تشدید ارعاب: صدور حکم اعدام برای یک معترض؛ بازداشت کتایون ریاحی و هنگامه قاضیانی

Submitted on ی., 11/20/2022 - 13:06

روز یکشنبه ۲٩ آبان، قوه قضاییه اعلام کرد که پیرو دستور رئیس این دستگاه (محسنی اژه‌ای) مبنی بر رسیدگی سریع به   پروندۀ‌ "متهمان اغتشاشات اخیر، فردی که در خیابان ستارخان تهران با در دست داشتن سلاح سرد، اقدام به بستن خیابان، متوقف کردن خودروها و ایجاد ناامنی برای مردم، سپس درگیری با مامورین بسیج، جرح یکی از مامورین و ایجاد رعب و وحشت در رهگذران و شهروندان کرده بود، به اعدام محکوم شد".

دادگاه انقلاب تهران، متهم را که "از طریق کشیدن سلاح سرد به قصد جان، و ایجاد رعب و وحشت و سلب آزادی و امنیت شهروندان منجر به ایجاد ناامنی" شده، "محارب" دانست.

خبرگزاری میزان، متعلق به قوه قضاییه می‌افزاید: "طی روزهای گذشته ۵ نفر دیگر از اغتشاشگرانی که در شهر تهران اقدام به قتل، کشیدن سلاح یا بستن خیابان ها و ایجاد ناامنی برای مردم کرده بودند نیز توسط دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده اند".

تمامی این احکام "بدوی" و در نتیجه قابل تجدید نظر در دیوان عالی کشور است. با اینحال، صدور حکم اعدام برای افرادی که مرتکب قتل نشده‌اند، حتی در نظام قضایی جمهوری اسلامی به دشواری قابل توجیه است. هویت محکومان به اعدام معلوم نیست.

صدور حکم اعدام برای معترضان ایرانی به موازات تشدید سرکوب و استفاده از هر وسیله‌ای برای ترساندن مردم انجام می‌گیرد. به گفتۀ سازمان حقوق بشر ایران، مستقر در نروژ، شب گذشته در مهاباد سپاه پاسداران با استفاده از هلی‌کوپتر وارد عملیات سرکوب شده است.

همین سازمان در سایت خود می‌نویسد: "آمار کشته‌شدگان در حالی به‌سرعت افزایش می‌یابد که مقام‌های جمهوری اسلامی از پذیرش مسئولیت قتل‌ شهروندان سر باز می‌زنند و آن را به گروه‌های تروریستی و برون‌مرزی منتسب می‌کنند".

بعدازظهر روز یکشنبه ۲٩ آبان، خبرگزاری تسنیم نوشت: کتایون ریاحی امروز در ویلای خود در یکی از بخشهای اطراف قزوین بازداشت شد. این خبرگزاری خانم ریاحی را از چهره‌هایی معرفی می‌کند که "طی ایام اخیر با انتشار محتواهای کذب به تشویش اذهان و آشوب کمک می‌کرد".

کتایون ریاحی یکی از اولین هنرمندان ایرانی بود که در اعتراض به کشته شدن مهسا امینی، حجاب خود را برداشت.

چند ساعت قبل از خبر بازداشت خانم ریاحی، خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی نوشتند که "هنگامه قاضیانی که طی روزهای گذشته با حمایت از آشوبگری‌ و با تهییج و ترغیب جامعه به اغتشاشات دامن زده بود، ساعتی پیش توسط دستگاه امنیتی بازداشت شد... ارتباط با رسانه‌های معاند و ضدانقلاب از دیگر عناوین اتهامی قاضیانی است".

خانم قاضیانی که اخیراً عکس بدون حجاب خود را منتشر کرده بود، یک روز قبل از بازداشت نوشت: "شاید این آخرین پست من باشد. از این لحظه به بعد، هر اتفاقی برایم بیفتد، بدانید که من تا آخرین نفس در کنار مردم ایران هستم"...

هنگامه قاضیانی که ۵۲ سال دارد، در سینما بسیار فعال بود و حتی در جشنوارۀ فجر سال ۱۳٩٠ جایزۀ سیمرغ بلورین گرفته بود. اما او اخیراً با صراحت علیه رژیم موضع‌گیری کرد و جمهوری اسلامی را "حکومت بچه‌کش" نامید.

دو روز قبل، منابع جمهوری اسلامی گفته بودند که شماری از "چهره‌های سیاسی و سلبریتی‌ها به خاطر انتشار مطالب تحریک‌آمیز" به دادستانی تهران احضار شده‌اند. حتی اسامی برخی شخصیت‌های اصلاح‌طلب مثل محمود صادقی یا پروانه سلحشوری در میان احضارشدگان دیده می‌شد.

سایت "هرانا" خبر می‌دهد که طیبه سادات میرحسینی، خبرنگار صدا و سیما نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

اما موج بازداشت‌ها به ویژه دانشجویان و معترضان گمنام را هدف گرفته است. کاربران شبکه‌های اجتماعی از بازداشت گستردۀ افراد در آذربایجان خبر می‌دهند. اگرچه هیچ منبعی نمی‌تواند فهرست کامل و به‌روز بازداشت‌شدگان را ارائه کند، اما سایت‌هایی چون "هرانا" یا "هه‌نگاو" مرتباً از بازداشت مردم در شهرهای استان کردستان و یا در بندرانزلی، سلمان شهر، رشت، آبدانان، بهبهان، و... خبر می‌دهند. "هنه‌گاو" حتی می‌نویسد که ساعت پنج بامداد روز یکشنبه "نیروهای حکومتی با حمله به منازل در محلۀ مجبورآباد بوکان ضمن بازداشت شهروندان، اقدام به تخریب منازل و سرقت پول،  طلا و موبایل ساکنین این محله کرده‌اند".

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز