رؤسای مجامع دانشگاه‌های پزشکی فرانسه صدور حکم اعدام برای دکتر قره حسنلو را محکوم کردند

Submitted on چ., 12/14/2022 - 07:29

رؤسای مجامع دانشگاه‌های علوم پزشکی فرانسه با انتشار یک بیانیه ضمن محکوم کردن صدور حکم اعدام برای حمید قره حسنلو، پزشک متخصص رادیولوژی، با خیزش سراسری کنونی در ایران اعلام همبستگی کردند.

در این بیانیه مطبوعاتی که به امضای سه تن از بلندپایه‌ترین استادان دانشگاه‌های علوم پزشکی فرانسه رسیده، با اشاره به اعتراضات سه ماهه پس از جان باختن مهسا امینی و «درخطر» بودن «حقوق بشر، آموزش و فعالیت‌های پزشکی» در ایران آمده است:

این بیانیه را سه تن از بالاترین مقامات پزشکی فرانسه یعنی پروفسور پرز دیدیه ساموئل، رئیس مجمع رؤسای دانشکده‌های پزشکی، پروفسور تیری گودو، رئیس مجمع رؤسای مراکز بیمارستانی غیردانشگاهی و پروفسور رمی سالومون، رئیس مجمع رؤسای بیمارستان‌های دانشگاهی این کشور تنظیم و امضا کرده‌اند.

در این بیانیه که نسخه‌ای از آن به ار.اف.ای فارسی رسیده، ضمن یادآوری نقش محوری زنان، بازداشت دانشجویان و دانش‌آموزان اکثرا زیر ۲۵ سال که دست کم سن ۴۵ نفرشان زیر ۱۸ سال است، رفتارهای حکومت به این شیوه برشمرده شده است:

پزشکان عالیرتبه فرانسوی همچنین با یادآوری احکام حبس و اعدام برای معترضان در روزهای اخیر نوشته‌اند تاکنون چندین پزشک ایرانی نیز که مشارکت در جنایت حکومت خودداری کرده‌اند، بازداشت شده‌اند و مأموران از انجام «ابتدایی‌ترین کمک‌ها و درمان مجروحان جلوگیری کرده یا عمدا آن را به تأخیر می‌اندازند».

حمایت جمعی از پزشکان درجهان از #حمید_قره_حسنلوباید مردم در کشورهای مختلف را برای همبستگی با مردم ایران به میدان بیاوریم#تجمع_مقابل_زندانها #جان_بازداشت_شدگان_در_خطراست pic.twitter.com/ZBNpCd2V9P

آنها با اشاره به صدور حکم اعدام برای همکارشان دکتر حمید قره حسنلو، رادیولوژیست و همسرش فرزانه قره حسنلو، تکنیسین آزمایشگاه این احکام و همچنین اعدام محسن شکاری را محکوم کرده و نوشته‌اند:

و در ادامه گفته‌اند:

پروفسور نوذر آقاخانی، متخصص جراحی اعصاب در بیمارستان پاری ساکله فرانسه به ار.اف.ای فارسی گفت که سه پروفسور امضا کننده این بیانیه برجسته‌ترین نمایندگان جامعه پزشکی دانشگاهی و بیمارستانی در فرانسه هستند. به گفته این پزشک ایرانی مقیم فرانسه، این نامه بیانگر نگرانی جامعه پزشکی فرانسه از سرکوب فراگیر اعتراضات و اخلال عمدی در روند درمان مجروحان و نیز دغدغه آنها نسبت به جان همکارشان حمید قره حسنلو و همسرش است.

دکتر حمید قره حسنلو و همسرش به همراه ۱۳ تن دیگر در کرج به «قتل» یک مأمور بسیجی در جریان مراسم چهلم حدیث نجفی در روز ۱۲ آبان متهم شده‌اند. صدور حکم اعدام دکتر قره حسنلو واکنش‌های بسیاری را در داخل و خارج از ایران به همراه داشته است.

این نامه در تاریخ ۱۲ دسامبر (۲۱ آذر) منتشر شده و امضاکنندگان آن احتمالا هنوز در جریان اعدام دومین شهروند معترض، مجیدرضا رهنورد نبوده‌اند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز