سازمان ملل نظر دیوان لاهه را در مورد اشغالگری اسرائیل جویا شد

Submitted on ش., 12/31/2022 - 10:50

به گزارش رویترز، درخواست رای دادگاه درباره اشغال سرزمین های فلسطینی توسط اسرائیل، در قطعنامه ای که در مجمع عمومی سازمان ملل با ٨‬٧ رای موافق به تصویب رسید، مطرح شد. از جمله کشورهایی که از این قطعنامه حمایت کرده اند می توان به روسیه، چین، پرتغال و کشورهای عربی اشاره کرد. اسرائیل، ایالات متحده و ٢٤‬ عضو دیگر رای منفی و ٥٣ کشور‬ عضو مجمع عمومی سازمان ملل از جمله فرانسه، رای ممتنع دادند.

دیوان لاهه، با این رای مجاز شد که غیر از «اشغال مستمر»، «تغییر ترکیب جمعیتی، جایگاه بیت‌المقدس و قوانین و اقداماتی را که اسرائیل از بعد از سال ۱۹۶۷ در این اراضی انجام داده» بررسی کند. قطعنامه سازمان ملل همچنین از دیوان بین‌المللی دادگستری می‌خواهد که درمورد نحوه تاثیر سیاست‌ها و اقدام های مذکور «بر وضعیت حقوقی اشغال» و پیامدهای حقوقی ناشی از آن برای تمامی کشورها و سازمان ملل متحد، مشورت دهد. این قطعنامه همچنین از اسرائیل می خواهد تا شهرک‌سازی‌ها را متوقف کند.

گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، پیش از رای گیری، در بیانیه ای گفت: "هیچ نهاد بین المللی نمی تواند تصمیم بگیرد که یهودیان در سرزمین خود "اشغالگر" هستند. هر تصمیمی، از سوی یک نهاد قضایی که دستور خود را از سازمان ملل متحد که از نظر اخلاقی و سیاسی ورشکسته شده دریافت کند، کاملاً نامشروع است."

فلسطینی‌ها خواهان تشکیل کشور مستقلی با پایتختی بیت‌‌المقدس شرقی هستند و تعیین وضعیت بیت‌المقدس، یکی از موانع اصلی در روند صلح خاورمیانه بوده است. آنها تاکید کرده بودند که اشغال کرانه باختری، شرق بیت‌المقدس، و محاصره نوار غزه، یک اشغال طولانی و عملا «الحاق» این اراضی است که ۵۵ سال طول کشیده و دیوان بین‌المللی لاهه موظف است تا مفاهیم حقوقی «اشغال مستمر» را بررسی کند.

یائیر لاپید، نخست وزیر سابق اسرائیل، که روز پنجشنبه بنیامین نتانیاهو جایگزین او شد، ماه گذشته از رهبران جهان خواست تا با این اقدام مخالفت کنند و گفت که ارجاع این موضوع به دادگاه "تنها به سود افراط گرایان است".

مقامات فلسطینی از رای مجمع عمومی سازمان ملل متحد استقبال کرده‌اند. ریاض منصور، نماینده فلسطین در سازمان ملل، خاطرنشان کرد که "این رأی گیری، یک روز پس از ادای سوگند دولت جدید راستگرای اسرائیل صورت گرفته است. دولتی که قول می دهد شهرک های یهودی نشین را گسترش دهد و سیاست های دیگری را که در داخل و خارج از کشور مورد انتقاد قرار می گیرد، دنبال کند".

مناطقی که فلسطینی ها در آن خواهان تشکیل کشور هستند، در جنگ ١٩‬٦‬٧به تصرف اسرائیل درآمد. اسرائیل در سال ٢٠٠٥ از غزه خارج شد، درصورتی که هنوز همراه با کشور‬ همسایه، مصر، کنترل مرزهای غزه را در دست دارد. 

دیوان بین المللی دادگستری مستقر در لاهه، که به عنوان دادگاه جهانی نیز شناخته می شود، عالی ترین دادگاه سازمان ملل است که به اختلافات بین دولت ها رسیدگی می کند. اگرچه دیوان بین المللی دادگستری قدرت اجرایی ندارد، احکام آن الزام آور است.

گروه اسلامگرای حماس در سال ٢٠٠٧ پس از یک جنگ داخلی کوتاه مدت با رقبای میانه رو فلسطینی، غزه را تصرف کرد. حماس و اسرائیل از آن زمان تاکنون سه جنگ در غزه داشته اند.

دیوان بین‌المللی دادگستری، آخرین بار، در سال ٢٠٠٤‬ درگیری بین اسرائیل و فلسطین را مورد بررسی قرار داده و رای به غیرقانونی بودن دیوار حایل در کرانه باختری داد. اسرائیل این حکم را رد کرده و دادگاه را به داشتن انگیزه سیاسی متهم کرد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز