امضای توافق نامه کانادا - ایالات متحده جهت تسهیل سفرهای خارجی مابین دو کشور

Submitted on س., 06/25/2019 - 15:19

توافق جدید میان کانادا و ایالات متحده به زودی تهیه برگه ترخیص گمرک پیش از ترک کشور را برای مسافرین و محموله ها امکان پذیر خواهد نمود، که به تسهیل عبور از مرز برای افراد و کالاها منجر خواهد گشت.

مسافرین هوایی کانادایی از دهه ها پیش قادر به دریافت برگه ترخیص گمرک خود پیش از پرواز به ایالات متحده بوده، که از حضور آنان در صف های طولانی پس از فرود در ایالات متحده می کاهد.

بنا بر این توافق نامه، عملیات پیش ترخیص گمرکی در فرودگاه های Billy Bishop در تورنتو و Jean Lesage در کبک، اجرا خواهد شد.

البته لازم به ذکر است که بنا بر این توافقنامه جدید، تهیه پیش ترخیص گمرکی، برای مسافرین زمینی، دریایی و با قطار نیز امکان پذیر می شود، که مراحل اولیه این برنامه شامل مسافرین قطار مونترال - نیویورک و قطار کوهستانی Rocky Mountain مابین بریتیش کلمبیا و ایالت واشنگتن، خواهد بود.

البته این عملیات به زودی در سایر فرودگاه ها نیز گسترش یافته و برای نخستین بار اجازه صدور پیش ترخیص گمرکی برای محموله های برون مرزی نیز ممکن خواهد گشت.

جاستین ترودو و دونالد ترامپ، از تصمیم خود مبنی بر اجرای این قرارداد جدید در تابستان جاری به عنوان بخشی از معامله ای که طی سال های گذشته بر روی کار بوده، خبر دادند.

به گفته ترودو، تاخیر در مرز به راحتی قادر است عملیات تجاری مابین کانادا و آمریکا را مختل نماید، در نتیجه طی این توافق نامه، برخی از این موانع بدون آسیب رساندن به مردم عادی، به منظور گسترش تجارت حذف خواهد گشت.

این توافقنامه نخستین بار در سال 2015 اعلام گشت، اما پیش از تصویب آن، به اجرای تغییرات قانونی در هر دو کشور نیاز بوده، که در نهایت در سال 2017 در کانادا قانونی و تصویب گشت.

در حالی که مسافرین هوایی در برخی فرودگاه های کانادایی از مدت ها پیش قادر به دریافت برگه ترخیص گمرکی پیش از سفر به ایالات متحده بوده، مسافرین آمریکا به کانادا از چنین امکانی برخوردار نبوده اند. گرچه کانادا نیز می توانسته از مدل مشابه مورد استفاده ایالات متحده استفاده نماید اما ترجیح داده مدل انتخابی خود را به کار گیرد.

اطلاعات به دست آمده از طریق قانون دسترسی به اطلاعات نشان می دهد که کانادا رویکردی محتاطانه را بنا بر عواملی شامل مزایای اقتصادی و رقابت پذیری، جریان های ترافیکی، محدودیت فضا در فرودگاه ها، ملاحظات ملی امنیتی و پیامدهای مالی، مورد توجه قرار داده است.

طبق گفته Scott Bardsley، سخنگوی Ralph Goodale، وزیر امنیت عمومی، تصمیم گیری ها در رابطه با اینکه این اقدامات پیشگیرانه جدید چگونه و کجا گسترش یابند، براساس «ارزیابی دقیق مزایا و هزینه های پیشگیرانه در مکان های خاص برای مسافرین و محموله ها» صورت گرفته که سایت هایی که به منظور بررسی های دقیق تر انتخاب گشته اند نیز، داوطلبانه و مبتنی بر بازار می باشند.

پروژه آزمایشی تهیه پیش ترخیص گمرکی کالا نیز در حال حاضر در ایست بازرسی مرزی بین Lacolle در کبک و Rouses Point در نیویورک راه اندازی گشته، که طی آن افسران مرزی کانادا، با استفاده از اشعه ایکس و تکنولوژی تصویربرداری مورد استفاده مقامات آمریکایی قادر به مشاهده تصویری محموله واگن های قطار راه آهن شمالی در سمت ایالات متحده بوده و واگن های قطار در حال گذر از مرز ایالات متحده را ردیابی می کنند.

در این پروژه، افسران مرزی آمریکایی تصاویر گرفته شده توسط اشعه ایکس از واگن های آمریکایی در حرکت به سمت کانادا را برای مقامات مرزی کانادا ارسال نموده و سپس مقامات کانادایی تصاویر را بررسی نموده و روند عبور محموله از مرز کانادا را پردازش می نمایند.

منبع
iraniancanada

بیشترین بازدید اخبار امروز