رهبر کره شمالی به رغم هشدارهای آمریکا دربارۀ ارسال تسلیحات به مسکو، برای مذاکره با پوتین وارد روسیه شد

Submitted on س., 09/12/2023 - 09:43

رسانه‌های دولتی کره شمالی، روز سه‌شنبه ١٢ سپتامبر (٢١ شهریور)، گزارش دادند که کیم‌جونگ‌اون رهبر این کشور با قطار شخصی ضدگلولۀ خود وارد روسیه شده است و شماری از مقامات ارشد نظامی و صنایع تسلیحات کره‌شمالی نیز او را در این سفر همراهی کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تلویزیون دولتی روسیه نیز روز سه‌شنبه با پخش تصاویری از عبور قطار زیتونی رنگ حامل رهبر کره شمالی از روی یک پل، از ورود کیم‌جونگ‌اون به روسیه خبر داد.

در همین حال، دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین با اشاره به برنامۀ دیدار کیم‌جونگ‌اون رهبر کره شمالی با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه، اعلام کرد: «این یک دیدار کامل خواهد بود؛ ابتدا مذاکراتی بین هیأت‌های دو کشور انجام خواهد شد و پس از آن در صورت لزوم رهبران دو کشور در نشستی انفرادی گفتگوهای خود را ادامه خواهند داد».

خبرگزاری رویترز به نقل از چند مقام ارشد روسیه که نام آنها فاش نشده، گزارش داده است که مذاکرات کیم‌جونگ‌اون و ولادیمیر پوتین، می‌تواند شامل کمک‌های بشردوستانه به کره‌شمالی و نیز قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل بر علیه پیونگ‌یانگ باشد.  

این در حالی است که مقامات ارشد آمریکایی پیش از سایرین، از دیدار قریب‌الوقوع کیم‌جونگ‌اون با ولادیمیر پوتین، خبر داده و اعلام کردند که مذاکرات تسلیحاتی میان مسکو و پیونگ‌یانگ به‌طور فعال در حال پیشرفت است و رهبران کره شمالی و روسیه به احتمال زیاد دربارۀ همکاری نظامی برای ارائۀ تسلیحات از سوی پیونگ‌یانگ به مسکو جهت استفاده در جنگ اوکراین، گفتگو خواهند کرد.

 به گزارش خبرگزاری رویترز، به رغم آنکه هنوز محل دقیق دیدار و مذاکره میان کیم‌جونگ‌اون و ولادیمیر پوتین اعلام نشده است اما به نظر می‌رسد که آنها پس از پایان «مجمع اقتصادی شرق» در ولادی وستوک دیدار کنند.

رسانه‌های کره جنوبی و خبرگزاری کیودو ژاپن، احتمال داده‌اند که نشست دو نفره میان ولادیمیر پوتین و کیم‌جونگ‌اون در پایگاه فضایی وستوچنی برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین در جریان سخنرانی در «مجمع اقتصادی شرق» در ولادی وستوک، گفته است که قصد دارد به پایگاه فضایی وستوچنی برود اما نگفته است که آیا قصد دارد در آنجا با رهبر کره شمالی ملاقات کند یا خیر.

ایالات متحده آمریکا و متحدانش، نسبت به نشانه‌های همکاری نظامی نزدیک میان روسیه و کره شمالی به شدت ابراز نگرانی کرده‌اند.

با این حال، دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین در این زمینه گفته است: «منافع ملی روسیه تعیین کنندۀ سیاست‌های مسکو است و در خصوص روابط روسیه با همسایگانش از جمله کره شمالی، منافع دو کشور برای ما اهمیت دارد و نه هشدارهای واشنگتن».

بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، کیم‌جونگ‌اون در طول دوازده سالی که از زمامداری او می‌گذرد، تنها هفت سفر به خارج از کره شمالی انجام داده است که چهار مورد از این سفرها به چین متحد سیاسی اصلی پیونگ‌یانگ بوده است.

رهبر کره شمالی پیش از این، در جریان آخرین سفر خارجی خود در سال ۲٠۱۹ با ولادیمیر پوتین همتای روسی خود دیدار کرده بود.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز