استقبال رئیسی از دعوت ملک سلمان برای سفر به ریاض؛ ایران از تدارک بازگشایی سفارتخانه‌های تهران و ریاض خبر داد

Submitted on Mon, 03/20/2023 - 07:38

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران، در آخرین نشست خبری خود در سال جاری، اعلام کرد: «در آینده نزدیک با وزیر امور خارجه عربستان دیدار خواهیم کرد و تا این لحظه توافق داریم بر سر اینکه هیئت‌های فنی دو طرف از سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌ها بازدید کنند و مقدمات عملی بازگشایی سفارتخانه ها را فراهم کنیم».

حسین امیرعبداللهیان همچنین اظهار داشت که ایران سه مکان را برای برگزاری نشست وزرای خارجه ایران و عربستان پیشنهاد داده است. اما وی درباره این مکان‌ها و زمان احتمالی نشست دوجانبه با همتای سعودی خود توضیحی نداد.

محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری ایران نیز از دعوت سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی از ابراهیم رئیسی برای سفر رسمی به ریاض خبر داده است.

او روز یکشنبه ٢۸ اسفند، در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی ضمن استقبال از توافق دو کشور برادر، از وی برای سفر رسمی به ریاض دعوت کرده و خواستار تقویت همکاری‌های اقتصادی و منطقه‌ای شده است».

وی در ادامه نوشت که ابراهیم رئیسی با استقبال از این دعوت، بر آمادگی ایران برای تقویت همکاری‌های دو کشور تاکید کرده است.

 

جناب سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان در نامه ای به آیت الله رئیسی ضمن استقبال از توافق دو کشور برادر، از ایشان برای سفر رسمی به ریاض دعوت کردند و خواستار تقویت همکاریهای اقتصادی و منطقه ای شدند. رئیس جمهور با استقبال از این دعوت، بر آمادگی ایران برای تقویت همکاری ها تاکید کردند

 

این در حالی است که رسانه های دولتی عربستان سعودی هنوز واکنشی به این موضوع نشان نداده‌اند.

تهران و ریاض ده روز پیش در تاریخ ١۹ اسفند، با میانجی‌گری چین توافق کردند تا پس از هفت سال وقفه، روابط سیاسی خود را از سر گرفته و ظرف دو ماه سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های دیپلماتیک خود را در خاک یکدیگر بازگشایی کنند.

حسین امیرعبداللهیان در آخرین نشست خود با خبرنگاران در سال جاری، دربارۀ چگونگی از سرگیری روابط جمهوری اسلامی و عربستان نیز توضیح داد: «مذاکرات تهران و ریاض با تلاش دولت عراق از سرگرفته شد. مقامات امنیتی ما نشست‌هایی را در عراق و مسقط انجام داده بودند. شی جین‌پینگ نیز در سفر به عربستان گفتگوهایی در مورد ایران مطرح کرده بود و در نهایت با ابتکار عمل رئیس جمهوری چین، این فرایند تکمیل شد».

امیرعبداللهیان همچنین با بیان اینکه «سلطان عمان پیشنهادی برای عادی‌سازی روابط ایران و بحرین داده است»، تصریح کرد: «حدود دو ماه پیش توافق اولیه‌ای از این طریق برای بازدید هیات‌های فنی ایرانی و بحرینی از سفارتخانه‌های دو کشور حاصل شد. در این چارچوب ما هیات فنی خودمان را به منامه اعزام کردیم و از سفارتخانه و اماکن دیپلماتیک ما نیز بازدید به عمل آمد.»

با این حال، او موانع موجود در مسیر بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور و احیای روابط دیپلماتیک میان تهران و منامه را تأیید کرد.

روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان سعودی در سال ۲۰۱۶ و به دنبال یورش عده‌ای از تندروهای وابسته به حکومت ایران به سفارت سعودی در تهران قطع شد.

بحرین، کویت و امارات متحده عربی نیز در همان سال در حمایت از عربستان سعودی، روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کردند. اما در ماه های اخیر، کویت و امارات متحده عربی روابط دیپلماتیک خود را با ایران از سر گرفتند و بحرین نیز پس از هفت سال، اخیراً میزبان هیأت پارلمانی ایران در نشست اتحادیه بین المجالس جهانی در منامه بود.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز