ولادیمیر پوتین در گفتگو با امانوئل مکرون تاکید کرد که به اهداف خود در اوکراین «با گفتگو و یا با جنگ» دست خواهد یافت؛ اروپا مجازات‌های تازه‌ای را تدارک می‌بیند

Submitted on Mon, 03/07/2022 - 01:06

رئیس جمهوری فرانسه روز یکشنبه برای یازدهمین بار از هنگام آغاز بحران منجر به تهاجم روسیه به اوکراین با ولادیمیر پوتین گفتگو کرد. اگر گفتگوی روز جمعه امانوئل مکرون با رئیس جمهوری روسیه به درخواست ارباب کرملین صورت گرفت، گفتگوی امروز به ابتکار رئیس جمهوری فرانسه انجام شد. هدف اساسی امانوئل مکرون از گفتگوی امروز ابراز «نگرانی عمیق» او پس از حملۀ روز ٤ مارس به نیروگاه اتمی «زاپُروژیا» نسبت به امنیت نیروگاه‌های اتمی اوکراین و کسب اطمینان از همتای روس خود مبنی بر خودداری از هر گونه حمله‌ای به نیروگاه‌های اتمی بود.

ولادیمیر پوتین به وی اطمینان داد که مسکو «قصد حمله به نیروگاه‌های اتمی» را ندارد و کشور او آمادۀ به اجرا گذاشتن قواعد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این باره است. بگزارش کاخ الیزه، ولادیمیر پوتین آماده انجام گفتگوی سه جانبه میان آژانس، اوکراین و روسیه در این زمینه است. مدیرکل آژانس در نشست دوشنبۀ شورای حکام در این زمینه پیشنهاداتی ارائه خواهد کرد.

ولادیمیر پوتین در پاسخ به خواست رئیس جمهوری فرانسه در محافظت از جان غیرنظامیان براساس قوانین بین‌المللی اطمینان داد و تیراندازی بسوی غیرنظامیان از سوی ارتش روسیه را تکذیب کرد و مسئولیت گونه تلفات در این زمینه را بر عهدۀ نیروهای اوکراینی گذاشت که به گفتۀ او «از خروج غیرنظامیان از شهرهای در محاصره جلوگیری می‌کنند».

رئیس جمهوری فرانسه به او یادآوری کرد که «ارتش مهاجم، ارتش روسیه است و دلیلی وجود ندارد که بر پایۀ آن بتوان باور کرد که نیروهای اوکراینی، جان غیرنظامیان این کشور را به خطر می‌اندازند».

بگزارش کاخ الیزه، ولادیمیر پوتین تاکید کرده است که مصصم به دست یافتن به اهداف خویش است که وی از آنها به عنوان «نازی زدائی و کسب بیطرفی اوکراین» یاد می‌کند. اهدافی که بگفتۀ دفتر ریاست جمهوری فرانسه «برای مقامات اوکراین غیرقابل پذیرش است».

ولادیمیر پوتین در این گفتگو به همتای فرانسوی خود تاکید کرده که «از راه گفتگو و یا جنگ» به اهداف خود دست خواهد یافت. امانوئل مکرون نیز به او یادآوری کرده است که اروپا و دیگر متحدان اتحادیه در این زمینه می‌توانند مجازات‌های دیگری را علیه روسیه به اجرا بگذارند.

بگفتۀ منابع آگاه، اروپا و آمریکا در حال بررسی وضع مجازات‌های تازه در زمینۀ خرید نفت و گاز روسیه هستند که در صورت اجرا ضربۀ شدیدی بر اقتصاد این کشور خواهد زد.

کاخ الیزه تاکید می‌کند که کشورهای مختلف آماده آزاد کردن بخشی از ذخیرۀ سوختی خود هستند تا از افزایش بهای مواد سوختی بیش از میزان کنونی جلوگیری کنند.

مشاوران رئیس جمهوری فرانسه تاکید می‌کنند که هدف از این اقدامات «جنگ با روسیه نیست»، بلکه «وادار کردن ولادیمیر پوتین به تغییر ارزیابی‌های خودست.»

مقامات اروپائی بر این باورند که «جنگ هر چه بیشتر به درازا بکشد، خشونت و سنگدلی در آن افزایش می‌یابد» و یادآوری می‌کنند که «رفتار ارتش روسیه در چچنی و یا سوریه» نمونه‌های آن را بدست داده است.

مشاوران کاخ ریاست جمهوری فرانسه یادآوری می‌کنند که بمباران‌ های صورت گرفته در اوکراین علیه غیرنظامیان می‌تواند «مصداق جنایات جنگی» تلقی شود.

بمباران‌ بناهای مسکونی در خارکیف و ماریوپول به گفتۀ منابع آگاه نمونه‌های نقض قوانین بین‌المللی انسان دوستانه به شمار می‌روند.

در همین حال، بسیاری از کارشناسان بر این گمانند که عدم موفقیت ارتش روسیه بر اساس برنامۀ پیش بینی شده و تلفات و خسارات سنگینی که بر واحدهای روسی وارد آمده، فرماندهان ارتش را بیش از پیش در فشار قرار داده و آنان را به اِعمال خشونت بیشتر سوق خواهد داد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز