تحریم های سازمان ملل علیه طالبان در کاهش خشونت ها در افغانستان موثر است

Submitted on جمعه, 02/26/2021 - 13:25

حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان در نشست کمیته تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنجشنبه ۲۵ فوریه، تحریم های این سازمان علیه شورشیان طالبان را موثر توصیف کرد. کمیته تحریم های شورای امنیت سازمان از سال ۱۹۸۸ به این سو بر تحریم های این سازمان علیه گروه طالبان را نظارت می‌کند. 

مشاور شورای امنیت ملی افغانستان همچنین تاکید کرد تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد می تواند به تقویت تلاش ها برای روند صلح در افغانستان کمک کند و گروه طالبان را برای کاهش خشونت تحت فشار قرار دهد.

بر اساس اظهارات حمدالله محب، با وجود ادامه ادامه گفت‌وگوهای صلح، شورشیان طالبان نه تنها به تعهدات خود در مورد کاهش خشونت ها در افغانستان عمل نکرده اند بلکه این خشونت ها را به شدت افزایش داده اند. 

شورای امنیت ملی افغانستان با انتشار بیانیه ای اعلام کرده است که علیرغم آزادی زندانیان طالبان از سوی دولت، این گروه خشونت های خود علیه دولت افغانستان و غیرنظامیان را به صورت چشمگیری افزایش داده است. 

در همین این حال، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه ‎طالبان در واکنش به اظهارات حمدالله محب و بیانیه شورای امنیت ملی افغانستان گفته است که مطابق توافق صلح امضا شده با ایالات متحده آمریکا در دوحه، تمام تحریم ها علیه طالبان باید برداشته شود.  

با این حال، شورای امنیت ملی افغانستان با انتشار توییت های پی درپی اعلام کرده است که همکاری ها با کمیته تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد ادامه خواهد داشت تا این تحریم ها طالبان را مجبور سازد رفتار خود را تغییر دهند.

The NSA said Afghanistan will work with all our key partners and Security Council members to ensure that sanctions tools are used for their intended purpose of supporting peace by helping Afghanistan encourage peaceful behavior and deter violent activity by the Taliban.3/3

علیرغم درخواست دولت افغانستان و نهاد های بین المللی از گروه طالبان برای کاهش خشونت ها، گزارش های حاکی از افزایش خشونت ها طی ماه ها گذشته در اغلب نقاط این کشور هستند.  

سازمان ملل متحد با انتشار تازه ترین گزارش خود روز سه شنبه ۲۳ فوریه، اعلام کرد که آمار این سازمان در مورد تلفات غیرنظامیان در پایان سال ۲۰۲۰ نشان می ‌دهد که پس از آغاز گفت‌وگوهای صلح گروه طالبان با دولت افغانستان، شمار قربانیان غیر نظامی در این کشور به صورت چشمگیری افزایش یافته است.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد و یوناما، هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان شمار قربانیان غیر نظامی در این کشور در سال ۲۰۲۰ را هشت هزار و ۸۲۰ نفر اعلام کرد. از میان این قربانیان، ۳ هزار و ۳۵ نفر  جان  خود را از دست داده اند و ۵ هزار و ۷۸۵ تن دیگر نیز زخم برداشته‌ اند. طبق این گزارش، دست کم ۴۳ درصد از تلفات غیرنظامیان در افغانستان را زنان و کودکان تشکیل می دهند. 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز