سودان؛ با تشدید درگیری‌ها و وخامت اوضاع انسانی، تلاش‌ها برای خروج از بحران افزایش یافت

Submitted on س., 05/02/2023 - 15:24

دو هفته پس از شروع جنگ داخلی، درگیری‌های شدید همچنان بین ارتش به فرماندهی عبدالفتاح البرهان و شبه‌نظامیان «نیروهای پشتیبانی سریع» تحت هدایت ژنرال حمدان ادامه دارد. یکی از ساکنان خارطوم به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «ما صدای تیراندازی، هواپیماهای جنگی و آتش ضدهوایی را می شنویم».

بر اساس گزارش‌ها، دست‌کم ۵۰۰ نفر تا کنون در درگیری‌های خشونت‌آمیز در خارطوم و سایر مناطق، به‌ویژه در منطقه دارفور، واقع در غرب سودان کشته و ده برابر این تعداد مجروح شده‌‌اند. یکشنبه، آتش بس جدیدی که تقریباً هرگز رعایت نشده بود، به مدت ۷۲ ساعت تمدید شد.

شهروندان خارجی همچنان در حال ترک کشور هستند و ده‌ها هزار سودانی سعی دارند از مناطق درگیری بگریزند. سازمان ملل پیش‌بینی می‌کند «بیش از ۸۰۰هزار نفر» به کشورهای همسایه مانند مصر، چاد، اتیوپی و جمهوری آفریقای مرکزی پناه ببرند. کسانی هم که در کشور باقی مانده‌اند با کمبود آب، برق و غذا مواجه هستند، این درحالی است دمای هوا در خارطوم از مرز ۴۰ درجه سانتیگراد فراتر رفته است.

عبدو دینگ، هماهنگ کننده کمک‌های بشردوستانه در سودان، روز دوشنبه در نشستی در سازمان ملل هشدار داد که این درگیری، درام انسانی موجود را به یک «فاجعه واقعی» تبدیل می کند.

چندین ابتکار موازی در سازمان ملل متحد، سازمان مرجع بین‌دولتی توسعه (ایگاد)، اتحادیه آفریقا و اتحادیه عرب برای یافتن راهی به منظور برون‌رفت از بحران فعلی در سودان مطرح هستند.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در سودان، فولکر پرتس، دوشنبه اول مه (۱۱ اردیبهشت) اعلام کرد که دو طرف با اعزام نمایندگانی برای آغاز مذاکرات موافقت کرده‌اند. میزبان احتمالی این مذاکرات عربستان سعودی یا سودان جنوبی خواهد بود. این ابتکار شامل تمدید مداوم آتش‌بس تا رسیدن به آتش‌بس دائمی و سپس مذاکره برای خروج از بحران است.

وزارت امور خارجه سودان جنوبی روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که طرف‌های درگیر در گفتگوی تلفنی با سالوا کییر، رئیس‌جمهور سودان جنوبی، با آتش‌بس هفت روزه از چهارم تا یازدهم مه موافقت کرده‌اند.

ابتکار دومی که کمتر به آن پرداخته شده است، پیشنهاد ترکیه و اتیوپی است. بنابر گزارش خبرگزاری رسمی ترکیه (آناتولی)، بوراک آک‌جاپار، معاون وزیر امور خارجه ترکیه به منظور خارج کردن شهروندان ترکیه‌ای از سودان با همکاری اتیوپی و نیز گفتگو درباره میانجی‌گری مشترک با آدیس آبابا از دوشنبه تا پنجشنبه به اتیوپی سفر می‌کند. برخی رسانه‌ها از احتمال سفر دیپلمات ترکیه‌ای به خارطوم خبر دادند.

اطلاع جدیدی از پیشرفت ابتکارهای ایگاد و اتحادیه آفریقا در دست نیست.

ژنرال برهان و ژنرال حمدان از زمان سقوط دیکتاتور سابق سودان، عمر البشیر در سال ۲۰۱۹ و در جریان کودتای ۲۰۲۱ برای بیرون راندن غیرنظامیان از قدرت با یکدیگر متحد شدند. اما پس از آن اختلافات ظاهر شد و زمانی که نتوانستند بر سر ادغام «نیروهای پشتیبانی سریع» در ارتش این کشور با هم کنار بیایند درگیری بین این دو تشدید شد و سرانجام به مبارزه مسلحانه دو گروه منتهی گردید.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز