رهبر طالبان مدعی است که زنان در افغانستان "راحت و مرفه" زندگی می‌کنند

Submitted on ی., 06/25/2023 - 07:14

در حالی که در افغانستان، زنان از زندگی عمومی و کار منع شده و تحصیل دختران به شدت محدود شده است هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، امروز یکشنبه بیست و پنجم ژوئن، ۴ سرطان، با انتشار پیامی به مناسبت عید قربان مدعی شد که دولت او اقدامات لازم را برای بهبود زندگی زنان در افغانستان انجام داده است.

در پیام رهبر طالبان که به پنج زبان عربی، دری، انگلیسی، پشتو و اردو در صفحه‌ توییتر ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی این گروه منتشر شد، هبت‌الله آخوندزاده می‌گوید تحت حاکمیت امارت اسلامی، اقدامات مهمی برای نجات زنان از بسیاری از ظلم‌های سنتی از جمله ازدواج‌های اجباری انجام شده و تمامی حقوق شرعی آنها حفظ شده است.

به گفته رهبر طالبان، اکنون در افغانستان "جایگاه زن به عنوان یک انسان آزاده و با کرامت احیا شده و همه نهادها موظف به کمک به زنان در تامین ازدواج، ارث و سایر حقوق شده اند".

 در ادامه این پیام تاکید شده است که در حاکمیت امارت اسلامی، "اقدامات مهمی برای اصلاح زنان، حجاب، عفاف، پرهیز از اختلاط و ایجاد زندگی شاد زیر سایه شریعت اسلامی صورت گرفته است".

هبت‌الله آخوندزاده همچنین بار دیگر از کشورها خواسته است تا از مداخله در امور داخلی افغانستان دست بردارند. وی بر این باور است که "حکومت طالبان خواهان روابط خوب سیاسی و اقتصادی با جهان به ویژه با کشورهای اسلامی است و به مسئولیت خود در این زمینه عمل کرده است".

به نظر می رسد رهبر طالبان که به ندرت استان قندهار در جنوب افغانستان را ترک کرده و در انظار عمومی بسیار کم ظاهر می‌شود، اخیراً در جهت دهی به سیاستهای داخلی از جمله ممنوعیت تحصیل دختران بعد از کلاس ششم و ممنوعیت زنان افغان از زندگی عمومی و کار به ویژه برای سازمان های غیردولتی و سازمان ملل متحد، سختگیریهای بیشتری به خرج می‌دهد.

علیرغم وعده های اولیه طالبان در مورد برپایی یک حکومت معتدل تر از گذشته، این گروه از زمان خروج نیروهای ایالات متحده و ناتو و تصرف افغانستان در آگوست ٢٠٢١، تدابیر سختی را اعمال کرده‌اند.

آنها زنان را از حضور در فضاهای عمومی مانند پارک ها و سالن های ورزشی منع و آزادی رسانه ها را سرکوب کرده‌اند. شرایطی که به بحران انسانی و انزوای افغانستان در زمانی که اقتصاد کشور سقوط کرده است دامن می‌زند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز