شکست ترودو در تصویب لایحه کرونا در مجلس

Submitted on چ., 03/25/2020 - 00:39
سه‌شنبه 24 مارچ

اندکی پس از بازگشایی موقت مجلس برای رسیدگی به لایحه دولت لیبرال ترودو در روز سه‌شنبه، مجلس دوباره بعلت بررسی موشکافانه لایحه توسط محافظه‌کاران و لیبرال‌ها بسته شد. بدین ترتیب لایحه در مجلس تصویب و تبدیل به قانون نشد.

محافظه‌کاران مخالف گفتند که حاضر نیستند به این شکل به این لایحه رای مثبت دهند زیرا معتقدند نگرانی‌هایی در مورد اختیارات بی‌سابقه‌ای که در اختیار بیل مورنئو، وزیر دارایی قرار می‌گیرد، دارند و مجلس نقشی "بد مشخص شده" در این زمینه خواهد داشت. بخش چهارم پیش‌نویس لایحه که دولت روز دوشنبه و پیش از جلسه امروز به مخالفان داده، قید نموده که وزیر دارایی امکان دسترسی به "تمام پول مورد نیاز برای انجام هر کاری، از جمله پرداخت به استان‌ها و قلمروهای کانادا" را خواهد داشت. چنین بندی خروج از خط قرمز مجلس بود.

دولت لیبرال قبلاً از بخش دوم پیشنهادش که بحث‌برانگیز بود صرفنظر کرد؛ این پیشنهاد اختیارات جدیدی را به دولت برای هزینه کردن ، وام گرفتن و امور مالیاتی کانادایی‌ها برای 21 ماه بدون تصویب پارلمان داده بود. محافظه‌کاران گفتند این بخش مانند امضاء یک چک سفید توسط مجلس می‌ماند. ترودو ضمن موافقت با حذف این قسمت بخش دوم، روز سه‌شنبه از این لایحه دفاع كرد و گفت دولت باید هر چه سریع‌تر به كانادایی‌ها كمک و اتاوا باید برای همه اتفاقات برنامه‌ریزی كند. وی گفت: "امروز تصویب این لایحه به معنای دریافت هرچه سریع‌تر پشتیبانی مورد نیاز می‌باشد، در این شرایط سرعت اصل است. اما {از طرف دیگر} من به نهادهای دموکراتیک اعتقاد دارم. همه ما در مجلس باید با هم کار کنیم".

در نتیجه مجلس بدون رای‌گیری این لایحه، دوباره تعطیل شد. مذاکرات بین طرفین هنوز ادامه دارد و مجلس متوقف خواهد ماند تا زمانی که توافقی در این بین حاصل شود.

در همین اثنا جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا امروز بصورت تلفنی با نخست وزیران استان‌ها و قلمروهای کانادا درباره وضعیت بیماری کرونا در کانادا صحبت کرده است. نخست وزیران اعلان کردند که با دولت فدرال در این رابطه هماهنگی‌های لازمه را صورت خواهند داد.

 
قدرت گرفتن

پیر پولیور، نماینده محافظه‌کار مجلس گفت دولت نمی‌تواند بدون زیر نظر بودن در مجلس همه قدرت‌ها را قبضه کند. وی امکان دریافت وام نامحدود توسط وزیر دارایی بنا به تشخیص وزیر را نیز رد کرده است. اندرو شییر، رهبر محافظه‌کاران گفت که وی با انجام "اقدامات فوری برای حمایت از کانادایی‌های به زحمت افتاده" موافق است و نزاع‌های احزاب در مجلس نبایستی جلوی این اقدامات را سد کند. اندرو شییر در مصاحبه دیروز خود با رسانه‌ها تاکید کرده بود که از کمک به مردم حمایت خواهد کرد.

با اینکه حزب محافظه‌کار به "اسکات رید" نماینده تندروی این حزب دستور داده بود از جلسه امروز دوری کند، وی با سرپیچی از توصیه حزب قول داد تا با اعتراضش مجلس را به تعویق بیندازد. وی در نامه‌ای گفت كه دیکته کردن حزب در اینکه چه كسی به مجلس برود یا نرود را نمی‌پذیرد و اضافه كرد كه به دلیل نگرانی در مورد قانونی كه دولت پیشنهاد كرده انگیزه حضور در این جلسه را داشته است. او گفت که رضایت یکدست برای سریع تصویب بسته کمک‌های پیشنهادی دولت را رد می‌کند زیرا چنین رضایت‌نامه‌ای حقوق نمایندگان در بازبینی صحیح قوانین را پایمال می‌نماید.

در جلسه امروز از هر حزب فقط تعداد معدودی نمایندگان به مجلس رفتند تا با رعایت فاصله اجتماعی از شیوع احتمالی ویروس کرونا در مجلس جلوگیری کرده باشند، و بدین شکل نمایندگان کاملا با فاصله از یکدیگر روی صندلی‌های خود نشسته بودند.

قرار بود امروز وزیر دارایی لایحه هزینه 82 میلیارد دلاری حمایت مالی و مالیات را نیز ارائه دهد که پیش‌بینی شد حدود 33 نماینده مجلس در آن حضور داشته باشند. اکنون مشخص نیست که این لایحه به مجلس می‌رود یا خیر. اگر قانون کمک‌های اضطراری در مجلس تصویب شود، فردا برای تصویب نهایی به سنا فرستاده خواهد شد. طبق قانون مجلس، در صورتیکه لوایح مالی دولت در مجلس رای نیاورد دولت سقوط می‌کند و کار به انتخابات مجدد می‌کشد. با توجه به اینکه دولت لیبرال جاستین ترودو یک دولت اقلیتی‌ست و با هیچ حزبی نیز ائتلاف نکرده، در صورتیکه ترودو لایحه مالی کرونا را به رای بگذارد و نتواند حمایت احزاب را کسب کند، کانادا بایستی منتظر لغو مجلس و دستور انتخابات جدید باشد. از همین رو امروز "پیتر مک‌کی" که نامزد رهبری محافظه‌کاران است از این حزب خواست بسرعت انتخابات رهبری را برگزار کند زیرا با استعفای اندرو شییر از رهبری این حزب پس از شکست در انتخابات قبلی، محافظه‌کاران در وضعیت مناسبی قرار ندارند.

کبک‌ها پس از مدتی اظهار داشتند با دادن قدرت به لیبرال‌ها فقط تا سپتامبر موافقند و نیودموکرات‌ها گفتند با اعلانات هفته گذشته لیبرال‌ها موافقند {و نه با تغییراتی که اخیرا داده شده و قدرت بیشتری را در اختیار دولت قرار می‌دهد}. لیبرال‌ها اکنون در حال بازنویسی این لایحه براساس در نظر گرفتن خواسته‌های مخالفان هستند.

بسته کمک پیشنهادی دولت لیبرال شامل موارد زیر است:
  1. افزایش موقتی 2 بیلیون دلاری در پرداخت کمک هزینه‌های کودکان کانادا.
  2. کمک اضطراری 10 بیلیون دلاری، حداکثر 900 دلار به هر فرد در هفته، تا 15 هفته، به کارگران و کارمندان از جمله افراد خود اشتغال که مجبورند در خانه بمانند و صلاحیت دریافت مزایای مرخصی بیماری یا بیمه بیکاری را ندارند.
  3. کمک اضطراری بیمه بیکاری 5 بیلیون دلاری برای کارگرانی که واجد شرایط این بیمه نیستند
  4. بازپرداخت 6 ماهه بدون بهره پرداخت وام‌های دانشجویی.
  5. دو برابر کردن برنامه‌های مراقبت از بی‌خانمان‌ها.
  6. تمدید مهلت تشکیل پرونده اظهارنامه‌های مالیاتی تا اول جون.
  7. امکان تعویق پرداخت مالیات تا بعد از 31 آگوست از امروز و قبل از سپتامبر.
  8. اختصاص 305 میلیون دلار برای یک صندوق جدید حمایت از بومیان برای رفع نیازهای فوری آنها.
منبع
iranstar

بیشترین بازدید اخبار امروز