تلاش طالبان برای تصرف سفارت افغانستان در دهلی، هند را با «معمای دشواری» روبه‌رو کرده است

Submitted on چ., 05/17/2023 - 09:52

به روز دوشنبه ٢٥ ثور/١٥ مه، فرید مومندزی، سفیر برحال سفارت افغانستان در دهلی که از سوی حکومت پیشین افغانستان در این پست گماشته شده، اعلام کرد که از واگذاری سفارت افغانستان به طالبان جلوگیری کرده و به قادرشاه، فردی که ادعا شده کاردار معرفی شده از سوی حکومت طالبان است، اجازه ورود به سفارت را نداده‌اند.

قادرشاه، کنسولر پیشین سفارت افغانستان در دهلی است که پس از معرفی شدن به عنوان کاردار طالبان، دیگر اجازه ورود به سفارت افغانستان را ندارد.

هند به عنوان کشور میزبان، از زمان وقوع این جنجال در سفارت افغانستان تاکنون واکنشی نشان نداده و نظاره‌گر بوده است. رسانه‌های هندی اما این سکوت دهلی را تعبیر به دشوار بودن کار وزارت خارجه هند می‌کنند و می‌گویند که دهلی در سیاست خارجی خود در قبال افغانستان با «معمای دشواری» روبه‌رو شده است.

رسانه‌ی هندی «فِرست‌پُست» در تحلیل موضع هند در مورد پذیرش یا عدم پذیرش سفیر معرفی‌شده طالبان می‌گوید که دهلی از یک‌سو باید با واقعیت سیاسی طالبان کنار آید و از سوی دیگر، طبیعت «ظالم، سرکوب‌گر و سازگار با تروریست‌ها»ی طالبان است که تصمیم برای دستگاه دیپلماسی هند را دشوار کرده است.

این رسانه‌ همچنین باورمند است که پذیرش سفیر معرفی‌شده طالبان توسط دهلی به معنی تائید و به‌رسمیت‌شناختن حکومت طالبان و برافراشته شدن پرچم طالبان در هند خواهد بود. آنچه که به باور این رسانه «خجالت‌زدگی بزرگ» برای دهلی خواهد بود.

پس از نزدیک به دو سالی که از حکومت طالبان می‌گذرد، هند تاکنون برای برقرار نگه‌داشتن ارتباط خود با کابل، در کنار ارسال کمک‌های بشردوستانه، اقدام به آموزش دیپلمات‌های طالبان و ارسال یک تیم فنی برای بازگشایی سفارت خود در کابل نیز کرده است.

حالا رسانه‌های هندی باورمندند که برخلاف ١٩‬٩‬٠ که طالبان بر کمک پاکستان متکی بودند، اینک به دلیل مشکلات سیاسی و اقتصادی پاکستان و نیز درگیر بودن روسیه در جنگ اوکراین، طالبان به کمک‌های مالی و نیز به گرفتن مشروعیت از سوی بزرگترین دموکراسی جهان نیاز دارند.

رسانه «تایمز آف ایندیا» نیز گفته که پس از بازگشت طالبان به قدرت، دهلی تلاش کرده تا طوری با طالبان تعامل کند که تعبیر به تائید حکومت این گروه نشود. آنچه که اینک پس از تلاش طالبان برای تصرف سفارت افغانستان در دهلی، هند را در «موقعیت دشوار» به رسمیت شناختن طالبان و یا تخریب روابط با افغانستان زیر حاکمیت طالبان قرار داده است.

اینکه حالا هند و دستگاه دیپلماسی چگونه با این «معمای پیچیده» کنار خواهد آمد، روشن نیست، اما رسانه‌های هند می‌گویند دهلی برای فعلا می‌بیند که کارمندان برحال سفارت از چه طرفی پشتیبانی می‌کنند. از نماینده نظام سرنگون شده افغانستان و یا از نماینده نظامی که مشروعیت ندارد؟

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز