یونسکو روز جهانی آموزش سال ۲۰۲۳ را به دختران افغانستانی اختصاص داد

Submitted on جمعه, 01/20/2023 - 08:53

پانزده ماه پس از روی کار آمدن دوباره طالبان در افغانستان و اعلام محدودیت‌های زن‌ستیز این گروه افراطی علیه بانوان، یونسکو در یک بیانیه‌ مطبوعاتی ضمن اختصاص دادن روز جهانی آموزش به زنان و دختران افغانستانی تاکید کرد که موضوع آموزش در افغانستان را در نشست بعدی سازمان ملل بار دیگر مطرح خواهد کرد.  

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد در بیانیه اخیر خود که روز پنج‌شنبه ۱۹ ژانویه/۲۹ دی‌ماه، منتشر کرد همچنین تاکید کرد که سران طالبان باید همه محدودیت‌های آموزشی اتخاذ شده علیه زنان و دختران افغانستان را در اسرع وقت لغو کنند.  

اودره آزوله، مدیر کل یونسکو در این بیانیه، ممنوعیت‌های طالبان را «جنگ علیه زنان» خواند.  وی در ادامه گفت که جامعه جهانی مسئولیت دارد برای احیای حقوق زنان و دختران در افغانستان گام بردارد و تضمین کند که حقوق آن‌ها دوباره احیا خواهد شد.

مدیر کل یونسکو  همچنین تاکید کرد که هیچ کشوری در جهان نباید حق آموزش و تحصیل را از زنان و دختران بگیرد. وی همچنین آموزش را بخش مهمی از حقوق بشر توصیف کرد و افزود که همه کشورهای جهان باید به این حق بنیادین احترام بگذارند.

روز جهانی آموزش

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در تاریخ سوم دسامبر سال ۲۰۱۸ میلادی، قطعنامه‌ای را به منظور تجلیل از نقش آموزش در ایجاد صلح جهانی و توسعه پایدار تصویب و روز ۲۴ ژانویه را به عنوان «روز جهانی آموزش» نام‌گذاری کرد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز