آیا دود محیطی ماری جوانا برای کودکان مضر است؟

Submitted on ی., 08/19/2018 - 19:59

آیا دود محیطی ماری جوانا برای کودکان مضر است؟
گرچه اکنون استفاده از ماری جوانا برای هم کاربردهای درمانی و هم استفاده عمومی در بیش از نیمی از خاک ایالات متحده، قانونی شده است، پرشکان همچنان به والدین توصیه می‌کنند که کودکان شان را در معرض دود محیطی این ماده قرار ندهند. دلیل این توصیه این است، که این دود دسته دوم، ممکن است به پدید آمدن عوارضی ذهنی و بدنی در آینده‌ این کودکان منجر شود.

این ماده‌ مخدر، مدتی است که در ایالت قانونی شده است و یافته‌های یک پژوهش در این ایالت نشان می‌دهد که فرزندان والدینی که از این مخدر استفاده می‌کنند، نشانه‌هایی از عامل THC را در دستگاه گردش خون خود نشان می‌دهند. ماده THC یا یکی از 113 ماده موجود در گیاه است که از آن به دست می‌آید و ماده اصلی در این گیاه است که حالت نشئه‌گی را در مصرف‌کننده ایجاد می‌کند. این پژوهشگران که تحت راهنمایی ی آمریکا کار می‌کردند، دریافتند که در ادرار 75 درصد کودکانی که در معرض دود دسته دوم سرپرست شان قرار گرفته بودند، میزان قابل توجهی از THC مشاهده می‌شد. دکتر پژوهشگر ارشد این گروه، در مورد این یافته‌ها می‌گوید: که والدین شان مصرف می‌کردند، و میزان ماری جوانایی که در خون این کودکان یافت می‌شود، ارتباط مستقیمی وجود دارد>.

در طول این سال‌ها که از آغاز قانونی شدن مصرف در آمریکا می‌گذرد، هنوز مدارک کافی به دست نیامده که خطر دود دسته‌دوم این مخدر را به خوبی نشان دهد. برخی از متخصصان بهداشت و درمان معتقدند که حتی کمترین میزان THC در خون کودکان، باعث پدید آمدن اختلالات رشدی در آنها می‌شود. این موضوع، به ویژه در نوزادانی که مادران شان در دوره‌‌ بارداری، به مصرف این مخدر ادامه داده‌اند، به خوبی قابل مشاهده است. دکتر در این مورد می‌گوید: .

بنا بر گفته این پژوهشگران، یافته‌های این دسته تحقیقات در تاکنون بیشتر بر این پایه بوده که دود ناشی از مصرف ماری جوانا برای کودکان مضر است، نه خود ماده مخدر. آن طور که برخی پژوهش‌ها نشان داده‌اند، برخی مواد شیمیایی موجود در گیاه که در مجموع نامیده می شوند، به صورت طبیعی در شیر مادر وجود دارند. این مواد، برای نوزاد، که سیستم ایمنی بدنش همچنان در حال کامل شدن است، در مقابل ویروس‌ها و میکروب‌ها، یک سپر حفاظتی ایجاد می‌کنند.

کارشناسان بهداشت و درمان می‌گویند از آنجا که بیشتر مردم، را ماده ای بی‌خطر به شمار می‌آورند، از این حقیقت غافل هستند که دود دسته دوم این مخدر، می‌تواند به اندازه‌ دود سیگار مضر باشد. پزشکان می گویند گرچه همچنان مدارک کافی برای اثبات خطرناک بودن دود وجود ندارد، اما شکلی از شعور عرفی جامعه باید در این مورد کار کند. این اعتقاد عرفی، باید استفاده از ماری جوانای دودزا در حضور کودکان را کنترل و محدود نماید، تا زمانی که دولت فدرال امکانات بیشتری برای تحقیقات در این زمینه، در اختیار جامعه‌ پزشکی قرار دهد.

دکتر استاد علوم پزشکی از مرکز ملی درمانی یهودیان در در این باره می‌گوید: . او همچنین می گوید که قرار گرفتن کودکان در این شرایط، خطر ابتلای آنها به بیماری‌های قلبی و ریوی را افزایش داده، و برای آنها در زندگی بزرگسالی‌شان، مشکلات عمده‌ای ایجاد می‌کند. دکتر می‌گوید: .

ترودو: کانادا خواهان بهبود روابط با عربستان است
اتاوا- یک هفته پس از اقدامات تنبیهی عربستان بر علیه کانادا در پی انتشار پیام توییت کریستیا فریلند (وزیر امور خارجه کانادا) در محکومیت بازداشت دو کنشگر حقوق زنان در عربستان، جاستین ترودو می گوید که دولت اش خواهان بهبود روابط با عربستان است، اما نه به قیمت قربانی کردن موضع کانادا درباره حقوق بشر!

نخست وزیر این اظهارات را پس از قطع رابطه دیپلماتیک عربستان با کانادا و اخراج سفیر کانادا از ریاض بیان کرد و افزود: ما به تماس های دیپلماتیک ادامه می دهیم. اما همانطور که گفتم کانادا همواره به حمایت از حقوق بشر ادامه خواهد داد. ما اطمینان حاصل خواهیم کرد که این پیام، چه به صورت علنی و چه خصوصی به درستی منتقل می شود. اما در عین حال مایل به بهبود روابط در کنار پافشاری بر ارزش هایمان هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کانادا ادعا می کند که خانم فریلند با وزیر امور خارجه عربستان (عادل الجبیر) تماس تلفنی داشته است. وی امکان تماس تلفنی بعدی بین فریلند و الجبیر را منتفی ندانست ولی گفت که فعلا تاریخی برای آن در نظر گرفته نشده است.

دولت ترودو تا به این لحظه به اظهار نظر جان برد (وزیر امور خارجه کانادا در دولت هارپر) واکنش نشان نداده است. برد، ارسال توییت بر علیه عربستان را حرکتی غیردیپلماتیک و ناشایست توصیف کرده بود. برد در مصاحبه با خبرگزاری دولتی العربیه، رفتار کانادا با دوست و همپیمان خود را ناامیدکننده خواند و گفت: ما در دولت سابق، مذاکرات رو در روی توام با احترام را داشتیم و توییت منتشر نمی کردیم.

برد در حالی این اظهارات را مطرح کرده که خود نیز علنا به بازداشت بلاگر سعودی به نام رفیع بداوی در سال 2012 اعتراض کرده بود. البته اعتراض او در چهارچوب بیانیه رسمی دولت فدرال ابراز شد.

خواهر بداوی، یکی از کنشگران بازداشت شده در عربستان است. بازداشت وی به انتشار توییت فریلند و ایجاد شدن جنجالی بزرگ انجامید. در حالی که سمر بداوی شهروند کانادایی نیست.

درگیری عربستان با کانادا، چهره‌ واقعی پادشاه عربستان را آشکار کرده
یک روزنامه‌نگار بریتانیایی است که در به دنیا آمده و در ، و بزرگ شده است. او دانش‌آموخته‌ دانشگاه است و در این مقاله، دیدگاهش را در مورد پادشاه بیان کرده است.

پادشاه جدید عربستان به نظر رهبر لیبرال و آزادی‌خواهی می‌رسد و بنابراین جای شگفتی نیست که رسانه‌ها و صاحب‌نظران سیاسی در غرب، سریعا شروع به ستودن او و تعریف از کارهایش کنند. اما، بدیهی است که این رسانه‌ها، مانند همیشه، سرانجام درمی‌یابند که شخصی که بالا برده‌اند، در واقع همچنان پس‌گرا و سنتی است و همه سرخورده و ناامید می‌گردند. من به این پروسه‌ هیجان و سپس سرخوردگی، نام سندروم Desert Rose یا را داده‌ام. نمونه‌ای دیگر از این مورد، در سال 2012 روی داد، هنگامی که مجله‌ سرشناس Vogue تصمیم گرفت با چاپلوسی، زندگی همسر را به تصویر بکشد. این مجله، را بانوی اول خانه‌ای و در کشوری که است، معرفی کرد. این مقاله‌ مجله‌ Vogue در حالی نوشته می‌شد که سرکوب مردمی را که مخالفش بودند را شدت می بخشید.

اما، نمونه‌ اخیر سندروم Desert Rose پیرامون شکل گرفت؛ شاهزاده خاندان که به صورت رسمی، رئیس دولت به شمار می‌رود. برخی اقدامات او که به مذاق غربی‌ها خوش آمده بود، باعث شد که او ستایندگان بسیاری در میان رسانه‌ها پیدا کند. اما، هفته پیش، هنگامی که تمام روابط سیاسی و تجاری خود با را به حالت تعلیق درآورد، امید بسیاری از این افراد، ناامید شد.

همه‌ ماجرا، از یک توییت آغاز شد که وزیر امور خارجه‌ کانادا، در یک پست توییتر، در مورد پرونده‌ یک خواهر و برادر سعودی نوشت؛ که یک وبلاگ‌نویس است و از سال 2012 به جرم در زندان به سر می‌برد، و خواهرش که یکی از فعالان حقوق زنان است. خانم نوشت: خواهد ایستاد، و ما همچنان از دولت عربستان قویا می‌خواهیم که رائف و سمر را آزاد کند>. صفحه رسمی وزارت خارجه کانادا در توییتر، در تکمیل و تایید این توییت، نوشت: .

و به این ترتیب قائله آغاز شد. دولت با اخراج سفیر کانادا از ، به این حرکت پاسخ داد. عربستان، همچنین سفیر خود در را فرا خواند، تمام پروازهای شرکت Saudi Airways به را لغو کرد و به هزاران دانش‌آموز سعودی که با بورسیه دولتی در حال تحصیل در کانادا بودند، فرمان داد که دانشگاه‌های کانادا را ترک کرده و در مکان دیگری به تحصیل ادامه دهند. وزارت خارجه‌ عربستان، بیانیه‌ای در حساب توییتر خود نوشت: . در ادامه‌ این بیانیه، دولت به کانادا هشدار داده است: .

حرکت مسلما واکنشی شدید و غیرضروری بود، چرا که این دولت به این واقعیت توجه نکرد که این اظهار نظر، صرفا یک توییت بوده و از سوی ارائه شده است، نه یک دشمن خارجی. تا به حال، طی یک موافقتنامه‌ نانوشته، متحدان مجاز بوده‌اند که گاه‌ به گاه و به صورتی نرم خویانه از این کشور انتقاد کنند و عربستان هم گاه به گاه، و با نرم خویی، به این انتقادها پاسخ دهد. اما گویا شرایط دیگر به این شکل نیست.

علت، شخص رئیس دولت است؛ مردی که عاشق قدرت است و با کوچک ترین انتقاد، خشمگین می گردد. چهره واقعی او، با تصویری که از او ارائه داد بسیار فاصله دارد. این روزنامه، در اوج هیجان، او را رهبر نوعی از قیام در کشورش توصیف کرد که اصلاحات بنیادین را از بالا به پایین آغاز کرده است. همه تصمیماتی که گرفته، تاکنون به شکست رسیده‌اند: جنگ هنوز دارد قربانی می‌گیرد و آبروی بین‌المللی عربستان را برده و بایکوت اقتصادی به نفع اقتصاد و ضرر اقتصاد عربستان انجامیده است.

اشتراک

سلاح پنهانی اندرو شیر برای شکست دادن ترودو
پل ولز- نشریه آن-لاین ام اس ان.کام
همیش مارشال، مدیر ستاد مبارزات انتخاباتی اندرو شیر رهبر ملی محافظه کاران پیشرو در انتخابات پیش رو در سطح کشور می باشد. جالب اینکه وی از هم اینک از طریق ارسال پیام هایی برای مخاطبان خاص، کار خود را برای آزمایش جو موجود و جمع آوری هواداران اینترنتی آغاز کرده است. کمااینکه یکی از پیوند/ لینک های موجود در تارنمای محافظه کاران مراجعان به این تارنما را به سوی مطلبی زیر عنوان یک بار تامین مالی برای ترودو هدایت می کند. البته همه احزاب در تارنماهای خود دست به این گونه فعالیت ها زده، و می زنند. اما محافظه کاران در این مورد بسیار موفق تر بوده اند. کمااینکه در فصل دوم سال جاری 6 میلیون و 45 هزار و 466 دلار کمک مالی جمع کرده اند، که تقریبا دو برابر رقیب شان می باشد. چراکه میزان کمک های مالی به لیبرال ها 3 میلیون و 99 هزار و 218 دلار است.

از دیگر سو همه احزاب برای موفقیت در انتخابات سال 2019 به پول و مقداری شانس نیاز دارند. انتخاباتی که اندرو شیر تلاش خواهد کرد، در خلال آن جاستین ترودو را از سمت خویش کنار بزند. محافظه کاران نیز مانند همه احزاب در راه هدف خود از وسیله های گوناگون بهره می برند. اما یک سلاح پنهانی هم دارند. اینکه تنها سه سال پس از پیروزی قاطع ترودو در انتخابات سراسری پیشین، مسوولان استانی با طرح مالیات بر تولید گازکربنیک دولت مرکزی مخالفند. اما از دیگر سو محافظه کاران نگران آنند که در رقابت با لیبرال ها، دانلد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نقطه ضعف شان به شمار برود. در ادامه به برخی نکات کلیدی می پردازیم، که می توانند به پیروزی و یا شکست هر یک از این دو حزب رقیب در انتخابات پیش رو منجر شوند.

زمانی که مردم کانادا یک دولت نوین اکثریت را انتخاب می کنند، معمولا بیشتر از 4 سال طول می کشد که از آن رویگردان شوند. تنها استثنائات تاریخ کشور در این مورد آر بی بنت و الکساندر مکنزی هستند، که هر دو در پایان نخستین دوره زمامداری خویش که با کسب آرای اکثریت رای دهندگان اننخاب شده بودند، جایشان را به رقبایی دادند که پیشتر آنها را شکست داده بودند. اما در انتخابات پیش رو اندرو شیر، و نه استیون هارپر، رهبر محافظه کاران است. خود محافظه کاران هم این را می دانند. بااینهمه نتایج نظرسنجی ها مبنی بر تساوی تقریبی پشتیبانی مردم از هر دو رقیب، به آنها امید پیروزی می دهد. به ویژه که مساله مهم مالیات مورد اشاره نیز، در میان است. مساله ای که نه تنها محافظه کاران در سطح ملی، بلکه دولت های استانی نیز می خواهند تا حد امکان از آن برعلیه دولت مرکزی بهره ببرند. و فردی که در این راه به حزب متبوع اندرو شیر کمک خواهد کرد، همیش مارشال است. مردی که اندرو شیر به سبب استفاده از همکاری اش با اننقادهای فراوان روبرو می باشد.

چراکه همیش مارشال پیشتر در هیئت تحریریه رسانه ربل/ Rebel Media فعالیت داشت که ضد مهاجران است، و اخبار نژادپرستانه هم منتشر می کند. اما همیش مارشال هرگز تحلیلگر این رسانه نبود. بااینهمه جالب ترین مساله این می باشد، که فعالیت در مبارازات انتخاباتی پیش رو نخستین تجربه وی در این زمینه نیست. البته تجربه پیشینش در سطح ملی نبود. اما انتخابات شهرداری 2015 ونکوور به پیروزی نامزد مورد پشتیبانی وی، و نوشتن کتابی درباره این پیروزی از سوی خودش و جردن بیتمن رئیس شاخه استان بریتیش کلمبیای فدراسیون مالیات دهندگان منجر شد. یعنی مردی که در آن انتخابات چهره اجتماعی فعالیت های محافظه کاران به شمار می رفت. در حالی که همیش مارشال کارگزار پشت صحنه بود.

در آن انتخابات رای دهندگان کم سوادتر هدف تلاش های محافظه کاران بودند. محافظه کارانی که برای پیشبرد کار خود به شدت روی فیسبوک هم حساب می کردند. زیرا در حالی که می دانستند توییتر از طریق رهبران برای رساندن پیام به مخاطبان رسانه ها کارایی دارد، اما برای سر و کار داشتن با مردم کوچه و بازار ضعیف است. البته در ادامه جردن بیتمن به دلایل گوناگون از چشم مردم افتاد. بنابراین در واقع در عمل تایید شد، که همیش مارشال موتور محرکه پشت موفقیت محافظه کاران ونکوور بود.

و اینک شاهدیم که انتخابات پیش رو به ویژه به سبب مطرح بودن مالیات مورد اشاره، به آن انتخابات شباهت دارد. مساله ای که با توجه به افزایش بهای بنزین می تواند، به محور اصلی مبارزات تبدیل شود. با توجه به آنچه گفته شد، آیا می توان با اطمینان محافظه کاران را برنده انتخابات پیش رو دانست؟ به هیچ وجه! چراکه لیبرال ها کارت دانلد ترامپ را در دست دارند. کمااینکه انتقادهای شدید وی از ترودو در خلال نشست کشورهای گروه 7 سال جاری، سبب بروز احساسات ملی گرایانه در کانادایی ها شد.

حذف وزیر مهاجرت کانادا از کارگروه ناظر بر ورود بی قاعده پناهجویان
اتاوا- احمد حسین، وزیر مهاجرت، شهروندی و پناهندگی کانادا که از موضع دولت انتاریو در مورد پناهجویان انتقاد کرده بود، به تصمیم دولت فدرال از کارگروه ناظر بر ورود بی قاعده پناهجویان به کانادا کنار گذاشته شد.

تصمیم دولت فدرال برای حذف حسین از Ad Hoc Intergovernmental Task Force on Irregular Migration با استقبال لیزا ک لئود، وزیر امور کودکان و خدمات اجتماعی دولت محافظه کار انتاریو روبرو شد. حسین با بیل بلر، فرمانده سابق پلیس تورنتو که اخیرا به عنوان وزیر امنیت مرزی و کاهش جرائم سازمان یافته به کابینه ترودو ملحق شد، جایگزین شده است.

در جابجایی دیگر، دومینیک لوبلانک، نماینده مجلس فدرال از نیوبرانزویک به عنوان رئیس انتخاب شد. سلف او یعنی مارک گارنو (وزیر حمل و نقل) به عنوان وزیر امور شمال کانادا و تجارت داخلی انتخاب شد.

مک لئود با استقبال از حذف شدن حسین از این اقدام را گامی مثبت در جهت بهبود رابطه خدشه دار شده بین اتاوا و کوئینز پارک (دولت انتاریو) دانست.

حسین اظهارات داگ فورد در مورد پناهجویانی که به صورت غیرقانونی از مرز کشور وارد می شوند را توصیف کرده و گفت: متاسفانه انتاریویی ها زبان ترس را پیش گرفته اند. آنها عمدا با زبانی صحبت می کنند که می تواند در نهایت پناهجویان را در ذهن کانادایی ها، مجرم جلوه بدهد.

بایستی تاکید کرد که دولت فدرال این ادعا که کنار گذاشته شدن حسین از کارگروه مورد اشاره به دلیل اظهارات خصمانه او بوده را تکذیب می کند.

لیزا مک لئود، ماه گذشته با ارسال نامه ای برای ژان-ایو دوکلو، خواستار پرداخت 900 میلیون دلار از سوی دولت فدرال به انتاریو برای تامین هزینه اسکان پناهجویان شده بود. این مخارج شامل 90 میلیون دلار هزینه خدمات اجتماعی؛ 12 میلیون دلار هزینه ایجاد پناهگاه های اضطراری در اتاوا؛ 74 میلیون دلار برای ایجاد پناهگاه در تورنتو؛ 3 میلیون دلار برای صلیب سرخ و 20 میلیون دلار برای تامین هزینه های آموزشی بود.
اینک باید منتظر شد و دید، اکثریت مردم به کدام حزب تمایل بیشتری نشان خواهند داد.

منبع
iranjavan

بیشترین بازدید اخبار امروز