سازمان ملل: طالبان درحال نهادینه کردن خشونت و تبعیض جنسیتی هستند

Submitted on Mon, 01/17/2022 - 13:33

پنج ماه پس از قدرت‌گیری دوباره طالبان در افغانستان، ظاهرا نیت و مرام طالبان درحال آفتابی شدن است.

سازمان ملل در اعلامیه‌ای تازه که لحن جدی‌تر و روشن‌تری نسبت به اعلامیه‌های گذشته این نهاد دارد از حذف سیستماتیک زنان از بخش‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی توسط طالبان ابراز نگرانی کرده و تاکید کرده که طالبان درحال نهادینه کردن خشونت و تبعیض بر ضد زنان هستند.

دربخشی از این اعلامیه از قول گروهی از آگاهان حقوق بشری سازمان ملل نوشته شده که تلاش‌های سیستماتیک برای حذف بانوان ادامه دارد و "نگرانی‌ها در مورد بانوانی که از اقلیت‌های قومی، زبانی و مذهبی همانند هزاره، تاجیک، هندو و دیگر جوامع هستند که تفاوت‌ها و ظاهرشان آنان را بیشتر آسیب‌پذیر می‌سازند، شدیدتر می‌شود."

در این اعلامیه سازمان ملل همچنین هشدار داده شده که در زیر اداره طالبان، خطر قاچاق زنان به هدف ازدواج‌های پیش از وقت و اجباری و نیز سواستفاده جنسی از بانوان افزایش یافته است.

سازمان ملل درحالی از نهادینه کردن خشونت و تبعیض جنسیتی توسط طالبان هشدار داده که بانوان افغانستان از همان روزهای نخست قدرت‌گیری طالبان، اعتراض کردند و برای حفظ حقوق‌شان دست از مبارزه برنداشتند.

سازمان ملل از برخورد خشن حکومت طالبان با اعتراض‌کنندگانی که حقوق بنیادی‌شان را تقاضا می‌کنند، ابراز ناراحتی کرده و گفته که در بیشتر موارد، اعتراض‌کنندگان تهدید، لت و کوب و بازداشت ‌می‌شوند و با آنان بدرفتاری صورت می‌گیرد.

سازمان ملل می‌گوید نگرانی اصلی و ویژه این است که طالبان به گونه دوامدار، حق بنیادی بانوان و دختران برای ادامه تحصیل تا سطح متوسطه و دانشگاهی را نادیده می‌گیرند و نیز لباس خاصی را بر بانوان تحمیل می‌کنند.

طالبان معمولا یک گروه تندرو قومی و مذهبی هستند که سابقه نه چندان خوب با دیگر اقوام و مذاهب افغانستان دارند.

حالا سازمان ملل می‌گوید که از قتل‌های فراقانونی و کوچ دادن اجباری اقوام دیگر همانند هزاره‌ها توسط گروه طالبان نیز شدیدا ناراحت است و تاکید کرده که گزارش‌ها نشان می‌دهد که تلاش‌های عامدانه طالبان برای هدف قرار دادن، تحریم کردن و حتی حذف کردن هزاره‌ها در افغانستان جریان دارد.

طالبان تاکنون در این مورد اظهارنظری نکرده‌اند، اما پیش از این تاکید کرده بودند که طالبان ٢٠ سال قبل نیستند و اینک به حقوق بانوان و دیگر اقوام افغانستان احترام می‌گذارند. آنچه که تاکنون درعمل دیده نشده و تظاهرات دوام‌دار بانوان نشانه‌ای برای غلط ثابت کردن این ادعای طالبان است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز