ویدئوی عجیب از عبور هواپیما از میان سیل جمعیت در فرودگاه کابل

Submitted on Mon, 08/16/2021 - 13:46
Videos

آسمان افغانستان بسته شد | لغو پروازها تا اطلاع ثانوی
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به دلیل ناآرامی در فرودگاه کابل سیستم کنترلر فرودگاه قطع و پروازها بین ایران و افغانستان تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.

محمدحسن ذیبخش درباره آخرین وضعیت پروازها بین ایران و افغانستان، بعد از تحولات اخیر در کابل افزود: مرکز کنترل کابل اعلام کرده است به دلیل اینکه سیستم کنترلر فرودگاه کابل از کار افتاده است و به صورت (un control )درآمده است امکان سفرهای هوایی به افغانستان وجود ندارد.

وی توضیح داد: هم اکنون هم فرودگاه کابل بسته و هم آسمان افغانستان نیز بسته شده است.

سخنگوی سازمان هواپیمایی گفت: شرکت هواپیمایی ماهان پیش از اعلام افغانستان، پروازهای خود را در مسیر تهران- کابل و مشهد- کابل لغو کرد و درحال حاضر نیز از ایران هیچگونه پروازی به افغانستان نداریم.

به گفته ذیبخش تا زمانی که ثبات و امنیت به کابل بازنگشته امکان برقراری پروازها فراهم نیست.

واکنش کارگردان زن افغان به سقوط دولت افغانستان و تسلط طالبان | فهم من در درک این وضعیت کاملا فلج شده است
صحرا کریمی کارگردان افغان همزمان با سقوط دولت افغانستان و تسلط نیروهای طالبان، در صفحه توییتر خود به وقایع اخیر کشورش واکنش نشان داد و خطاب به جامعه سینمایی جهان از آن‌ها خواست برای حفاظت از مردمش به او بپیوندند.


صحرا کریمی

کارگردان «حوا، مریم، عایشه» در صفحه توییترش نوشت: با قلبی شکسته و امیدی عمیق برای شما می‌نویسم تا در محافظت از مردم نازنینم، به ویژه فیلمسازان در مقابل طالبان به من بپیوندید. مردم ما را قتل عام کرده‌اند، کودکان بسیاری را ربوده‌اند، دختران را به عنوان همسر به مردانشان داده‌اند...یک بحران حقوق بشری است با این حال، دنیا سکوت کرده… (طالبان) هنر را ممنوع خواهد کرد. من و دیگر فیلمسازان ممکن است هدف بعدی آن‌ها باشیم.

او پس از اینکه اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان این کشور را ترک کرد، به زبان فارسی نوشت: تمام راه‌های رفتن به طرف دنیا و آمدن دنیا به طرف ما بسته است. دنیایی که روز پیشرفت و ترقی می‌کند؛ و مایی که هر ثانیه هر روز به عقب بر می‌گردیم تا ثابت کنیم هنوز مخلصانه وفاداریم به بربریت، عقب‌ماندگی و درجازدن. و ملتی که قدر داشتن‌هایش را نداند، خداوند از او همه چیز را می‌گیرد.

و ادامه داد: می‌خواهم هر روز فریاد زنم: های لعنت به روزگار که دنیا و خودی و بیگانه از هر طرف خنجر می‌زنند؛ که آواره‌گری، بی‌خانمانی و دربه‌دری سرنوشت ماست.

کشتند، بردند، خوردند و فروختند. ماندیم، تنها، بی‌پناه، بی‌امید، بی‌نوید. کابل، تابستان ۱۴۰۰، فصل فروریختن‌ها….

او در توییتی دیگر نوشت: تمام شعور مغزی و فکری‌ام را یکجا می‌کنم که چرا به اینجا رسیدیم! فهم من در درک این وضعیت کاملن فلج شده است. و اینکه دنیا چه راحت پا پس کشید اندوهش نیش‌دار است؛ نیش‌اش به مغز چشم آدمی اصابت می‌کند و برای همیشه کور می‌کند هر دیده حقیقت طالب و جستجوگر را.

نخستین واکنش بایدن به تحولات افغانستان: هدف ما هیچگاه ایجاد دموکراسی در افغانستان نبوده است
رئیس‌جمهور آمریکا تأکید کرد هدف حکومت آمریکا هیچ‌گاه ایجاد دموکراسی در افغانستان نبوده است.


بایدن
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا بامداد سه‌شنبه گفت هدف آمریکا هیچ‌گاه ملت‌سازی در افغانستان یا ایجاد یک دموکراسی یکپارچه و متمرکز در افغانستان نبوده است.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «می‌خواهم به همه یادآوری کنم چطور به اینجا رسیدیم و منافع آمریکا در افغانستان چیست. ما تقریباً ۲۰ سال پیش به افغانستان رفتیم، با اهدافی مشخص که عبارت بود از دستگیر کردن آنهایی که ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به ما حمله کردند و حصول اطمینان از اینکه القاعده نمی‌تواند از افغانستان به عنوان پایگاهی برای حمله مجدد به ما استفاده کند.»

او اضافه کرد: «ما این کار را انجام دادیم. ما القاعده در افغانستان را به شدت تضعیف کردیم. هیچ‌گاه از تلاش برای یافتن اسامه بن‌لادن دست نکشیدیم و او را پیدا کردیم. این اتفاق یک دهه پیش رخ داد.»

جو بایدن در ادامه تصریح کرد: «مأموریت ما در افغانستان هیچ‌گاه قرار نبود ملت‌سازی باشد. مأموریت ما هیچ‌گاه قرار نبود ایجاد یک دموکراسی تمرکزیافته و یکپارچه باشد.»

او تصریح کرد: «تنها منفعت ملی حیاتی ما در افغانستان امروز هم همانی است که همیشه بود: جلوگیری از وقوع یک حمله تروریستی دیگر به خاک ایالات متحده آمریکا.من سال‌هاست گفته‌ام که مأموریت ما بایستی مأموریتی محدود و بر مبارزه با تروریسم متمرکز باشد.»

رئیس‌جمهور آمریکا در بخش دیگری از اظهاراتش گزارش‌های پیشتر منتشرشده مبنی بر اینکه دولت او از پیشروی سریع نیروهای طالبان در افغانستان غافلگیر شده را تأیید کرد.

او بعد از بیان اینکه می‌خواهد با مردم آمریکا صادق باشد گفت که تسلط طالبان بر افغانستان سریعتر از پیش‌بینی‌های دولت او اتفاق افتاده که دلیل آن هم تسلیم شدن رهبران افغانستان و نجنگیدن نظامیان ارتش بوده است.

منبع
torontoPersians
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز