توافق طرف‌های درگیر در سودان بر سر رعایت قوانین بشردوستانه؛ خبری از آتش‌بس نیست

Submitted on جمعه, 05/12/2023 - 07:34

نزدیک به یک ماه پس از آغاز خشونت‌ها که تاکنون بیش از ۷۵۰ کشته، ۵ هزار زخمی و نزدیک به یک میلیون آواره بر جای گذاشته است، طرفین درگیری در جریان گفتگوهایی در شهر بندری جده عربستان، قول دادند که به غیرنظامیان تعدی نکنند. با این حال به گفته ناظران، حتی در همین زمینه هم در کوتاه مدت تغییری در رفتار گروه‌های متخاصم دیده نمی‌شود.

فرستادگان عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان و محمد حمدان دقلو، فرمانده شبه‌نظامیان یگان «واکنش سریع» که هم اکنون در حال نبرد با یکدیگر هستند، در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه منتشر شد نوشتند: «با این موضوع موافقیم که منافع و رفاه مردم سودان اولویت اصلی ماست و بر تعهد خود برای اطمینان از حفاظت از غیرنظامیان در همه حال تأکید می‌کنیم.»

در این بیانیه آمده است: «این توافق شامل اجازه گذر امن غیرنظامیان برای خروج داوطلبانه از مناطق درگیری در مسیری است که خودشان انتخاب می‌کنند.»

در پی موارد متعدد حمله و غارت کمک‌های بشردوستانه برای جنگزدگان در این کشور فقیر آفریقایی، هر دو طرف درگیر به طور کلی تعهد کردند که اجازه عبور کمک‌های بشردوستانه را که به شدت مورد نیاز مردم است، بدهند.

امضاکنندگان بیانیه بر سر برقراری جریان برق، آب و تأمین خدمات اولیه، خروج نیروهای امنیتی از بیمارستان‌ها و «دفن محترمانه» کشته‌شدگان نیز توافق کردند.

ایالات متحده و عربستان سعودی که مشترکا روند دیپلماتیک مذاکرات سودان را بر عهده دارند، گفتند که این مذاکرات با پیشنهادی روی میز برای یک آتش‌بس ۱۰ روزه ادامه دارد و سپس با مذاکرات برای توقف پایدار جنگ پی گرفته خواهد شد.

جنگ و غارت روز پنجشنبه در خارطوم، پایتخت سودان شدت گرفت و دیپلمات‌های آمریکایی گفتند که این موارد، مانع پیشرفت مذاکرات یک هفته‌ای در جده می‌شود.

یک مقام آمریکایی حاضر در گفتگوها دو طرف را «بسیار دور از هم» توصیف کرد و گفت: «این توافق به معنی آتش بس نیست، بلکه تأییدی بر تعهدات طرفین بر پایه قوانین بین‌المللی بشردوستانه است.»

خبرگزاری فرانسه از قول این مقام که نامی از او نبرده همچنین نوشت: «ما با احتیاط امیدواریم که تمایل آنها برای امضای این سند باعث ایجاد حرکتی شود که آنها را مجبور به ایجاد فضایی برای رساندن تدارکات کمکی به مردم بکند.»

از زمان آغاز جنگ سودان در ۱۵ آوریل تاکنون حداقل ۱۸ تن از نیروهای امداد بشردوستانه کشته شده‌اند و بسیاری از سازمان‌های غیردولتی و آژانس‌های سازمان ملل کار خود را به حالت تعلیق درآورده‌اند.

برنامه جهانی غذای سازمان ملل اعلام کرد میلیون‌ها دلار غذا در خارطوم غارت شده است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز