رئیسی: باید همه برای تقویت نهاد خانواده تلاش کنیم/ منتقدین را «بی‌شناسنامه» نمی‌خوانیم

Submitted on Mon, 08/07/2023 - 08:56

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور عصر امروز در حاشیه بازدید خود از سازمان صداوسیما که به‌مناسبت روز خبرنگار انجام گرفت، در برنامه «سیمای خانواده» حاضر شد و طی سخنانی ضمن تبریک روز خبرنگار و گرامی‌داشت شهدای رسانه بیان کرد: نهاد خانواده نهادی ولو کوچک است اما بسیار اثرگذار است و بسیار اهمیت دارد، مأموریت ما و شما مشترک است و باید برای تقویت نهاد خانواده در جامعه تلاش کنیم.

وی افزود: باید برای تشکیل خانواده، تقویت فضای فرزندآوری در جامعه، سبک زندگی اسلامی، زیست عفیفانه و رفاه و آرامش خانواده‌ها بکوشیم.

رئیس‌جمهور گفت: این مأموریت شما در رسانه ملی و مأموریت ما در دولت است تا تلاش کنیم خانواده‌ها درباره معیشت، کار، مسکن و تحصیل فرزندان‌شان دغدغه‌ای نداشته باشند، باید رفع مشکلات خانواده‌ها و همه مسائل پیرامون خانواده مطرح و به آن پرداخته شود.

رئیسی اظهار داشت: برنامۀ «سیمای خانواده» مسائل خانواده‌ها را دنبال می‌کند و اقشار مختلفی از جامعه پیگیر آن هستند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره خانوادۀ خود نیز بیان کرد: بنده دو فرزند دختر دارم که هر دو دانشجوی مقطع کارشناسی‌ارشد و دکتری هستند؛ هر دو نیز دارای دو فرزند هستند و من چهار نوه دارم. بهترین اوقاتی که بعد از انجام کار و مشغله‌های متعدد آرامش را برای من به‌ارمغان می‌آورد، دورهمی است که سعی می‌کنیم با خانواده داشته باشیم. از جمله بهترین اوقات ما این است که بتوانیم گرهی از مشکلات یک خانواده باز کنیم، مثلاً وقتی در اجتماعات مردمی می‌رویم و آنان از حل شدن مسائل‌شان خبر می‌دادند و یا هر زمان که از خانه‌دار شدن مردم مطلع می‌شویم، حقیقتاً خوشحال می‌شویم.

رئیس‌جمهور با اشاره به اقدامات خود در دوران تولیت آستان قدس رضوی(ع) گفت: بنده در آن دوران در یکی از دانشگاه‌ها درباره کاهشی بودن آمار ازدواج از جوانان سؤال کردم و آنان نیز علت را کمبود مسکن مطرح کردند؛ ما هم در آستان برای افزایش ساخت مسکن اقدام کردیم و مسکن ساختیم.

رئیسی عنوان کرد: امروزه نیازمند مشارکت اجتماعی و نشاط خانواده‌ها هستیم؛ دولت برای سرمایه اجتماعی و افزایش آن ارزش قائل است و این‌ها در گروی این است که خانواده بانشاط و دور از مشکلات باشد، این مأموریت مشترک دولت و صدا و سیماست؛ شما در جهت تنویر افکار عمومی و ما در جهت حل مشکلات.

وی با بیان اینکه صداوسیما و همه رسانه‌ها می‌توانند نقش مؤثری در جهت تقویت نهاد خانواده داشته باشند، عنوان کرد: رسانه ملی در همه خانواده‌ها حضور دارد و به‌نحوی عضو همۀ خانواده‌هاست. مهم‌ترین بخش پیگیری مسئله جوانی جمعیت، مسئله فرهنگ‌سازی است که الگوهای موفق باید نشان داده شوند تا جامعه به این سمت ترغیب شود.

رئیس‌جمهور با ذکر خاطره‌ای خاطرنشان کرد: بنده در دوره دانشجوییِ همسرم، مشغول کار اداری بودم و ما فرزند خردسال داشتیم ولی در این‌زمینه با یکدیگر تقسیم کار داشتیم تا بتوان آرامش را در خانواده حفظ کرد.

رئیسی در ادامه با تأکید بر لزوم رعایت الگوی مصرف گفت: باید در جامعه به ترویج روحیه قناعت و هم‌چنین الگوی مصرف بپردازیم؛ ما در دولت خدمتگزاری خواهیم کرد ولی در مصرف انرژی‌ها نیاز است که مردم صرفه‌جویی داشته باشند. ما درباره تولید برق هدف‌گذاری کردیم تا پایان دولت 35 هزار مگاوات برق را تولید کنیم و تلاش هم کردیم در این زمینه دچار قطعی نشویم اما مهم‌ترین کمک مردم، صرفه‌جویی است و نقش مادر خانواده بسیار بااهمیت است. کشور ما همۀ امکانات و منابع را داراست ولی باید الگوی مصرف مورد رعایت قرار بگیرد. برنامه سیمای خانواده می‌تواند به‌خوبی در این زمینه مفید باشد.

وی با اشاره به نقش خانواده در حل مشکلات کشور عنوان کرد: خانواده‌ها در ایجاد آرامش در شهر و روستاها کمک زیادی کردند؛ مثلاً در دوران کرونا و برخی بلایای طبیعی برخی کشورها که مدعی توسعه هستند فروشگاه‌هایشان غارت شد ولی در رزمایش کمک مؤمنانه با فرمایش رهبر معظم انقلاب دیدیم که مردم همگی وارد میدان شدند و به کمک یکدیگر آمدند و جلوه‌های زیادی از همکاری، ایثار و همیاری را مشاهده کردیم؛ این‌ها مرهون نهاد خانواده و تربیت است. دگرخواهی در پرتو خداخواهی از آموخته‌های دین ماست، و ما مگر می‌توانیم بگوییم همسایه به ما ربطی ندارد؟

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: تلاش بنده و همکاران‌مان در دولت در جهت اجرای قانون جوانی جمعیت و کمک به نهاد خانواده اعم از تشکیل و رفع مشکلات آن‌هاست.

رئیسی در پایان سخنان خود در این برنامه تلویزیونی گفت: خانواده‌های شهدا بهترین الگوهای ما هستند و باید به‌عنوان الگو به جامعه معرفی شوند.

رئیسی هم‌چنین عصر امروز با حضور در استودیوی خبر ساعت 14 شبکه یک سیما طی سخنانی ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: خبرنگاران و اهالی رسانه نقش مهمی در تبیین خواسته‌های مردم عزیزمان برای مدیران و دولتمردان و هم‌چنین نقش مؤثری برای بیان دیدگاه‌های مسئولان برای مردم دارند. رسانه و اصحاب آن پل ارتباطی بین مردم و مسئولان هستند و باید تلاش شبانه‌روزی این عزیزان در عرصه‌های مختلف مدنظر قرار بگیرد. اصحاب رسانه نقش فعالی در دفاع مقدس داشتند و هرچه خبر و تصویر از آن دوران داریم، مرهون تلاش خبرنگاران و رسانه است.

وی تصریح کرد: حضور رسانه ملی و رسانه‌ها در جهاد تبیین نقش مؤثری دارد و صداوسیما مرکز فرهنگ و فکر است. رسانه‌ها در مقابله با جریان‌سازی دشمن و ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی نقش مهمی دارند.

رئیس‌جمهور گفت: دولت در میدان عمل و اقدام است و تبیین عملکرد دولت به‌عهده رسانه‌هاست؛ البته شاید به این اقدامات نقدهایی هم وارد باشد ولی ما فرد منتقد را «بی‌شناسنامه» نمی‌خوانیم و معتقدیم باید حرف منتقد را شنید و دولت گوش شنوا دارد. اصحاب رسانه ممکن است تحلیل و یا نظری داشته باشند و ما این را برای دولت نعمت می‌دانیم، انصاف جای خود را دارد و این انتقادها برای دولت مفید خواهد بود.

رئیسی هم‌چنین با حضور در تحریریه جرس صدا و سیما طی سخنانی گفت: باید نقص‌ها رفع شود و فقط اعلام گزارشِ مشکل کارگشا نیست؛ مقام معظم رهبری فرمودند اینکه برخی دستگاه‌ها فساد اقتصادی را فقط بیانشن کنند کافی نیست، بلکه باید با فرد خاطی برخورد شده و بستر فسادزا رفع شود؛ این مردم را خوشحال و امیدوار می‌کند.

وی عنوان کرد: باید در پی آسیب‌شناسی به‌دنبال آسیب‌زدایی باشیم و اگر حل مسئله انجام نشود، صرف مطالبه‌گری مسئله را حل نمی‌کند. اگر این‌طور نشود مشکلی بر مشکلات مردم می‌افزاید و این مطالبه منجر می‌شود که یک مسئول پاسخگو باشد.

رئیس‌جمهور بیان کرد: دولت می‌کوشد مشکلات را شناسایی کرده و نسبت به رفع آن اقدام کند و اگر کسی در دانشگاه، حوزه، مرکز پژوهشی، صدا و سیما  و غیره اعلام کند که مشکلی وجود دارد و راه‌حل نیز ارائه دهد، این می‌تواند برای دولت گره‌گشا باشد و نتیجه‌اش برای مردم دل‌نشین خواهد بود.

رئیسی اظهار داشت: هم‌چنین اگر اشکالی را دیدیم نباید آن را به همه‌جا تعمیم دهیم، شناخت آسیب‌ها در دستورکار دولت است و صدا و سیما می‌تواند در جهت نمایاندن آسیب‌ها و رفع آن به دولت کمک کند. این مهم  به جامعه اطمینان می‌دهد که کسانی در سنگر کار و تلاش هستند که سعی‌شان بر رفع مششکلات است.

وی تصریح کرد: ما در استان‌ها همین کار را انجام می‌دهیم و آسیب‌ها و نارسایی‌ها را شناسایی می‌کنیم تا آن مشکل را رفع کنیم. پروژه‌های نیمه‌تمام سال‌هاست که مقابل چشم مردم مانده و حل نشده  و می‌کوشیم آن را حل کنیم. نهضت ساماندهی طرح‌های نیمه‌تمام در دستورکار دولت است.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: احساس بن‌بست در مشکلات و عدم حل آن خوب نیست و مردم نباید احساس کنند که مشکلات هست و کسی هم آن را حل نمی‌کند. باید مشخص شود کسانی هستند که می‌کوشند مشکلات مردم رفع شود. البته این مهم با بخشنامه شدنی نیست و باید این ادراک اتفاق دهد و در گرو اقدام و عمل توسط قوا و دستگاه‌ها و هم‌چنین در پی تنویر افکار عمومی رخ می‌دهد.

رئیسی با تأکید بر اینکه به دستگاه‌ها اعلام کرده‌ایم که می‌بایست گزارش عملکردشان را به مردم ارائه دهند، عنوان کرد: تفاوت نظام مدیریتی ما در اسلام با دیگران بر این است که مدیر را قبل از هر چیزی، مقابل خدا پاسخگو می‌دانیم.

وی در پایان اظهار داشت: کارِ رئیس‌جمهور، خادمِ جمهور بودن است و ما به این خادم جمهور بودن افتخار می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم کاری برای مردم انجام دهیم تا رضای خدا و ملت‌مان را در پی داشته باشد.

انتهای پیام/+

منبع
tasnim
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز