آیا بوسیدن و روابط نزدیک باعث انتقال کرونا می‌شود؟

انجمن‌ها

یک پرسش رایج در دوران کرونا به خصوص در مورد زوج‌ها این است که آیا بوسیدن یا رفتار صمیمانه‌تر مشابه باعث انتقال ویروس کرونا می‌شود یا نه.

پاسخ این پرسش آری است. ویروس جدید کرونا عامل بیماری کووید-۱۹ در بزاق وجود دارد، بنابراین هر فعالیتی که باعث انتقال بزاق شود، می‌تواند ویروس را به دیگران منتقل کند.

بنابراین بهتر است در قدم اول بوسیدن غریبه‌ها را کنار بگذارید.

اما اگر کسی را بخواهید ببوسید که با شما در یک خانه زندگی می‌کند و علائمی از بیماری نشان نمی‌دهد، احتمالا خطر انتقال ویروس از این راه احتمالا کم است، به خصوص اگر مطمئن باشید که هیچکدام از شما در معرض ویروس نبوده‌اید.

ویروس کرونا یک بیماری آمیزشی شمرده نمی‌شود، اما تماس نزدیک و طولانی در جریان آمیزش ممکن است باعث انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر شود. ویروس در بزاق وجود دارد و هنگام بازدم قطرک‌های کوچک و نادیدنی حاوی ویروس از دهان خارج می‌شوند.

بنابراین بوسیدن یا آمیزش جنسی هم خطر انتقال مستقیم ویروس از طریق بزاق و احتمال استنشاق ویروس‌های منتشر شده با هر تنفس را بیشتر می‌کند. البته این امر در صورتی مصداق دارد یکی از طرفین دارای عفونت کرونا باشد.

اگر شما و همسرتان نکات بهداشتی مربوط به کووید-۱۹ مانند ماسک زدن در فضاهای عمومی، حفظ فاصله‌گیری جسمی دست کم ۲ متری و شستن مکرر دست‌ها را رعایت می‌کنید، می‌توان فرض کرد هیچکدام از شما دچار عفونت نیستید، البته مادامی هیچکدام از شما علائمی بروز نداده باشد.

از طرف دیگر اگر شما یا همسرتان نشانه‌های بیماری مانند تب، لرز یا سرفه را داشته باشد، باید خودش را در خانه ایزوله و از بوسیدن و تماس‌های جسمی نزدیک خودداری کند.

همچنین هر یک از شما مثلا به علت رفتن به سرکار در تماس با فردی قرار گرفته‌اید، دچار بودنش به ویروس کرونا بعدا مشخص شده است، باید احتیاطات مشابهی را در دوران قرنطینه ۱۴ روزه رعایت کنید.

Most viewed topics today