زلزله خوی: مقامات جمهوری اسلامی بار دیگر دچار «بحران در بحرانِ» کمک‎‌رسانی شدند

Submitted on Mon, 01/30/2023 - 12:20

در دومین روز پس از وقوع زمین‌لرزه با شدت ۵.۹ ریشتری که شامگاه شنبه ۸ بهمن ماه، به وقوع پیوست، گزارش‌های مردمی از عدم هماهنگی در امدادرسانی به آسیب‌دیدگان ناشی از این زلزله و درخواست برای کمک‌های مردمی ادامه دارد.

همزمان آمار خبرگزاری‌های رسمی در ایران حاکی از آن است که شمار مصدومان به یک هزار و ۱۶۷ نفر رسیده است. در گزارش‌های روز یک‌شنبه نهم بهمن، آمار مصدومان ۸۱۶ نفر اعلام شده بود.

خبرگزاری ایرنا، روز دوشنبه دهم بهمن، به نقل از رئیس جمعیت هلال‌احمر آذربایجان غربی، گزارش داد: طی دو روز گذشته ۶ هزار و ۸٠٠ چادر بین خانواده‌های آسیب‌دیده ناشی از زلزله توزیع شده است.

به گفته همین منبع، سه هزار و ۵۰۰ سیستم گرمایشی، بیش از یک هزار و ۳۰۰ تخته پتو و ۲ هزار و ۱۰۰ تخته موکت به شهروندان آسیب‌دیده در خوی اهدا شده است.

با وجود اعلام آمارهای رسمی مبنی بر توزیع کمک‌های امدادی به شهروندان آسیب‌دیده از زلزله در خوی، گزارش‌های مردمی از این شهر، حاکی از عدم هماهنگی در توزیع این اقلام بوده است.

وضعیت فاجعه‌بار کمک‌رسانی به مردم زلزله‌زده خویمردم خوی به کمک نیاز دارند و اقدامات دولتی چنین حقارت‌آمیز و اسفناک صورت می‌گیرد.شرم بر شما که اینگونه عزت و شرف انسانی را لگد مال کردیندولت انقلابی مردمی و #گرونی pic.twitter.com/eIx9o8W7VT

همزمان تصاویری از استفاده از ماشین‌های آب‌پاش، در حال آب پاشیدن به مردم آسیب‌دیده که برای دریافت اقلام ضروری مراجعه کرده بودند، منتشر شده است. موضوعی که با واکنش‌های وسیع شهروندان ایرانی به ویژه در شبکه‌های اجتماعی همراه شده است.

بهم نگو اینا حاشیس چون نمیتونم اینا رو نگم!امروز مردم #خوی رفتن کمک بگیرن، با ماشین آب پاش مردمو متفرق کردن! بخاطر تک تک ظلم‌ها اگه سکوت کنی خیانت نه، جنایت کردی.#IRGCterrorists#مهسا_امینی pic.twitter.com/YVEOMHqixw

استاندار آذربایجان غربی، به گزارش خبرگزاری ایسنا، از تلاش هلال احمر برای برپایی ۲۹ اردوگاه و کمپ اسکان اضطراری خبر داده است.

به گفته همین منبع، واحدهای مسکونی در ۷٠ روستا متحمل خسارات ۲۰ تا ۸۰  درصدی شدند.

در عین حال، تصاویری که از شهروندان آسیب‌دیده در خوی منتشر شده است، نشان می‌دهد که شهروندان آسیب‌دیده در خوی بدون داشتن هرگونه سرپناهی، در کنارِ خیابان در زمستان برفی، با گرمای آتش یا زیر پتو، سرمای هوا را تحمل می‌کنند.

وضعیت بسیار اسفناک زلزله زدگان خویمقابل فرمانداری با دریافت کارت ملی یک عدد چادر تحویل میدن!#زلزله_خوی pic.twitter.com/m6BHZL9FuI

 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز