طالبان سه زندانی ایرانی را در مقابل آزادی حدود ١۸۰ زندانی افغانستانی، به ایران تحویل داد

Submitted on چ., 06/14/2023 - 15:20

روزنامۀ «۸ صبح» به نقل از منابعی در ولایت هرات، از توافق میان طالبان و مقامات ایران بر سر مبادلۀ ده‌ها زندانی خبر داده است.

به گزارش این روزنامه، حدود ۱۸۰  زندانی افغانستانی از زندان‌های ایران در ازای آزادی چهار زندانی ایرانی در زندان‌های طالبان، روز چهارشنبه ۲۴خرداد (جوزا)، از طریق مرز اسلام‌قلعه در هرات، به مقامات محلی در این ولایت تحویل داده شدند. 

گفته می‌شود که این تعداد از زندانیان افغانستانی به اتهام‌های مختلف در زندان‌های ایران زندانی بودند و پس از توافق دو طرف، وارد کشور خود شدند.

روزنامه «۸ صبح» به نقل از مسئولان محلی طالبان نوشته که قرار است این زندانیان به زندان هرات منتقل شوند

بر اساس این گزارش، چهار شهروند ایرانی که در افغانستان زندانی بوده‌اند نیز به کشور خود تحویل داده شدند که این افراد به اتهام قاچاق مواد مخدر و فرار از منزل در زندان‌های طالبان به‌سر می‌بردند. این در حالی است که رسانه‌های ایران تعداد زندانیان آزاد شده از افغانستان را سه نفر اعلام کرده‌اند.

در همین حال، حفیظ ضیا احمد، سخنگوی وزارت خارجه دولت طالبان موسوم به امارت اسلامی نیز روز چهارشنبه، در رشته توییتی با اشاره به انتقال حدود ۱۸۰ زندانی دیگر از ایران به افغانستان، تصریح کرد که از زمان آغاز پروسه انتقال زندانیان افعانستانی از ایران، تاکنون ١١۳١ نفر به افغانستان انتقال یافته‌اند.

پیش از این، طالبان روز یک‌شنبه هفته جاری در ولایت نیمروز از انتقال ۱۰۰ زندانی افغانستانی از زندان‌های ایران خبر داده بودند.

در همین حال، عسکر جلالیان معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری و رئیس کمیته انتقال محکومان ایران، روز چهارشنبه ٢۴ خرداد، به خبرگزاری ایرنا گفت: ۱۷۸ نفر از محکومان افغانستانی محبوس در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران صبح امروز به کشور خود منتقل شدند.

وی افزود: «با تلاش‌های بی وقفه اعضای کمیته انتقال و رایزنی‌های دیپلماتیک و حقوقی میان جمهوری اسلامی ایران و هیات حاکمه افغانستان، این زندانیان از طریق مرز زمینی دوغارون استان خراسان رضوی وارد کشور افغانستان و تحویل مقامات آن کشور شد تا ادامه محکومیت خود را در آن کشور سپری کنند.

رئیس کمیته انتقال محکومان جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت: «با رایزنی گسترده مقامات وزارت دادگستری، قوه قضاییه و وزارت امور خارجه و سازمان زندان‌ها علاوه بر انتقال محکومان افغانستانی، زمینه انتقال سه نفر از محکومان ایرانی حاضر در افغانستان نیز فراهم شد و به ایران انتقال یافتند».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، ۱۰۱ نفر از محکومان افغانستانی محبوس در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران نیز روز یکشنبه ۲۱ خرداد به کشور خود منتقل شده بودند.

سال گذشته نیز در چارچوب موافقت‌نامه انتقال محکومان بین جمهوری اسلامی ایران و افغانستان، حدود ۸۰۰ زندانی افغانستانی برای گذران دوران محکومیت خود به مقامات هیات حاکمه افغانستان تحویل داده شدند.

پیشتر معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری ایران گفته بود که از مجموع حدود هفت هزار اتباع خارجی در زندان‌های این کشور، ۶ هزار و ۶۲۰ زندانی از اتباع افغانستان هستند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز