رانندگی در شب، خوب یا بد؟

Submitted by nemat on ش., 06/30/2012 - 23:19
انجمن‌ها

میزان تلفات ترافیکی در شب سه‌برابر بیشتر از روز است اما هنوز بسیاری از افراد از خطرات رانندگی در شب آگاه نیستند و راهکارهای موثر برای مقابله با آن را نمی‌دانند.

رانندگی در شب بسیار چالش برانگیزتر از آن است که افراد می‌پندارند اما چرا رانندگی در شب خطرناک است؟ یک پاسخ درست و روشن به این پرسش «تاریکی» است.90درصد از عکس‌العمل‌های راننده به میزان دید وی بستگی دارد و معمولا دید در شب بسیار محدود می‌شود و «درک عمق»، «تشخیص رنگ» و «دید پیرامونی» پس از غروب آفتاب رو به کاهش می‌گذارد.البته رانندگان مسن هنگام رانندگی در شب دچار مشکلات بیشتری می‌شوند. یک راننده 50ساله تقریبا دوبرابر یک راننده 30ساله، به نور کافی برای رانندگی نیاز دارد. عامل دیگری که باعث ایجاد خطر در رانندگی شبانه می‌شود «خستگی» است. خواب‌آلودگی همراه با «کاهش میزان تمرکز» و «افزایش زمان عکس‌العمل» رانندگی را دشوارتر می‌سازد.

از ساعت دو تا شش صبح، خستگی، رانندگان را از پای درمی‌آورد. تحقیقات نشان می‌دهد که احتمال افزایش وقوع تصادفات بستگی به ساعات شبانه‌روز و میزان زمان رانندگی شده، دارد.

خوشبختانه راهکارهای متعددی برای به حداقل رسانیدن خطرات رانندگی در تاریکی و شب وجود دارد که می‌توان با پیروی از این راهکارها و تجهیز خودروها، رانندگی ایمنی را تجربه کرد.

وسیله نقلیه‌تان را برای رانندگی در شب مهیا کنید، چراغ‌ها را تمیز کرده و حداقل هفته‌ای چندبار شیشه‌ها را از داخل و بیرون تمیز کنید.

نور چراغ‌ها باید تنظیم شود. نورهای نامتناسب یا غیراستاندارد، دید سایر رانندگان را کور کرده و قابلیت دید جاده را کاهش می‌دهد و در نتیجه احتمال تصادف از روبه‌رو را افزایش می‌دهد.

نیکوتین و منوکسیدکربن موجود در دود سیگار دید شبانه را مختل می‌کند. پس هنگام رانندگی در شب سیگار نکشید.

هنگام تاریک روشن هوا، با چراغ خاموش حرکت نکنید، این کار به دید بهتر شما کمک نمی‌کند بلکه باید چراغ‌ها را روشن کنید،چراکه باعث می‌شود توسط سایر رانندگان بهتر دیده شوید؛ بهتر دیده‌شدن نیز به اندازه بهتر دیدن حائز اهمیت است.

از سرعت خود کاسته و فاصله‌تان را با خودروی جلویی افزایش دهید، هنگام شب تشخیص سرعت سایر وسایل نقلیه و نیز مسافت‌شان، امری بسیار دشوار است.

در یک رانندگی طولانی‌مدت، هر از چندگاهی برای صرف میان‌وعده و استراحت توقف کنید و در صورت خستگی بسیار، به حرکت ادامه ندهید چراکه خطر و تصادف در یک لحظه رخ می‌دهد.

در صورتی که خودرویتان دچار مشکل فنی شد، در اولین پارکینگ توقف کرده، مثلث شبرنگ را برای هشدار به سایر رانندگان نصب کنید، فلاشرها را روشن کرده و سرنشینان را از خودرو خارج کنید.

Most viewed topics today