رئیس جمهوری چین در گفتگو با محمد بن سلمان از ادامۀ مذاکرات ایران و عربستان سعودی حمایت کرد

Submitted on س., 03/28/2023 - 08:05

به گزارش رسانه‌ دولتی چین (CCTV)، شی جین پینگ در جریان تماس تلفنی با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در روز سه شنبه ٢۸ مارس (۸ فروردین)، در مورد طیف وسیعی از موضوعات از جمله حمایت پکن از مذاکرات آتی ایران و عربستان سعودی برای بهبود روابط دو کشور، گفتگو کرد.

 بر اساس این گزارش، شی جین پینگ همچنین تأکید کرد که چین و عربستان سعودی در زمینۀ مسائلی که به منافع اصلی دو کشور مربوط است، از یکدیگر قاطعانه حمایت خواهند کرد و در راستای ارتقای صلح، ثبات و توسعه در خاورمیانه، همکاری‌های خود را افزایش خواهند داد.

همزمان، خبرگزاری دولتی عربستان سعودی (SPA) نیز گزارش داده است که محمد بن سلمان ولیعهد و نخست‌وزیر این کشور در تماس تلفنی با شی جین پینگ، از «ابتکار پکن برای حمایت از تلاش‌ها جهت توسعه حُسن همجواری» میان تهران و ریاض ابراز قدردانی کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شی جین پینگ و محمد بن سلمان در جریان این گفتگو، بر اهمیت روابط استراتژیک میان عربستان سعودی به عنوان بزرگترین صادرکنندۀ نفت جهان و چین به عنوان شریک اصلی تجاری کشورهای خلیج فارس، تأکید کردند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، شرکت آرامکو غول نفتی عربستان سعودی، روز دوشنبه ٢۷ مارس اعلام کرد که با امضای دو قرارداد نفتی، سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری خود در چین را افزایش داده است.

شرکت نفتی آرامکو با امضای این دو قرارداد نفتی چند میلیارد دلاری با چین و سرمایه‌گذاری در پالایشگاه‌های شمال‌شرقی این کشور، از جمله خرید ۱۰ درصد از سهام شرکت خصوصی «رونگ‌شنگ» (Rongsheng Petrochemical)، مسئولیت یک تعهد بلندمدت نفتی را در چین بر عهده گرفته است.

به گزارش رویترز، این قرارداد پس از سفر سال گذشته شی جین پینگ رئیس جمهوری چین به ریاض در ماه دسامبر، بزرگ‌ترین قرارداد منعقد شده میان عربستان سعودی و چین محسوب می‌شود. 

خبرگزاری رویترز نوشته است که عربستان سعودی و سایر کشورهای حاشیۀ خلیج فارس، با توجه به منافع امنیتی و اقتصادی ملی خود، به سمت تنوع بخشیدن به شرکای خود متمایل شده‌اند.

در شرایطی که تنش ها در روابط آمریکا و چین دو ابرقدرت اقتصادی جهان افزایش یافته است، قراردادهای نفتی اخیر میان عربستان سعودی و چین، به تعمیق روابط دو کشور منجر خواهد شد و نگرانی ایالات متحده به عنوان متحد سنتی عربستان سعودی را بر می‌انگیزد.

همچنین ناظران بین‌المللی بر این باورند که تلاش پکن به‌منظور عادی‌سازی روابط میان تهران و ریاض که توافق سه‌جانبه میان ایران،‌‌عربستان سعودی و چین را محقق کرد، نمایانگر نقش‌آفرینی فعال پکن در خاورمیانه و تضعیف نفوذِ چند دهه‌ای ایالات متحده در این منطقه حساس و استراتژیک است.

تنش زدایی در روابط عربستان سعودی به عنوان بزرگترین صادرکنندۀ نفت جهان و ایران که بر سر برنامۀ هسته‌ای خود با دولتهای غربی به شدت اختلاف دارد، می تواند معادلات را در سراسر منطقه که چندین دهه است در آشفتگی به سر می‌برد، تغییر دهد.

پیش از این، خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، روز دوشنبه ۲۷ مارس، گزارش داد که فیصل بن فرحان وزیر امور خارجۀ این کشور و حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی او، در تماسی تلفنی متعهد شده‌اند تا پیش از پایان ماه رمضان برای اجرای توافق تاریخی اخیر خود در راستای از سرگیری روابط دیپلماتیک میان تهران و ریاض، دیدار کنند.

همچنین قرار است وزیران امور خارجه ایران و عربستان سعودی، در اولین فرصت مقدمات بازگشایی سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌ها را فراهم کنند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز