکرات کانادا نیز به نمایندگی از طرف متقاضیان ایرانی ساکن حوزه انتخابی اش، نامه هایی را برای احمد حسین و رالف گودل (وزیر امنیت عمومی) ارسال کرده است و در آن به سنگ اندازی و تبعیض دولت در مورد ایرانیان اشاره کرده است.

احمد حسین و رالف گودل با صدور بیانیه مشترک، اعلام کردند که نارضایتی برخی متقاضیان ایرانی را درک می کنند. آنها در عین حال خود را به رسیدگی عادلانه و غیر تبعیض آمیز به درخواست های مهاجرت متعهد دانستند. در بخشی از بیانیه آمده است: توانایی ما جهت تکمیل فرایند غربالگری به دریافت به موقع اطلاعات از کشورهای تابعه متقاضیان بستگی دارد. طولانی بودن زمان دریافت اطلاعات بر زمان پردازش تقاضانامه های برخی متقاضیان با تابعیت ایرانی اثر گذاشته است.

وزیر امنیت عمومی و مسوولین وزارت مهاجرت و شهروندی کانادا، پنجشنبه 12 آوریل با کنگره ایرانیان کانادا (ICC) دیدار و گفتگو خواهد کرد. بیژن احمدی، دبیر کنگره می گوید که سازمان متبوعش نگران است که این تاخیرات با ممنوعیت سفر ایرانیان به آمریکا، مربوط باشد. اما مایل به نتیجه گیری عجولانه نیست.

وینسنت والایی، وکیل مستقر در مونترال وکالت حدود 200 متقاضی ایرانی که پرونده شان با تاخیر روبرو شده و اکثرا دانشجو یا فارغ التحصیل دانشگاه های کانادا هستند را به عهده دارد. او می گوید اکثر موکلانش دو برابر بیشتر از زمان معمول برای رسیدگی به درخواست اقامت دائم، انتظار کشیده اند. زیرا درخواست آنها در مرحله غربالگری امنیتی متوقف شده است.

والایی گفت: احساس می کنم این یک مساله سیستمیک است. نمی فهمم چرا آنها ایرانیان را از سایر متقاضیان متمایز کرده اند. آیا تصمیم گیری آنها بر اساس سیاست خاصی است؟

به عنوان مثال، والایی می گوید که برخی از موکلین اش که برای دریافت اقامت دائم از طریق Express Entry Program (مخصوص مهاجران متخصص و ماهر) اقدام کرده بودند، بیش از 20 ماه برای تایید درخواست شان منتظر ماندند. در حالی که در وب سایت دولت ادعا شده که 80 درصد درخواست ها طی 6 ماه یا کمتر مورد رسیدگی قرار می گیرند.

آرش ایرانزاد، یکی از موکلان والایی در سال 2011 برای تحصیل در مقطع فوق لیسانس رشته علوم کامپیوتر در دانشگاه Brock (واقع در سنت کاترین – انتاریو) به کانادا آمد. این مهندس 30 ساله، در جولای 2015 درخواست اقامت دائم خود و همسرش را ارائه کرد. در آن هنگام، زمان پردازش درخواست ها 16 ماه برآورد شد. اما درخواست آنها علیرغم گذشت 32 ماه از آن تاریخ و در حالی که همسرش باردار است، همچنان در مرحله غربالگری امنیتی متوقف شده است.

سوء سابقه کیفری کلیه مهاجران 18 سال یا بالاتر بایستی توسط سازمان خدمات مرزی کانادا (CBSA) بررسی شود. هم اکنون بیش از 4 هزار پرونده مربوط به متقاضیان ایرانی نزد CBSA تحت بررسی است. دولت فدرال می گوید که به اتفاق CBSA برای هرچه کارآمدتر کردن فرایند غربالگری امنیتی کار خواهد کرد.

منبع
iranjavan

بیشترین بازدید اخبار امروز