تجلیل از مادر ناهل در نشست مجلس فدرال آلمان برای بررسی ناآرامی های فرانسه

Submitted on ش., 07/08/2023 - 13:01

بحث ناآرامی های تازه در فرانسه که در پی قتل یک جوان ۱۷ ساله خارجی تبار در این کشور دامن گسترد، در مجلس فدرال آلمان به مشاجره ای شدید میان حزب راستگرا و احزاب میانه و تهدیدهای متقابل انجامید.

حزب راستگرای آلترناتیو برای آلمان که در سال  ۲۰۱۳ با بنیادهای فکری بیگانه‌ستیزانه و ضدیت با اتحادیه اروپا بنیاد نهاده شده است، تصمیم گرفته بود از ناآرامی های فرانسه و تنش میان پلیس و ساکنان محدوده های مهاجرنشین پیرامون شهرهای بزرگ این کشور برای اثبات دیدگاه های خود در زمینه ضرورت کنترل مهاجرت و اصلاح قوانین پناهندگی در آلمان بهره برداری کند.

نمایندگان این حزب در مجلس فدرال، موضوع اصلی بحث را فراموش کردند و به جای آن سیاست های مهاجرتی دولت فدرال را مورد انتقاد قرار دادند و هشدار دادند که در آلمان هم به تدریج مثل فرانسه یک جامعه موازی تشکیل می شود که تن به قوانین حاکم نمی دهد، بلکه از قوانین ساخته و پرداخته خود پیروی می کند.

در برابر اظهارات بیگانه ستیزانه نمایندگان حزب آلترناتیو، آرمین لاشت نامزد پیشین مقام صدراعظمی آلمان از حزب دموکرات مسیحی با لحنی تند و انتقادی به این حزب پاسخ داد و در نهایت گفت: «مطمئن باشید ما اجازه نخواهیم داد که شما مسئولیت را در آلمان به عهده بگیرید».

نمایندگان حزب راستگر در سخناان خود اعلام خطر کرده بودند که آنچه این روزها در فرانسه رخ داده است می تواند در آلمان هم اتفاق بیافتد.

حزب آلترناتیو که اکنون با ۹۴ کرسی سومین فراکسیون پارلمانی را در مجلس فدرال در تشکیل می دهد، خواستار کنترل مهاجرت، تقدم قوانین ملی بر قوانین اتحادیه اروپا و حتی خروج آلمان از اتحادیه اروپا است. به همین دلیل هیچیک از احزاب دموکرات و میانه آلمان تاکنون حاضر به ائتلاف با آن نشده‌اند.

حزب آلترناتیو برای آلمان به تازگی در ایالات شرقی آلمان دارای نخستین شورای شهر و نخستین شهردار شده و با دست یابی به بالای ۲۰ درصد آرای مردم در نظرسنجی ها خود را به کسب قدرت سیاسی در سراسر آلمان یا مشارکت در دولت های آینده نزدیک می بیند.

سخنرانی نامزد پیشین مقام صدراعظمی آلمان در پاسخ به ادعاهای حزب آلترناتیو در نشست دیروز مجلس فدرال پنج دقیقه طول کشید و نه تنها پشتیبانی اکثریت نمایندگان را برانگیخت، بلکه بلافاصله به تیتر اصلی رسانه های آلمانی تبدیل شد و در فضای مجازی استقبال میلیون ها تن را برانگیخت.

لاشت، نخست وزیر پیشین ایالت نوردراین وستفالن در آغاز سخنان خود حزب آلترناتیو را متهم کرد که از ناآرامی های تازه فرانسه برای تحریک افکار عمومی علیه شهروندان مهاجر و خارجی تبار آلمان سوء استفاده می کند. وی خطاب به نمایندگان حزب راستگرا گفت: «اطمینان داشته باشید که ما اجازه نمی دهیم شما مسئولیت کشور را در دست بگیرید».

سیاستمدار دموکرات مسیحی آلمان در توییتر هم نوشت: «خشونت غیرقابل قبول است و آلمان در کنار پلیس فرانسه ایستاده است، اما تحریک و ایجاد شکاف در میان مردم برای آلمان سم و حزب آلترناتیو خطری برای این کشور است».

تجلیل از مادر ناهل

آرمین لاشت ضمن اشاره به آخرین سخنان مادر ناهل خطاب به معترضان به قتل او که مردم فرانسه را به آرامش و خودداری از تخریب و آشوب فراخوانده بود به مخاطبان خود گفت: «برخورد با ناآرامی ها را از این مادر داغدار فرانسوی یاد بگیرید که فرزندش کشته شده است، اما جامعه را به مهر و آرامش دعوت می کند».

رئیس پیشین حزب دموکرات مسیحی خطاب به نمایندگان حزب آلترناتیو گفت: «همفکران شما در این کشور آدم کشته اند. این بود یک جامعه موازی». آرمین لاشت به قتل های زنجیره ای گروه نئونازی «ان اس او» اشاره داشت که در فاصله سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۷ یک مامور پلیس آلمان و ۹ بیگانه تبار این کشور را در شهرهای مختلف این کشور به قتل رساندند. دو تن از رهبران این گروه دست به خودکشی زدند و یکی از آن ها به نام بئاته چپه محاکمه و به زندان درازمدت محکوم شد.

لاشت در ادامه سخنان خود گفت: «موضوع نشست ما ناآرامی در فرانسه بود. اما شما حتی یکبار نام فرانسه را بر زبان نیاوردید».

چم اوزدمیر وزیر کشاورزی ترک تبار آلمان در واکنش به اظهارات نامزد پیشین مقام صدراعظمی آلمان در تویتر نوشت: «سپاس برای سخنرانی شکوهمند یک دموکرات مسیحی واقعی، آرمین لاشت گرامی! تو امید آفریدی».

کارل لاوترباخ وزیر بهداری سوسیال دموکرات آلمان نیز، ضمن ستایش از سخنان آرمین لاشت، نوشت که اظهارات او کاملا برحق است و آرزو می کند که حزب او نیز از این موضع در آینده پشتیبانی کند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز