یک کشته در پی حمله مسلحانه به سفارت آذربایجان در تهران؛ الهام علی‌اف این اقدام را تروریستی نامید

Submitted on جمعه, 01/27/2023 - 07:13

به‌گزارش رسانه‌های داخل ایران، ساعت هشت صبح جمعه، هفتم بهمن‌ماه، پس از توقف یک خودرو پراید، مقابل سفارت جمهوری آذربایجان در تهران، یک مرد از آن پیاده و با استفاده از سلاح به داخل ساختمان سفارت حمله‌ور شد. گزارش‌ها می‌افزاید که این حمله یک کشته و دو مجروح در پی داشته‌است.

اندکی بعد از انتشار این خبر، الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان با انتشار یک پست در توییتر، این حمله را «تروریستی» خواند و آن را «به‌شدت» محکوم کرد.

وزارت امور خارجه این کشور نیز با نشر دو بیانیه‌، جمهوری اسلامی را به «بی‌توجهی و تعهدنداشتن» متهم کرد.

این ‌وزارت‌خانه اظهار کرد که دولت ایران به مساله حفظ امنیت اماکن دیپلماتیک بی‌توجه بوده و کارزاری «به‌ضد آذربایجان در ایران» عامل این حمله است.

در بیانیه دوم که توسط دولت آذربایجان انتشار یافت نیز تاکید شد که جمهوری اسلامی باید به تعهداتش در راستای «تضمین امنیت سفارت و ایمنی کارکنان آن بر اساس کنوانسیون وین» عمل می‌کرده‌است.

در این بیانیه تذکر داده شد که پیش از این نیز «تلاش‌هایی برای تهدید سفارت» جمهوری آذربایجان در ایران، انجام شده‌بود.

در سوی دیگر اما ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ضمن محکوم کردن این حمله، به «دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط انتظامی، امنیتی و قضائی و نیز رسانه‌ها» توصیه کرد که از انتشار «اخبار غیرموثق و گمانه‌زنی‌ها» در این راستا اجتناب کنند.

او با اشاره به این‌که نیروهای انتظامی و امنیتی بی‌درنگ وارد عمل شده و فرد ضارب را بازداشت کردند، از «بازجویی‌شدن» متهم خبر داد.

در پی بازجویی، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران گفت که متهم انگیزه شخصی داشته‌است.

به‌گفته قاضی شهریاری، متهم در تحقیقات نخستین اظهار کرد که همسرش در فروردین ماه امسال به سفارت آذربایجان در تهران مراجعه و دیگر به منزل بازنگشته‌است.

شهریاری افزود که مرد مهاجم، در مراجعات مکرر به سفارت، هیچ پاسخی از آن‌ها دریافت نکرد و با این تصور که همسرش داخل سفارت جمهوری آذربایجان در تهران است و مایل به دیدار با او نیست، صبح جمعه با اسلحه کلاشینکف به سفارت حمله کرد.

به‌گفته مقامات دولتی و قضایی جمهوری اسلامی، تحقیقات در این راستا با «اولویت و حساسیت بالا» هنوز ادامه دارد.

در ویدئویی که ساعتی پس از این رویداد در شبکه‌های اجتماعی آذربایجان منتشر شد، دیده می‌شود که کارمندان سفارت جمهوری اسلامی در آذربایجان، شتابانه در حال ترک سفارت هستند.

از سوی دیگر رسانه‌های آذربایجان خبر دادند که دولت این کشور عباس موسوی، سفیر جمهوری اسلامی در آذربایجان را احضار کرده‌است.

 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز