طالبان در ولایت قندهار از مردم امتحان نماز می‌گیرند

Submitted on جمعه, 12/09/2022 - 09:20

به گفتۀ منابع محلی، مردم باید در حضور امام مسجد امتحان نماز بدهند. یکی از باشندگان ولایت قندهار گفته است وقتی به مسجد رفته یک تن از افراد طالبان از او با حضور ملا امام مسجد از سوره‌های «قران کریم» امتحان گرفته است.

بیشتر کاربران افغانستانی در شبکه‌های اجتماعی در مورد این اقدام دولت طالبان واکنش‌های شدید نشان داده اند.

یک کاربر افغانستانی نوشت: «بگذاریم هر کس به شیوه خودش به خدایش وصل بشه نه به شیوه ما. خدا عاشق و عارف می‌خواهد نه مشتری بهشت.»

یک کاربر دیگر چنین نوشت: «قبلا مردم از ترس انتحاری شان مسجد نمی‌رفتند که فرزندان‌شان یتیم نشوند و نماز را در خانه ادا می‌کردند. حال از ترس ملا امام و طالب سوته (چوب) به‌دست. کی هست که بگوید اول از طالب امتحان بگیرد بعد از من. کدام ‌کامیاب خواهد شد؟»

گروه طالبان در دوره اول حاکمیت خود در سال‌های ۱٩٩۶ تا ۲٠٠۱، نیز از شهروندان افغانستان امتحان نماز می‌گرفتند. در آن سالها، شماری از شهروندان این کشور به اتهام اشتباه خواندن سوره‌های نماز، شکنجه و زندانی شدند.

بعد از تسلط مجدد طالبان بر افغانستان (۲٠۲۱)، ادارۀ امر به معروف و نهی از منکر در ولایت ارزگان دستور داد که از باشندگان این ولایت امتحان نماز گرفته شود و کسانی که در یادگیری غفلت می‌کنند باید مجازات شوند. در همین دوره وزارت حج و اوقاف دولت طالبان نیز اعلام کرد که سفر مسلمانان به کشورهای غیراسلامی و اقامت در آنها جایز نیست. این وزارتخانه با انتشار ابلاغیه‌ای اعلام کرد که کشورهای غیراسلامی «مملو از فساد اخلاقی، شراب و الحاد» است و سفر مسلمانان به کشورهای غیراسلامی برای دین اسلام و تربیت کودکان خطر به شمار می‌رود.

در این ابلاغیه تاکید شده بود که محیط بر انسان تأثیر مستقیم دارد و نیاز است که مسلمانان از اقامت در کشورهای غیراسلامی خودداری کنند. در این ابلاغیه به نظر برخی از دانشمندان اسلامی اشاره شده و در آن آمده بود که هجرت از سرزمین کفر بر مسلمانان فرض است و سفر مسلمانان به کشورهای کفر جایز نیست.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز