شاخص‌ترین جایزه باشگاه مطبوعات آمریکا به نیلوفر حامدی و الهه محمدی اهدا می‌شود؛ «نگران حکم این دو روزنامه‌نگار هستیم»

Submitted on ی., 07/30/2023 - 05:50

آیلین اورایلی، دبیرکل باشگاه ملی مطبوعات آمریکا و جیل کلاین، رئیس مؤسسه خبرنگاری باشگاه ملی مطبوعات، در بیانیه‌ای با اعلام خبر اهداء‌ جایزه «جان ابوشن» به نیلوفر حامدی و الهه محمدی، گفته‌اند: «آزادی بیان و مطبوعات در ایران، در سال گذشته، یکی از سخت‌ترین دوران خود را پشت سر گذارد».

در این بیانیه که به بازداشت حدود ۹۰ خبرنگار،‌ بر أساس تحقیق این نهاد، در جریان جنبش سراسری پس از کشته‌شدن مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد اشاره شده، آمده است: برندگان امسال جایزه ما، نیلوفر حامدی و الهه محمدی، روزنامه‌نگارانی هستند که گزارش آنها از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد و مراسم خاکسپاری او، قلب معترضان به ویژه زنان ایرانی را تسخیر کرد.

در بیانیه باشگاه ملی مطبوعات آمریکا، به گزارش نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه "شرق"، در مورد وضعیت پس از بازداشت مهسا امینی توسط گشت ارشاد، کما و انتقال او به بیمارستان کسری در تهران و همچنین عکس تأثیرگذار والدین او که یکدیگر را در راهروی بیمارستان در آغوش گرفته و گریه می‌کنند، اشاره شده است. این تصاویر، بر أساس این بیانیه، خیلی زود پربیننده شدند و نیلوفر حامدی چند روز پس از این گزارش بازداشت شد.

در این بیانیه، همچنین، به گزارش الهه محمدی از مراسم خاکسپاری مهسا امینی در آرامستان آیچی شهر سقز و بازداشت او در جریان اعتراضات پس از مرگ مهسا امینی اشاره شده است.

در بیانیه رئیس باشگاه ملی مطبوعات آمریکا و رئیس موسسه روزنامه‌نگاری این باشگاه، به برگزاری دادگاه غیرعلنی نیلوفر حامدی و الهه محمدی طی هفته گذشته اشاره شده و یادآوری شده است که این دو روزنامه‌نگار همچنان در بازداشت و زندانی هستند و در زندان در انتظار صدور حکم خود هستند.

در این بیانیه تاکید شده است: هر دو زن که همین هفته در تهران پشت درهای بسته به دادگاه برده شدند، در انتظار حکمی هستند که "مرتبط با امنیت ملی" خوانده شده و "می‌تواند با اعدام همراه شود".

این سازمان نسبت به احتمال صدور حکم اعدام برای این دو روزنامه‌نگار ایران «عمیقا» ابراز «نگرانی» کرده است.

در بیانیه باشگاه ملی مطبوعات آمریکا نسبت به حمایت جامعه روزنامه‌نگاری جهان و تلاش‌های گسترده درباره اطلاع‌رسانی در خصوص وضعیت نیلوفر حامدی و الهه محمدی، به جوایز اهدا شده به این دو روزنامه‌نگاری ایرانی و دربند، همچنین درج نام آنان در فهرست ۱۰۰ شخصیت تاثیرگذار سال ۲۰۲۳ در مجله تایم اشاره شده است.

نیلوفر حامدی و الهه محمدی، در بیانیه آبان ماه وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه به ارتباط با دولت‌های خارجی و نقش کلیدی در ایجاد اعتراضات ۱۴۰۱ متهم شدند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز