وزیر دفاع طالبان درمورد درگیری مرزی با ایران: تهران با حملات توپخانه‌ای، ما را ناگزیر به واکنش نظامی کرد

Submitted on جمعه, 06/16/2023 - 11:22

این مقام ارشد نظامی طالبان در گفتگویی تازه با طلوع‌نیوز به درگیری پسین نیروهای مرزی ایران و طالبان اشاره کرده و گفته که پیش از شروع درگیری نظامی میان دو طرف که به قول او در کنار نظامیان، غیرنظامیان نیز کشته شدند، ایران برای چهار روز پیاپی، مناطق مرزی افغانستان را هدف حملات توپخانه‌ای قرار داده بود.

مولوی یعقوب مجاهد در این گفتگو تاکید کرده که پس از اینکه تهران به درخواست‌ آنان برای توقف حملات توپخانه‌ای توجه نکردند، نیروهای طالبان نیز ناگزیر به واکنش نظامی شدند. ایران اما پیش از این ادعا کرده بود که نخست، طالبان بر نیروهای مرزی ایران آتش گشودند.

این درگیری درپی جنجال‌های دو همسایه بر سر مساله حقابه اتفاق افتاد. در کنار دیگر مقام‌های حکومت ایران، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران در اظهار نظری به طالبان هشدار داده بود و گفته بود که برای گرفتن حقابه، «از هر ابزاری» استفاده خواهند کرد.

به دنبال برگشت طالبان به قدرت، جنجال حقابه میان ایران و افغانستان نیز داغ شد، تا جایی که در ماه‌های پسین، مساله حقابه به یکی از موارد حساس و پرحاشیه در روابط تهران و کابل تبدیل شده است.

این نخستین‌بار نیست که نیروهای مرزی ایران با نیروهای طالبان درگیر می‌شوند. پیش از این نیز در موارد مختلف، نیروهای دو طرف با یکدیگر درگیر شده بودند.

در کنار ایران، طالبان در مدت دستکم دو سالی که به قدرت برگشته‌اند، با شماری دیگر از همسایه‌های افغانستان ازجمله پاکستان نیز درگیری نظامی داشته است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز