اتحادیه اروپا خطاب به مسکو و واشنگتن: پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد سنگ بنای امنیت در اروپا است

Submitted on Mon, 10/22/2018 - 20:41

اتحادیه اروپا خطاب به مسکو و واشنگتن: پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد سنگ بنای امنیت در اروپا است
اتحادیه اروپا، در واکنش به تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد میان آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق، طرفین را به گفتگو فراخواند. دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا در ادامه روند خروج از توافق‌های جهانی، روسیه را به نقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد متهم کرده و نسبت به خروج آمریکا از این پیمان هشدار داد.

اتحادیه اروپا، در واکنش به تصمیم اخیر دونالد ترامپ مبنی بر خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، طرفین را به "ادامه" گفتگو‌های سازنده به منظور "حفظ" این توافق فراخواند.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه
REUTERS/Kevin Lamarque

سخنگوی فدریکا موگرینی، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در واکنش به تصمیم رییس‌جمهوری آمریکا، پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد میان آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق را، توافقی "مهم برای این اتحادیه و (حفظ) ثبات و امنیت جهانی" برشمرد و تاکید کرد: این توافق به منزله‌ی سنگ بنای ساختار امنیت در اروپا است.

همزمان، کاخ الیزه، با انتشار بیانیه‌ای از گفتگوی تلفنی امانوئل ماکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، با همتای آمریکایی خود خبر داد. در بیانیه کاخ الیزه، که روز دوشنبه ۲۲ اکتبر، منتشر شد، آمده است: امانوئل ماکرون، روز گذشته (یک‌شنبه ۲۱ اکتبر) در تماس تلفنی با دونالد ترامپ بر اهمیت حفظ توافق منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد تاکید کرد.

دولت چین نیز، روز دوشنبه ۲۲ اکتبر، رییس‌جمهوری آمریکا را به "تجدیدنظر" در تصمیم به خروج از توافق منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد فراخواند.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد میان آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال ۱۹۸۷ منعقد شد. بر اساس این پیمان هر دو کشور ملزم به از بین بردن موشک‌های کروز و بالستیک زمینی با برد حدود ۳۰۰ تا سه هزار و ۴۰۰ مایل شدند.

این پیمان که به امضا رونالد ریگان، رییس جمهوری وقت آمریکا و میخائیل گورباچف، رهبر وقت اتحاد جماهیر شوروی رسید، یکی از اقدامات اساسی در جهت تنش‌زدایی در دوران جنگ سرد بود.

از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد میان آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق، بعنوان اقدامی برای ایجاد ثبات استراتژیک در قاره اروپا نیز یاد می‌شود.

روزنامه‌های ترکیه اتهامات تازه‌ای دربارۀ مسئولیت ولیعهد عربستان در قتل جمال خاشقجی منتشر کردند
تظاهرکنندگان در لباس محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در برابر کاخ سفید دست بر گونۀ هم بوسه می‌زنند. تظاهر کنندگان از دونالد ترامپ می‌خواهند خون خاشقجی را فدای نزدیکی به خاندان سعود نکند - ١٩ اکتبر ٩٠١٨

مطبوعات ترکیه که از آغاز ماجرای جمال خاشقجی هر روز اطلاعات گوناگونی در بارۀ چگونگی وقوع این رویداد منتشر می‌کنند، روز دوشنبه ٢٢ اکتبر/ ٣٠ مهرماه، با چاپ اطلاعات تازه‌ای بر دخالت محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، در این ماجرا تاکید کردند. این نخستین بار نیست که روزنامه‌های ترکیه خبرهائی در این جهت منتشر می‌کنند. یک روز پیش از انتشار این اخبار، عادل بن احمد الجُبیر، وزیر امور خارجۀ عربستان در گفتگو با شبکۀ آمریکائی فاکس نیوز، هرگونه اطلاع ولیعهد این کشور از قتل جمال خاشقجی را تکذیب کرد.

روزنامۀ «ینی شفق»، نزدیک به مقامات ترکیه که در پی ناپدیدشدن جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی منتقد ولیعهد کشور خود، هر روز جزئیاتی را که تنها مقامات رسمی به آنها دسترسی دارند منتشر کرده‌است، در شمارۀ امروز خود فاش ساخت که «ماهر عبدالعزیز مطرب»، یکی از اعضای گروه ١۵ نفرۀ اعزام شده به استانبول و محافظ شخصی محمد بن سلمان، در روز دوم اکتبر پس از «قتل خاشقجی» مستقیماً با دفتر ولیعهد عربستان تماس گرفته است. به عبارت دیگر، بررسی سیاهۀ مکالمات تلفنی که در آن اطلاعات گوناگون ضبط می‌شود، نشان می‌دهد که این فرد «پس از ساعت قتل، چهار بار به رئیس دفتر محمد بن سلمان تلفن کرده است». بنوشتۀ این روزنامه «یکی از این تماس‌ها از دفتر سرکنسول صورت گرفته» و تماس دیگری نیز «با یک شمارۀ تلفن در آمریکا» برقرار شده که می‌تواند شمارۀ خالد بن سلمان، برادر ولیعهد و سفیر عربستان در واشینگتن باشد.

در همین حال، عبدالقادرسِلوی، سرمقاله نویس نزدیک به حکومت در روزنامۀ جمهوریت، در شمارۀ امروز این روزنامه می‌نویسد جمال خاشقجی در روز دوم اکتبر پس از ورود به کنسولگری به دفتر کنسول هدایت شده و همانجا توسط ماموران سعودی «خفه» شده است. به نوشتۀ او این اقدام ٧ تا ٨ دقیقه به طول انجامیده و سپس پزشکی که عضو گروه اعزامی بوده، جسد را به «١۵ قطعه تقسیم» کرده است. بنوشته او، «جسد قطعه قطعه شده» توسط ماموران از کنسولگری خارج شده و در نقطۀ نامعلومی در استانبول پنهان گردیده است.
سرمقاله در حالیکه «ینی شفق» از «تنگ‌تر شدن حلقه گرداگرد شاهزاده ولیعهد» خبر می‌دهد، سرمقاله نویس جمهوریت می‌نویسد «تا هنگامی که ولیعهد حساب پس نداده و از مقام خود کنارگذاشته نشده است، ما نباید به این پرونده را ببندیم».

این مطالب در پی اظهارات عادل بن احمد الجُبیر، وزیر امور خارجۀ عربستان، منتشر می‌شود. او در گفتگو با «فاکس نیوز» روایت رسمی ریاض از این رویداد را تکرار کرد و گفت این «قتل» یک «اقدام غیر مجاز» بوده است و «ارادۀ قاطع ما بر این است که مسئولان این جنایت را مجازات کنیم».

عادل الجُبیر هر چند قتل جمال خاشقجی را در کنسولگری تائید کرد، اما گفت وی در این محل با یک «گروه امنیتی سعودی» برخورد کرده و چگونگی وقوع این رویداد بگفتۀ آنان با روایت ترکیه متفاوت است». او گفت ما هنوز از «جزئیات وقوع این رویداد آگاه نیستیم [...] و نمی‌دانیم جسد در کجاست».

وزیر امور خارجۀ عربستان نخستین مقام رسمی و عالیرتبۀ این کشور است که از هنگام وقوع این قتل با رسانه‌ها سخن می‌گوید. پیش از این، عربستان به مدت دو هفته از وقوع چنین رویدادی در کنسولگری خود اظهار بی اطلاعی کامل کرده بود، اما در برابر فشار افکار عمومی و بویژه اطلاعاتی که مطبوعات ترکیه اندک اندک منتشر کرد، ناگزیر از پذیرفتن بخشی از «واقعیات» شد.
عادل الجُبیر قتل جمال خاشقجی را یک «اشتباه بزرگ و سنگین و یک مصیبت دردناک» توصیف کرد و به خانوادۀ او تسلیت گفت.

روایت ریاض از قتل جمال خاشقجی تنها با بدبینی و ناباوری مطبوعات ترکیه روبرو نیست. در انتظار سخنان رجب طیب اردوغان که وعده کرده است روز سه شنبه کلیۀ حقایق را در این زمینه فاش کند، یکی از مشاوران وی، گفت «به نظر می‌رسد این روایت با شتاب زیاد تدارک دیده شده است».

یاسین اکتای، که از مسئولان بلند پایۀ حزب عدالت و توسعه نیز هست، در گفتگو با روزنامۀ «ینی شفق» گفت «نمی‌توانیم از خود نپرسیم که درگیری و زد و خورد میان پانزده جوان دوره دیده برای نبرد و مردی ٦٠ ساله ممکن است». او تأکید کرد که این روایت را «نه تنها در برابر اطلاعاتی که ما بدست آورده‌ایم، چگونگی وقوع این رویداد را روشن نمی‌کند، بلکه پرسش‌های [بی پاسخ] بسیاری نیز پیش می‌کشد». وی می‌گوید «هر چه بیشتر به این روایت می اندیشم، بیشتر گمان می برم که [سعودی‌ها] ما را به سخره گرفته‌اند].

در همین حال، دادگستری ترکیه اعلام کرد که پنج تن دیگر از کارکنان کنسولگری عربستان در استانبول را مورد بازجوئی قرار داده است. هفتۀ گذشته ٢٠ تن از کارکنان این کنسولگری و از جملۀ رانندۀ شخصی سرکنسول مورد بازجوئی قرار گرفته بودند. دادگستری ترکیه اعلام کرده است که از کلیۀ ٤۵ تن کارکنان کنسولگری بازجوئی خواهد کرد.

روبِر فوریسون، انکارکنندۀ کشتار یهودیان، در گذشت
رُبِر فوریسون، که در فرانسه و جهان عرب و مسلمان، به سبب افکار و «تئوری‌های» انکار کنندۀ قتل عام یهودیان توسط آلمان نازی شهرت یافته بود، روز یکشنبه ٢١ اکتبر/٢٩ مهرماه، در شهر «ویشی» در مرکز فرانسه در سن ٨٩ سالگی درگذشت.

رُبِر فوریسون، استاد ادبیات دانشگاه لیون بود، اما طرفداران وی از او با عنوان تاریخدان یاد می‌کردند تا به فرضیه‌های وی اعتبار بخشند. رُبِر فوریسون مرگ یهودیان در دوران جنگ را نتیجۀ بیماری و بدغذائی می‌دانست و می‌گفت قتل عام یهودیان توسط حکومت نازی دروغی است که برای کسب خسارت ساخته شده است. او بویژه «امکانات فنیِ کوره‌های آدم سوزی را» مورد تردید قرار می‌داد.


رُبر فوریسون - ٢٧ فوریه ١٩٩٨ در پاریس

رُبِر فوریسون بارها به سبب همین فرضیه‌ها محکوم شده بود. او یکبار نیز از رُبر بَدَنتِر، وزیر پیشین دادگستری، به سبب آنکه وی را «قلب کنندۀ تاریخ» خوانده بود شکایت کرد، اما در محاکمه‌ای که در سال ٢٠٠٧ برگزار شد نتوانست در برابر ایراداتی که بر کار تاریخی او وارد شد استدلال قانع کننده‌ای ارائه کند و ناگزیر این محاکمه را نیز باخت.

از دیگر نظریات او رد «اصالت» دفتر خاطرات روزانه «آنه فرانک» از قربانیان هولوکاست است که در زبان فارسی با عنوان «خاطرات یک دختر جوان» به چاپ رسیده است.

رُبر فوریسون نوشته‌های خود را نخست در محافل کوچک ضدیهودیان منتشر می‌کرد و تنها در نوامبر و دسامبر سال ١٩٧٨ بود که با انتشار دو مقاله‌ در «لومَتن دُ پاری» و «لوموند» از سوی عموم نیز شناخته شد.

او در دهۀ هشتاد با پیوند بیشتر حلقه‌های «منکران» هولوکاست در کشورهای مختلف، شهرتی بین‌المللی یافت و از سال‌های ٢٠٠٠ به بعد بویژه در جهان عرب و مسلمان و نیز از هنگامی که «انکار هولوکاست» به سیاست دولتی در ایران بدل شد، پژوهش‌های خود در تاریخ فنی قتل‌عام برای اثبات «عدم انسجام» را کنار گذاشت و به کار تبلیغات سیاسی و حمله به «توطئۀ یهودی صهیونیسم» مشغول شد.

رُبر فوریسون در آذرماه ١٣٨٦ در «همایش بین‌المللی بررسی هولوکاست: چشم‌انداز جهانی» که با حضور «پژوهشگران انکار کنندۀ کشتار یهودیان» در تهران برگزار شد، شرکت کرد و مورد قدردانی محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری وقت ایران قرار گرفت. برگزاری این همایش از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد محکوم شد. ایران تنها کشوری بود که از بیانیۀ سازمان ملل حمایت نکرد.

مأمورین اسرائیلی، فرماندار فلسطینی شرق بیت‌المقدس را دستگیر کردند
بازداشت فرماندار فلسطینی بخش شرقی بیت‌المقدس از سوی نیروهای امنیتی اسرائیل با واکنش شدید مقامات تشکیلات خودمختار فلسطین روبرو شد.


"عدنان غیث" فرماندار بخش شرقی بیت‌المقدس، روز شنبه ۲۸ مهرماه/ ٢٠ اکتبر به اتهام ارتکاب به جرم، در کرانه غربی رود اردن از سوی مأمورین دستگاه قضایی اسرائیل دستگیر شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، از نوع جرمی که فرماندار به آن متهم است خبری در دست نیست.
به گزارش این خبرگزاری، "عدنان غیث" روز شنبه در محله "بیت حانین" دستگیر شد و قرار است محاکمات وی طی سه یا چهار روز آینده برگزار شود.
در واکنش به این اقدامِ مقامات قضایی اسرائیل، "صائب عریقات" نفر دوم حکومت خودمختار فلسطین، اقدام اسرائیل را «گام دیگری علیه موجودیت فلسطینیان در شرق بیت‌المقدس» دانست.
صائب عریقات گفت که این اقدام حتی با مصوبات خود اسرائیل در مورد حضور نهاد‌های فلسطینی در بیت‌المقدس شرقی، در تعارض است.
وی افزود که این گونه تهدید‌ها، دستگیری‌ها و زندانی کردن مقامات فلسطینی مانند "عدنان غیث"، جزئی از سیاست‌های دولت اورشلیم در جهت مسدود کردن همه راه‌های رسیدن به یک راه‌ حل سیاسی در تشکیل کشور مستقل فلسطینی در محدودۀ مرزهای ١٩۶٧ فلسطین است.

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز