"تعلیق روسیه از توافق محدود کردن سلاح‌های هسته‌ای، جهان را به مکانی خطرناک تر تبدیل می کند"

Submitted on چ., 02/22/2023 - 09:32

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، روز گذشته در جریان سخنرانی سالانه برای مقام های ارشد و قانونگذاران این کشور، اعلام کرد که روسیه مشارکت خود در آخرین توافقنامه تسلیحات هسته ای واشنگتن و مسکو معروف به "استارت نو" را "تعلیق" می کند. رئیس جمهور روسیه با "تعلیق" این معاهده به جای خروج از آن، امکان فعال سازی مجدد توافق را حفظ می کند.

پوتین در این سخنرانی تهدید کرد در صورتی که ایالات متحده در حال بررسی پیشرفتهای هسته ای مجدد باشد، روسیه نیز فعالیت های هسته ای خود را از سر خواهد گرفت چرا که ایالات متحده بارها تاکید کرده است که می تواند بدون توسل به آزمایش، تسلیحات هسته ای خود را مدرن سازی و تایید کند.

پوتین که از خروج "کامل" روسیه از توافقی که هدف آن محدود کردن گسترش تسلیحات هسته‌ای است، خودداری کرده است، می گوید: "روابط ما تنزل یافته است و این کاملاً تقصیر آمریکاست". به گفته پوتین، هیچ کشوری به اندازه آمریکا "پایگاه نظامی فرامرزی" نداشته و ایالات متحده، صدها پایگاه در کشورهای دیگر در اختیار دارد.

دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین نیز در تایید سخنان پوتین، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی "راشا تودی" گفت: " روسیه از این معاهده خارج نمی شود، بلکه مشارکت خود را به حالت تعلیق در می آورد. این موضوع بسیار مهمی است، زیرا آنچه که ایالات متحده و سایر کشورها از نظر بازرسی به دنبال آن بوده اند، در رویارویی امروزی که ناتو عمیق تر در حال درگیر شدن است، امکان پذیر نیست. علاوه بر این، ناتو مدعی شده که بخشی از این توافقنامه است".

اعلام پوتین آخرین توافقنامه کنترل تسلیحات باقی مانده را تا حد زیادی تضعیف کرده، اما آن را بلافاصله فسخ نمی کند. پوتین با "تعلیق" به جای خروج از این معاهده، امکان فعال سازی مجدد توافق را، بدون اینکه مجبور به مذاکره مجدد در مورد آن یا تصویب مجدد آن توسط کنگره آمریکا شود، حفظ می کند.

از سوی دیگر وزارت خارجه ایالات متحده به سرعت اعلامیه پوتین را محکوم کرده و ینس استولنبرگ، دبیرکل ناتو نیز اعلام کرد که تعلیق روسیه از توافق، "جهان را به مکانی خطرناک تر تبدیل خواهد کرد".

پیمان "استارت نو" در راستای کاهش تسلیحات هسته‌ای دو جانبه میان مسکو و واشنگتن امضا شد. اعتبار این پیمان که در ماه مارس ۲۰۲۰ به دلیل همه گیری کرونا متوقف شده بود، ماه فوریه سال ۲۰۲۱ به سر رسیده است. 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز