تصویب قطعنامه پارلمان اروپا در محکومیت مسمومیت دانش‌آموزان در ایران

Submitted on پ., 03/16/2023 - 12:02

اتحادیه اروپا در قطعنامه‌ای که با رای قاطع به تصویب رسید، خواستار آن شد تا کمیته حقیت‌یاب در مورد نقض حقوق بشر در ایران، درباره مسموم‌سازی‌های اخیر تحقیق کند.

هانا نویمن، در پیامی که در توییتر منتشر کرد، ضمن تایید تصویب این قطعنامه در پارلمان اروپا، اعلام کرد: این قطعنامه خواستار تحقیق بین‌المللی در مورد مسمومیت‌ها، اعمال تحریم‌هایی در ارتباط با این موضوع، پشتیبانی از شهروندان ایرانی برای دور زدن محاصره اینترنتی و دسترسی راحت‌تر ایرانیان به روادید ورود به اروپا شده است.

Resolution of 🇪🇺 parliament condemning the poisoning of schoolgirls in #Iran adopted with huge majority. Asking for👉🏾 International Investigation👉🏾 Sanctions👉🏾 support to circumvent Internet blockade👉🏾 easier access to Visa#JinJiyanAzadi 💚🤍❤️🕊️ pic.twitter.com/5TPVenhcRo

قطعنامه پارلمان اروپا در ۹ بند، مسموم‌سازی دانش‌آموزان در ایران را به شدت محکوم کرد و آن را «اقدامی شنیع با هدف ساکت کردن زنان» ارزیابی کرد.

پارلمان اروپا، همچنین، در این قطعنامه، پیگرد قضایی برای منتشرکنندگان خبرهای مسمومیت دانش‌آموزان از جمله بازداشت علی پورطباطبایی، یکی از گردانندگان پایگاه خبری قم‌نیوز را محکوم کرد. علی پورطباطبائی، روز ۱۴ اسفند، در تماس تلفنی با خانواده، از بازداشت خود خبر داد. به گزارش منابع خبری در داخل ایران، علی پورطباطبایی، در روزهای پیش از بازداشت، خبرهای مربوط به مسمومیت دانش‌آموزان در مدارس به ویژه در مدارس قم را پیگیری کرده بود.

گزارش‌های مسمومیت دانش‌آموزان در شهرهای مختلف ایران، طی هفته‌های اخیر در صدر خبرهای مهم ایران قرار گرفته است اما نخستین موارد مسمومیت‌ها از روز نهم آذر در مدارس قم آغاز شد.

بر أساس اعلام پایگاه خبری پارلمان اروپا، قطعنامه اخیر از مسئولان جمهوری اسلامی می‌‌خواهد تا تحقیقات سریع، شفاف و بی‌طرفانه‌ای درباره مسمومیت‌ها انجام دهد. همین بیانیه خواسته است تا مسببان این وقایع مورد بازخواست قرار گیرند.

تاکنون صدها مدرسه و هزاران دانش‌آموز دختر در ایران، طی ماه‌های اخیر، هدف حملات شیمیایی قرار گرفتند. 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز