تغییرات اعلام‌نشده در سایت هسته‌ای فردو؛ انتقاد آژانس و تکذیب ایران

Submitted on جمعه, 02/03/2023 - 07:29

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با نادرست نامیدن گزارش بازرس آژانس جهانی انرژی اتمی که در پی بازدید سرزده از سایت فردو تنظیم شده‌بود، آن را مایه تاسف خواند.

آژانس جهانی انرژی اتمی پیش‌تر اعلام کرده‌بود که ایران بی‌آن‌که آژانس را در جریان بگذارد، تغییراتی «ماهوی» را در اتصال دو مجموعه از سانتریفوژها ایجاد کرده‌است.

این سانتریفیوژها، برای غنی‌سازی ۶۰درصدی اورانیوم به‌کار گرفته‌شده‌است.

برپایه اعلام آژانس، این تغییرات در پی یک بازرسی سرزده از تاسیسات فردو که روز اول بهمن ماه صورت گرفت، مشاهده شد.

فردو از مراکزی است که در پی اقدام جمهوری اسلامی برای افزایش غلظت و حجم غنی‌سازی اورانیوم، مورد حساسیت قرارگرفته و بازرسی آژانس از آن، افزایش یافته‌است. این تاسیسات در عمق کوهستان بنا شده‌است.

در پی انتقاد آژانس، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران مدعی شد که گزارش‌های آژانس درمورد هیچ کشوری جز ایران، بی‌درنگ رسانه‌ای نمی‌شود.

اسلامی با این ادعا که برداشت بازرس آژانس از بازدیدش در فردو نادرست بود، می‌گوید که او این گزارش را بلافاصله به آژانس منتقل کرده‌است.

محمد اسلامی اظهار کرد که در همین راستا بی‌درنگ توضیحاتی از سمت جمهوری اسلامی به آژانس ارائه شد و بازرس برشمرده نیز متوجه نادرستی گزارشش شده‌است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران نیز با اشاره به پاسخ ایران به آژانس، درمورد نحوه بهره‌برداری از سایت غنی‌سازی فردو، اظهارات گروسی را برگرفته از «نقص اطلاعات» او برشمرد.

 به‌گفته بهروز کمالوندی، یکی از بازرسان آژانس «سهوا» گزارش کرد که ایران در سایت غنی‌سازی فردو، تغییراتی را در رویه بهره برداری انجام داده که آن‌را پیش‌تر اعلام نکرده‌بود.

کمالوندی اظهار کرد که با حضور بازرسان قبلی در محل، در پی توضیحاتی که برای آن‌ها داده شد، بازرس پیش‌گفته به «سهو» خود پی برد و پس از هماهنگی‌شان با دبیرخانه آژانس، موضوع عملا حل شده‌است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هنوز به ادعای محمد اسلامی و بهروز کمالوندی واکنش نشان نداده‌است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز