صدر اعظم آلمان با تحویل ده‌ها جنگنده‌ یوروفایتر به عربستان مخالفت کرد

Submitted on پ., 07/13/2023 - 10:22

در واکنش به شایعات مربوط به اعمال فشار اولاف شولتس برای تحویل جنگنده‌های مدرن به عربستان سعودی، وی اعلام کرد «تا زمانی که جنگ یمن ادامه دارد»، با تحویل یوروفایترها به ریاض موافقت نخواهد کرد.

جنگنده‌های یوروفایتر با توانائی شرکت در جنگ‌های الکترونیکی به وسیله کنسرسیومی با مشارکت آلمان، بریتانیا، ایتالیا و اسپانیا ساخته می‌شوند. در سال ۲۰۱۳ فاش شد که عربستان سعودی نیز در این کنسرسیوم شریک شده است.

بنا به گزارش‌های رسمی موجود، کنسرسیوم چندملیتی تا دسامبر سال ۲۰۲۲ در مجموع ۵۸۱ یوروفایتر ساخته است. نخستین جنگنده روز ۲۷ مارس ۱۹۹۴ پرواز خود را با موفقیت انجام داد و از این هواپیما به عنوان بهترین جنگنده موجود جهان نام برده شد. اما در سال ۲۰۲۰ دو یوروفایتر وزارت دفاع آلمان در شرق این کشور با هم تصادف کردند و سرنگون شدند. این موضوع بدون آن که نقص فنی هواپیماها ثابت شود، باعث کاهش سفارشات خرید هواپیماها شد.

آلمان به عنوان یکی از شرکای کنسرسیوم سازنده جنگنده‌های یوروفایتر، در حال حاضر دارای ۱۳۶ فروند از این هواپیماها است. عربستان سعودی در سال‌های گذشته ۷۲ یوروفایتر خریداری کرده و اکنون نیز انتظار تحویل ۴۸ هواپیمای دیگر را می‌کشد، اما اگر صدراعظم آلمان در اظهارات خود مصمم بماند، دست کم تا زمانی که جنگ یمن ادامه دارد، ریاض از دریافت این جنگنده‌ها محروم خواهد ماند.

صدراعظم آلمان اعلام کرده است که عربستان سعودی بارها با بمباران یمن باعث مرگ غیرنظامیان شده و به این دلیل نباید جنگنده‌های بیشتری در اختیار داشته باشد. ریاض در حال حاضر نیز با در اختیار داشتن بیش از ۳۰۰ هواپیمای نظامی جایگاه نهم را در فهرست قدرت‌های هوائی دارد.

همچنین بخوانیدفروش جنگ افزارهای آلمانی به عربستان سعودی از سر گرفته شد

صدور تسلیحات آلمانی به عربستان سعودی در دوران جنگ یمن همواره مورد اعتراض گروه‌های صلح طلب و احزاب آلمان بوده است. در سال ۲۰۱۱ رسانه‌های آلمانی به استناد گزارش دولت فاش کردند که برلین تصمیم دارد ۲۷۰ تانک جنگی لئوپارد ۲ به عربستان سعودی بفروشد. این موضوع جنجال بزرگی به پا کرد و از آن به بعد معاملات تسلیحاتی آلمان و عربستان به زیر ذره‌بین رفت.

با آغاز جنگ یمن، حساسیت منتقدان نسبت به این معاملات بیشتر شد و پس از قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی منتقد دولت در استانبول، هرنوع معامله تسلیحاتی آلمان بیش از پیش انتقاد و اعتراض برانگیخت.

جنگ یمن، ابتدا در پایان سال ۲۰۱۴ میلادی در سیمای یک جنگ داخلی آغاز شد، اما بعدها عربستان سعودی به پشتیبانی از رئیس جمهور عبدربه منصور هادی و جمهوری اسلامی ایران به پشتیبانی از شیعیان حوثی وارد این جنگ شدند و ریاض رهبری ائتلاف عربی را در آن به عهده گرفت.

سازمان ملل متحد در ماه نوامبر سال ۲۰۲۱ اعلام کرد که تا آن تاریخ جنگ هفت ساله یمن ۳۷۷ هزار قربانی گرفته که اکثر آن‌ها را غیرنظامیان و بیش از همه کودکان تشکیل داده‌اند. برپایه گزارشی که همان زمان برنامه توسعه سازمان ملل منتشر کرد اعلام شده بود که حدود ۶۰ درصد قربانیان جنگ داخلی یمن به خاطر عوارض جانبی جنگ مثل گرسنگی، بیماری‌های مختلف و کمبود آب پاک جان باخته‌اند.

سازمان ملل متحد در همان زمان هشدار داد که اگر جنگ یمن به شدت فعلی ادامه یابد، تعداد قربانیان آن تا سال ۲۰۳۰ به حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن خواهد رسید. در همین گزارش آمده بود که حتی اگر همین امروز جنگ داخلی یمن پایان یابد، می‌توان امیدوار بود که این کشور تا سال ۲۰۵۰ میلادی از یک درآمد سرانه متوسط برخوردار شود.

عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران گناه این جنایات را به گردن یکدیگر می‌اندازند. در یمن در واقع این هلال احمر و هلال شیعی هستند که در برابر هم قرار گرفته‌اند. عربستان از بیم سرایت ناآرامی‌های یمن به میان شیعیان مناطق شرقی خود وارد جنگ شده و جمهوری اسلامی هدف گسترش نفوذ خود در میان شیعیان جهان را دنبال می‌کند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز