رژیم ایران با صدور پهپاد در مناطق ناامن آفریقا نفوذ می‌کند

Submitted on س., 02/28/2023 - 09:16

در اینباره "کلمان ترم"، استاد علوم سیاسی در پاریس و پژوهشگر مسائل ایران، به هفته‌نامۀ فرانسوی گفته است که ضدیت با فرانسه و غرب در آفریقا برای جمهوری اسلامی ایران نوعی گشایش ایدئولوژیک به شمار می رود. رژیم اسلامی تهران همانند مسکو فهمیده است که می‌تواند از موج امپریالیسم‌ستیزی برای جلب متحدان جدید در آفریقا استفاده کند که همانند رژیم تهران هدف تحریم‌های بین‌المللی هستند.

"اریک لوب"، پژوهشگر مسائل خاورمیانه در واشنگتن  به "اکسپرس" گفته است که رژیم تهران با چنین متحدانی از حمایت دیپلماتیک آنها در مجامع بین‌المللی از جمله در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بهره‌مند می‌شود و در پس تلاش‌های تهران در آفریقا انگیزه‌های و اهداف اقتصادی و راهبردی نیز نهفته است، زیرا شماری از کشورهای آفریقایی، نظیر الجزایر و آفریقای جنوبی ذخایر بزرگ اورانیوم و دیگر معادن مهم دارند. جمهوری اسلامی که در عین حال با کمبود شدید آب روبرو است می‌کوشد تا در کشورهای آفریقایی زمین‌های کشاورزی جستجو کند.

با این حال، به نوشتۀ "اکسپرس"، جمهوری اسلامی در زمینه‌های امنیتی نیز در آفریقا پیشروی می‌کند و این قاره را صحنۀ رویارویی با رقبای خود نظیر عربستان، امارات، اسرائیل و آمریکا می‌داند. اکسپرس سپس افزوده است : جمهوری اسلامی که در پی انتقام‌جویی از آمریکا پس از قتل قاسم سلیمانی است، قادر است آفریقا را به صحنۀ این انتقامجویی بدل کند. برای نمونه در سپتامبر ۲۰۲۰ سازمان اطلاعات آمریکا، سیا، پرده از طرح قتل سفیر این کشور در آفریقای جنوبی برداشت. یک سال بعد پانزده نفر در اتیوپی به اتهام توطئه برای قتل دیپلمات‌های اماراتی دستگیر شدند. در آن زمان سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا فاش کردند که حکومت تهران در پی دیگر اهداف تروریستی در آفریقا است.

"اکسپرس" می‌افزاید : جمهوری اسلامی ایران مراکز باصطلاح فرهنگی متعددی در آفریقا دایر کرده که هستۀ اصلی آنها را اعضای سپاه پاسداران تشکیل می‌دهند و پول‌های کلانی نیز صرف ساختن مدارس و درمانگاه‌ها کرده است. در شرق آفریقا، جمهوری اسلامی پیوندهای خود را با شیعیان لبنانی به ویژه در ساحل عاج و سنگال تقویت و  در نیجریه، صدها هزار نفر را شیعه کرده و مناسبات تجاری خود را با آفریقای جنوبی گسترش داده است.  

"اکسپرس" در پایان نوشته است که یکی از اهداف تهران در رقابت با رقبایش در حاورمیانه، کنترل دریای سرخ است که مهمترین معبر تجاری و نفتی جهان به شمار می‌رود. یکی از ابزارهای مهم جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به این هدف پهپادهای انتحاری این کشور است که وسیعاً در اختیار روسیه در جنگ اوکراین قرار گرفته است. اکسپرس در پایان نوشته است قاره‌ای که در آن کانون‌های ناامنی رو به افزایش است، "دیپلماسی پهپاد" شاید روزهای درخشانی پیش رو داشته باشد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز