سوت آغاز برگزاری هجدهمین دوره جشنواره نمایش‌ های عروسکی معاصر در مونترال

Submitted on ی., 02/26/2023 - 13:55

سوت آغاز برگزاری هجدهمین دوره جشنواره نمایش‌ های عروسکی معاصر در مونترال

جشنواره کاستلیرز (Casteliers) از تاریخ ۱ تا ۵ مارس به مونترال باز می‌گردد و در هجدهمین دوره از این فستیوال، عروسک گردانانی از اروپا، آسیا و آمریکای شمالی گرد هم خواهند آمد.

مترو لوئیز لاپونت، مدیر هنری و بنیانگذار این جشنواره که از سال ۲۰۰۵ در این سمت بوده است، توضیح می‌دهد: «عروسک گردانی و اجرای نمایش‌های عروسکی یک هنر قدیمی است که تقریباً در همه فرهنگ‌ها رواج داشته و یافت می‌شود.»

این فرد که یک تکنسین صحنه بوده و در کنسرواتوار هنرهای دراماتیک مونترال کار می‌کرد، در تلاش بوده است تا یک رویداد سالانه متشکل از رویدادها و جلسات تبادل نظر بین عروسک گردانان کانادا و سایر نقاط جهان را راه اندازی کند.

هنرمندانی از کبک، کانادا، فرانسه، بلژیک، جمهوری چک و حتی تایوان در این جشنواره رنگارنگ آثار خود را به نمایش خواهند گذاشت.

در این جشنواره، عروسک‌های دستی، عروسک‌های میله‌ای، عروسک‌های روی پایه و یا حتی اشیا، سایه‌ها، مانکن‌ها، ماسک‌ها یا اشکال روباتیک توسط عروسک گردان‌ها، نوازندگان، بازیگران و رقصندگان، متحرک خواهند شد.

«هنرعروسک گردانی، جان بخشیدن به یک جسم بی جان، صرف نظر از شکل و جنس آن است.»

لوئیز لاپونت، مدیر هنری جشنواره کاستلیرز

هدف از این رویداد ارائه نمایش های عروسکی معاصر و مدرن است. خانم لاپونت می‌گوید: «در دنیای تصاویر، روش‌های عروسک‌سازی معاصر، تکنیک‌های قدیمی را با فناوری‌های جدید و مواد و متریال جدید مدرن می‌کند. نمایش عروسکی، هنری است که مدام در حال تجدید و نو شدن است.»

خیر، نمایش‌های عروسکی همیشه برای کودکان طراحی نمی‌شوند. همچون سینما یا تئاتر، برخی از نمایش‌های عروسکی نیز به دلیل مضامینی که به آنها پرداخته می‌شود، بزرگسالان را هدف قرار می‌دهند.

Seuils، یک نمایش عروسکی که در طول این جشنواره ارائه می‌شود، مختص افراد ۱۳ سال به بالا طراحی شده است و به مدت ۶۰ دقیقه، نقاط عطف، گذرها و عدم تعادل‌های شخصی و جمعی بین بدن‌ها و تجربیات در آن بررسی خواهد شد.

در برنامه جشنواره امسال ده نمایش عروسکی برای همه گروه‌های سنی قابل مشاهده خواهد بود. دیداری نیز بین نسل‌های مختلف هنرمندان، یعنی کسانی که در حرفه نمایش عروسکی جا افتاده هستند و هنرمندان جوان و تازه‌کار، انجام می‌شود.

لوئیز لاپونت می‌گوید: «عروسک وسیله‌ای برای بیان است و می‌تواند با همه نسل‌ها ارتباط برقرار کند. اشتیاق واقعی برای تمرین این هنر در بین عروسک گردانان وجود دارد. بسیاری از جوانان به نمایش‌ های عروسکی معاصر علاقه دارند و در برگزاری این جشنواره همکاری می‌کنند. این فضای هنری به سرعت در حال گسترش است.»

بلیط‌های چهار نمایش در حال حاضر به صورت کامل فروخته شده است، اما مدیر جشنواره علاقه‌مندان را تشویق می‌کند تا شانس خود را بیرون از سالن‌هایی که نمایش‌ها در آن‌ها ارائه می‌شوند امتحان کنند، زیرا اغلب در لحظه آخر چندین بلیط رزرو شده در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

برای تهیه بلیط به این سایت نیز می‌توانید مراجعه کنید.

برنامه‌های جشنواره با طیف وسیعی از فعالیت‌ها برای آگاهی بخشی به عموم مردم و همچنین چندین جلسه تخصصی در خصوص بحث و تأمل در مورد اجراهای هنری، تکمیل می‌شود.

بیش از ۷۰ عروسک در ویترین مغازه‌ها در خیابان‌های Van Horne، Bernard و Du Parc در معرض دید قرار می‌گیرند. این عروسک‌های هنری همچنین در تئاتر Outremont، کتابخانه Robert-Bourassa، مرکز جامعه بین نسلی (CCI) و همچنین خانه بین‌المللی هنرهای عروسکی (MIAM) به نمایش گذاشته می‌شوند. کودکان و بزرگسالان در ویترین ۳۰ مغازه واقع در محله Outremont انواع مختلفی از عروسک‌های خیمه شب بازی را که برای بیش از پانزده نمایش ساخته شده و در طول ۲۱ سال در سراسر جهان به اجرا پرداخته‌اند را پیدا خواهند کرد.

یک نمایشگاه اسرارآمیز نیز توسط عروسک‌ گردان مونترالی و هنرمند تجسمی جولی دسروزیر در Galerie d’Outremont، از ۲ مارس تا ۲ آوریل ۲۰۲۳، نقاشی‌هایی را ارائه می‌دهد که در آن مواد خام یا از پیش تهیه شده، برای شکل‌دهی یا تغییر شکل روایت‌های مختلف در تعامل هستند و ابعاد مختلفی از زندگی را به نمایش می‌گذارند.

همچنین در این برنامه، گفتگوی‌های آزاد، کنفرانس‌ها، کارگاه خانوادگی و یک بازار بین المللی برای شبکه سازی حرفه‌ای و آموزش تخصصی نیز صورت خواهد گرفت.

این جشنواره هنر یازدهم، یک پرتره منتخب از هنر نمایش‌ های عروسکی معاصر را در صحنه‌های کوچک و بزرگ مونترال ارائه خواهد داد. همگی خوش آمدید!

استقبال کانادایی‌ها از نمایش پروانه‌ها در دانشگاه کارلتون

موزه تورنتو و نمایش نسخه خطی فارسی

منبع: journalmetro

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز