زلنسکی تصرف باخموت توسط روسیه را به طور ضمنی تایید کرد: «باخموت فقط در دل ماست»

Submitted on ی., 05/21/2023 - 06:26

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت که از شهر باخموت که مسکو روز شنبه مدعی تصرف آن شد، «چیزی» باقی نمانده است. زلنسکی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه آیا نیروهای اوکراینی همچنان مقاومت می‌کنند یا روسیه شهر را تصرف کرده است، پاسخی مبهم داد. او بدون اینکه به وضوح تایید کند که اوکراین این شهر را از دست داده است، همچنین گفت: «باید درک کنید که چیزی در آنجا وجود ندارد (...) امروز باخموت فقط در دل ماست».

فرمانده شبه‌نظامیان روسی واگنر، اِوگنی پریگوژین شنبه ۳۰ اردیبهشت با انتشار تصاویری در کنار نیروهایش مدعی تصرف کامل این شهر راهبردی اوکراین شده بود.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه شامگاه شنبه در پیامی کنترل شهر «آرتیوموفسک» (نام روسی باخموت) را به نیروهای واگنر و ارتش روسیه تبریک گفت.

وزارت دفاع روسیه نیز یکشنبه رسما اعلام کرد که نیروهای «واگنر» با پشتیبانی هوایی و توپخانه‌ای ارتش روسیه، شهر «آرتیوموفسک» در «جمهوری دونتسک» را تصرف کرده‌اند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که سخنگوی ولودیمیر زلنسکی یکشنبه صبح گفت که رئیس‌جمهوری اوکراین تسلط نیروهای روسی بر شهر باخموت را تایید نکرده است. سرگئی نیکیفوروف در فیسبوک خود نوشت: «خبرنگاری سوالی پرسید: روس‌ها گفتند باخموت را تصرف کرده‌اند. رئیس جمهور پاسخ داد: فکر نمی کنم.»  

در صورت تایید تصرف باخموت، روسیه پس از چندین شکست تحقیرآمیز در ماه‌های گذشته، یک پیروزی نمادین در این نبرد خونین به دست می‌آورد.

تصرف باخموت پس از حدود هشت ماه درگیری سنگین و هزاران کشته در دو سوی جبهه نبرد در حالی صورت می‌گیرد که کیف از ماه‌ها قبل در حال آماده کردن نیروهای خود برای یک ضد حمله گسترده علیه نیروهای روسی به منظور بازپس‌گیری خاک خود است.

در همین راستا رئیس جمهور اوکراین در هفته‌های گذشته، فعالیت‌های دیپلماتیک خود برای جذب کمک‌های نظامی کشورهای غربی را به شکل قابل توجه‌ای افزایش داده است. ظاهرا سفرهای اخیر او به کشورهای اروپایی و شرکت او در اجلاس گروه هفت در ژاپن موفقیت‌آمیز بوده است.

آلمان، فرانسه، ایتالیا و انگلیس تعهدات زیادی به اوکراین برای تحویل محموله‌های جدید سلاح سنگین دادند. اظهارات رئیس جمهور آمریکا در موافقت این کشور با تحویل جنگنده‌های اف-۱۶ به کیف نیز نقطه عطف کمک‌های نظامی غرب به اوکراین به حساب می‌آید.

>> همچنین بخوانید : جو بایدن از آموزش خلبانان اوکراینی بر روی جنگنده‌های اف-۱۶ حمایت کرد؛ زلنسکی استقبال کرد

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام ارشد کاخ سفید گزارش داد: جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز جمعه ۲۹ اردیبهشت، در جریان گفتگو با سران کشورهای گروه هفت، از ابتکار مشترک برای آموزش خلبانان اوکراینی با جنگنده‌های آمریکایی اف-۱۶ حمایت کرده است

ولودیمیر زلنسکی، ماه‌هاست که از متحدان غربی خود خواسته است تا هواپیماهایی را در اختیار اوکراین قرار دهند که اجازه می‌دهد این کشور، نیروهای روسیه را «در عمق»، هدف حمله قرار دهد.

.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز