شورش نافرجام پریگوژین: چه سرانجامی در انتظار او و گروه شبه‌نظامی واگنر است؟

Submitted on Mon, 06/26/2023 - 13:15

یوگنی پریگوژین، رهبر گروه شبه‌نظامی واگنر پس از یک شورش مسلحانه ۲۴ ساعته و تصرف حداقل دو شهر روسیه و حرکت تا چند صد کیلیومتری مسکو، در چارچوب یک توافق با الکساندر لوکاشنکو، متحد و دوست ولادیمیر پوتین، قرار شد ضمن بازگرداندن شبه‌نظامیان به پایگاه‌هایشان، به بلاروس منتقل شود. سخنگوی کاخ کرملین، دیمیتری پسکوف نیز شامگاه شنبه از لغو تعقیب کیفری او و نیروهایش به دلیل «شایستگی‌های آن‌ها در جبهه» جنگ اوکراین خبر داد.

با این حال از روز شنبه و پس از انتشار ویدئویی که او را در حال ترک شهر روستوف نشان می‌داد، معلوم نیست رهبر واگنر کجاست. امروز دوشنبه روزنامه روسی کومرسانت هم به نقل از منبعی که نامش را فاش نکرد نوشت اعلام جرم کیفری برای آقای پریگوژین منتفی نیست و تحقیقات درباره نافرمانی او در جریان است.

به گفته سیریل بِرِت، استاد موسسه مطالعات سیاسی پاریس و کارشناس اروپای شرقی و روسیه، وعده مصونیت اعطا شده به پریگوژین ممکن است با هدف به اشتباه انداختن پریگوژین به منظور اینکه وی از شورش مسلحانه‌اش دست بکشد، انجام شده باشد: «احتمال دارد این وعده که از سوی رئیس جمهور لوکاشنکو به عنوان میانجی و با حسن نیت داده شده است، اکنون که قدرت مرکزی روسیه به امکان تسری این شورش پی برده است، از طرف کرملین نادیده گرفته شود».

این پژوهشگر موسسه ژاک دولور معتقد است که وعده عفو پریگوژین به دلیل در خطر انداختن بقای پوتین در قدرت نمی‌تواند عملی شود: «رئیس جمهور روسیه نمی‌تواند این شورش مسلحانه را بدون مجازات بگذارد. چرا که این پیام را مخابره خواهد کرد که می‌توان بدون در پی داشتن مجازات و به صورت مسلحانه، قدرت سیاسی و نظامی روسیه را به چالش کشید».

گفتنی است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه صبح شنبه ۲۴ ژوئن در پیام تلویزیونی خود بدون نام بردن از پیرگوژین، وی را به «خیانت» و «از پشت خنجر زدن» به روسیه متهم کرده بود.

همچنین بخوانید«شورش مسلحانه» واگنر در روسیه چه تاثیری بر جبهه جنگ اوکراین خواهد گذاشت؟

 سیریل بِرِت تصریح می‌کند که بر اساس تجربه تاریخی، سرنوشت یوگنی پریگوژین مانند تمام کسانی که در روسیه تزاری، در زمان اتحاد جماهیر شوروی و در فدراسیون روسیه اقدام به کودتا و به چالش کشیدن قدرت با توسل به سلاح کرده‌اند، از پیش نوشته شده است. او تاکید کرد: «در صورتی که تعقیب قضایی پریگوژین به سرانجام برسد، بر اساس قانون کیفری روسیه و به فراخور اتهاماتی که از سوی دادستان کل فدراسیون روسیه علیه او مطرح می‌شود نظیر خیانت، شورش مسلحانه و غیره، یوگنی پریگوژین ممکن است به چند ده سال زندان در شرایط سخت محکوم شود».

به گفته این استاد موسسه مطالعات سیاسی پاریس، بخشی از نیروهای گروه شبه‌نظامی واگنر به صفوف ارتش روسیه خواهند پیوست و این احتمال وجود دارد که این نیروها به بخش‌هایی از جبهه جنگ علیه اوکراین فرستاده شوند که میزان تلفات نیروها بالاست. وی معتقد است که «واحدهایی از واگنر که حاصل استخدام نیرو از میان زندانیان روسیه بوده‌اند، به زندان باز خواهند گشت».

سیستم دوگانه نیروهای ارتش متعارف روسیه و جنگجویان مزدور خارج از ارتش روسیه دیگر وجود نخواهد داشت.

سیریل بِرِت، پژوهشگر موسسه ژاک دولور باور دارد که تقویت فرماندهی نظامی کلاسیک ارتش روسیه به انحلال شرکت‌های امنیتی نظامی خصوصی که فرماندهان عالیرتبه روسی همواره با بی‌اعتمادی به آن‌ها می‌نگریستند، منجر خواهد شد.

 یوگنی پریگوژین و مزدوران گروه شبه‌نظامی واگنر در سال‌های گذشته بازوی پنهان راهبرد فدراسیون روسیه در قاره آفریقا به ویژه در آفریقای مرکزی و مالی بوده‌اند. در ازای خدمات خود، این گروه حق بهره‌برداری از برخی منابع طبیعی این کشورها را به دست آورده بود.

از نظر سیریل بِرِت، سرنوشت شبه‌نظامیان واگنر در آفریقا به شدت نامطمئن و غیرقطعی است: «در پی این شورش مسلحانه نافرجام، شبه‌نظامیان واگنر نمی‌توانند مثل گذشته عمل کنند چرا که اعتماد میان رئیس جمهور و این شرکت امنیتی خصوسی از بین رفته است. در نتیجه اعتماد رهبران کشورهای آفریقایی که بر این گروه شبه‌نظامی تکیه کرده بودن نیز از میان رفته است. مطمئن نیستم که این موضوع پایان حضور پنهان واگنر در آفریقای مرکزی و مالی را به دنبال داشته باشد ولی در هر صورت با آغاز یک دوره عدم قطعیت و ضعف برای واگنر در آفریقا همراه خواهد بود».

همچنین بخوانیدشورش واگنر علیه فرماندهی نظامی مسکو؛ ارزیابی اروپا و ایران از تحولات روسیه چیست؟

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز