طرفداران مقتدی صدر در راه مجلس با نیروهای امنیتی عراق درگیر شدند

Submitted on چ., 09/28/2022 - 09:05

نیروهای امنیتی عراق، امروز، چهارشنبه بیست و هشتم سپتامبر، در آستانه آغاز جلسه پارلمان این کشور، ضمن اخذ تدابیر شدید امنیتی در سراسر بغداد حضور یافته و راه‌های منتهی به منطقه سبز را مسدود کردند.

قرار است که در نشست امروز پارلمان، استعفای محمد الحلبوسی، رئیس مجلس عراق، به رأی گذاشته شود و همچنین معاون اول رئیس پارلمان نیز انتخاب شود.

در راستای جلوگیری از برگزاری احتمالی تظاهرات، از نیمه شب گذشته، چندین خیابان توسط نیروهای امنیتی مسدود شده و این نیرو ها با نصب سه ردیف بلوک سیمانی، بر روی پل الجمهوریه مستقر شده بودند.

علیرغم اتخاذ تدابیر شدید امنیتی، حامیان مقتدی صدر روحانی بانفوذ شیعه عراق، امروز به منطقه دولتی سبز بغداد، جایی که پارلمان عراق قرار گرفته هجوم آوردند.

معترضین در میدان التحریر بغداد، توانستند از پل الجمهوریه به سمت منطقه سبز عبور کرده و خود را به موانع سیمانی برسانند.

این در حالی ست که نیروهای امنیتی وارد عمل شده و در تلاش هستند تا پل الجمهوریه را از تظاهرات کنندگان تخلیه کرده و جمعیت را متفرق کنند.

محمد الحلبوسی، با تاکید بر حق نمایندگان جدید مجلس برای انتخاب رئیس جدید، اعلام کرده است که موضوع استعفای خود را با هیچ‌کس در میان نگذاشته و این تصمیم ربطی به ائتلاف سه‌جانبه میان او، مسعود بارزانی و مقتدی صدر ندارد.

علیرغم اینکه بلوک صدر بیشترین آرا را در انتخابات پارلمانی اکتبر گذشته به دست آورد، او نتوانسته دولت اکثریت تشکیل دهد.

طرفداران وی در اواخر ژوئیه به مجلس هجوم بردند تا از تشکیل دولت توسط رقبای خود یعنی گروه های شیعه مورد حمایت ایران جلوگیری کنند.

انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق ۱۸ مهر ۱۴۰۰ برگزار شد اما با وجود گذشت حدود یک سال از برگزاری این انتخابات، تاکنون دولت جدید تشکیل نشده و عراق وارد یک بن‌بست سیاسی در نتیجه اختلافات میان احزاب شده‌ است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز