رهبر ایران اتهام 'تولید ویروس کرونا' را علیه آمریکا مطرح کرد

Submitted on ی., 03/22/2020 - 13:20

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، اتهام "تولید ویروس کرونا" را علیه مقام‌های آمریکایی مطرح کرد و گفت به همین دلیل ایران برای مقابله با کرونا از آمریکا کمک نمی‌گیرد.

آقای خامنه‌ای خطاب به مقام‌های آمریکایی گفت: "شما متهمید که خودتان این ویروس را تولید کردید." او افزود که البته نمی‌داند چنین اتهامی چه قدر درست است و شواهد و مستنداتی نیز برای آن ارائه نداد.

رهبر ایران گفت ممکن است آمریکا در قالب کمک دارویی محصولاتی به ایران بفرستد که ویروس را "ماندگار" کند.

او همچنین یک فرضیه دیگر را مطرح کرد که اگر به گفته او ویروس کرونا به طور ویژه برای ایران طراحی شده باشد، آمریکا در قالب اعزام کمک بخواهد به ارزیابی اثر ویروس تولیدی خود بپردازد و اطلاعاتش را تکمیل کند.

آقای خامنه‌ای این فرضیه را پیشتر هم مطرح کرد.

در پژوهشی که به تازگی در مجله علمی معتبر نیچر منتشر شده گروهی از پژوهشگران گفته‌اند نتیجه مطالعه آنها بر ساختار ژنتیک ویروس جدید کرونا به روشنی نشان می‌دهد که این ویروس نتیجه تکامل طبیعی در خانواده ویروس سارس (سندروم حاد تنفسی) بوده است.

تاکنون در بررسی‌های مستقل دانشمندان خلاف چنین یافته‌ای مطرح نشده و در مجلات معتبر علمی مقاله‌ای منتشر نشده که عامل بیماری کووید-۱۹ را ساخته دست بشر بداند.

با این وجود در هفته‌های اخیر در رسانه‌های عامه‌پسند کشورهای مختلف و در شبکه‌های اجتماعی بارها فرضیه‌هایی مطرح شده که ویروس کرونا را آزمایش نوعی سلاح زیستی یا محصول سهل‌انگاری و سرایت احتمالی آن از آزمایشگاهی می‌دانند.

از جمله یک برنامه تلویزیون ایران با طرح این فرضیه گفت ممکن است ویروس کرونا برای کشتن ایرانیان طراحی شده باشد و تعداد مرگ‌ومیر در ایتالیا به این دلیل بالا است که ژن مردم ایتالیا شبیه مردم ایران است.

یک هفته پیش سخنگوی وزارت خارجه چین هم احتمال نقش آمریکا در شیوع کرونا را مطرح کرد و گفت: "شاید این ارتش آمریکا باشد که بیماری را به ووهان آورده است."

آیت‌الله خامنه‌ای یکی از بلندپایه‌ترین افرادی است که به طور عمومی چنین فرضیه‌ای را مطرح کرده است.

رهبر جمهوری اسلامی در حالی از احتمال طراحی ویروس برای هدف قرار دادن جمعیت ایران گفته که مطابق آمار رسمی کووید-۱۹ در چین و ایتالیا بیش از ایران قربانی گرفته و به سرعت در دیگر کشورها، از جمله اسپانیا و خود آمریکا در حال گسترش است.

آقای خامنه‌ای گفت: "سران آمریکا چند بار تکرار کردند که ما حاضریم به شما از لحاظ دارو و درمان کمک کنیم."

"این حرف بسیار عجیب است. اولا خود شما دچار کمبودید. مقام‌های خودشان می‌گویند که دچار کمبودهای وحشت‌آوری هستند."

"ثانیا شما آمریکایی‌ها متهمید که شما این ویروس را تولید کردید. من نمی‌دانم که این اتهام چه قدر حقیقی است، اما وقتی این اتهام وجود دارد کدام عاقلی به شما اعتماد می‌کند؟"

"ممکن است شما دارویی تجویز کنید و وارد کشور کنید که ویروس را ماندگار کنید. یا اگر کسی را به عنوان پزشک بفرستید این ممکن است بخواهد بیاید اثر عملی سمی را که درست کرده‌اند ببیند."

او، بدون ارائه دلیل، احتمال ساخته شدن ویروس کرونا به طور ویژه برای ضربه زدن به ایرانیان را مطرح کرد و گفت: "گفته شده که یک بخش با استفاده از آشنایی با ژنتیک ایرانی به خصوص برای ایران درست شده است."

شماری از مقام‌ها و رسانه‌های ایرانی در متهم کردن آمریکا به تولید ویروس کرونا با آیت‌الله علی خامنه‌ای همراه شده‌اند.

علاءالدین بروجردی، از اعضای محافظه‌کار کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته: "طبیعتا آمریکایی‌ها متهم ردیف اول بحران کرونا هستند."

محمود صادقی، از نمایندگان سرشناس اصلاحطلب هم اتهام مشابهی را مطرح کرده است.

آقای صادقی گفته: "با توجه به اینکه رهبر انقلاب امروز مجددا احتمال حمله بیولوژیکی و ساختگی بودن ویروس کرونا توسط آمریکا را مطرح کردند، جا دارد مسئولان ذی‌ربط، بویژه قرارگاه پدافند زیستی سازمان پدافند غیرعامل، این احتمال را به صورت جدی بررسی کنند و نتیجه را بصورت قطعی به اطلاع عموم برسانند."

چند رسانه رسمی هم مطالبی با همین مضمون منتشر کرده‌اند.

از جمله خبرگزاری تسنیم، که منتسب به سپاه پاسداران است، در مطلبی با عنوان "چرا آمریکا درباره شیوع کرونا متهم است؟" نکاتی را مطرح کرده که از نظر این خبرگزاری باعث مشکوک بودن شیوع کرونا و ارتباط آن با آمریکا می‌شود.

این خبرگزاری در عین حال نوشته: "البته در نهایت این دانشمندان هستند که باید درباره مبدأ ویروس اظهارنظر کنند. اما دست‌کم تا به اینجا می‌توان گفت رفتار آمریکایی‌ها بسیار مرموز و غیرشفاف بوده است. "

صحبت‌های آیت‌الله خامنه‌ای درباره کرونا بخشی از سخنرانی تلویزیونی او بود که جایگزین سخنرانی نوروزی سالانه او در حرم امام هشتم شیعیان شد.

رهبر جمهوری اسلامی در هفته‌های اخیر برنامه‌های عمومی خود را لغو کرده و حتی حسن روحانی هم برای تبریک نوروز حضوری پیش او نرفته و تنها تلفنی با او صحبت کرده است.

یکی از آخرین دیدارهای عمومی آقای خامنه‌ای ملاقات او با عده‌ای مداح بود.

به گفته یکی از افراد حاضر در این جلسه محافظان رهبر برخلاف روال قبلی اجازه ندادند که مداحان دست آقای خامنه‌ای را ببوسند.

نریمان پناهی گفت: "نگذاشتند ما دست آقا را ببوسیم. چرا؟ آقا به ما بی اعتنایی کرد؟ خیر. حفظ جان آقا بر ما واجب است."

این جلسه در ۲۶ بهمن برگزار شد. تا سه روز پس از آن مقام‌های ایرانی به طور عمومی شناسایی مبتلایان به ویروس کرونا را تکذیب می‌کردند.

آقای خامنه‌ای نخستین بار در ۴ اسفند به طور عمومی درباره شیوع کرونا صحبت کرد و بدون نام بردن از آن گفت این ویروس "بهانه خوبی" بود که مخالفان جمهوری اسلامی شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی را زیر سوال ببرند.

او گفت: "این بیماری هم شد یک بهانه‌ خوبی. شب پنج‌شنبه که جمعه‌اش انتخابات بود، خبر بُروز این ویروس و این بیماری در قم مثلاً داده شد، از سحر پنج‌شنبه شروع کردند تبلیغات کردن که 'مردم نبادا بروید در صف انتخابات بِایستید، در صف رأی دادن بِایستید، آنجا چنین است، چنان است، بیماری هست، مرض هست، ویروس هست '."

بعدتر و در ۱۳ اسفند او شیوع کرونا را "بلایی" خواند که "آنچنان بزرگ نیست".

تا روز یکشنبه ۳ فروردین مطابق آمار رسمی بیش از ۲۱ هزار نفر در ایران به کرونا مبتلا شده‌اند و ۱۶۸۵ هم بر اثر آن درگذشته‌اند.

تاکنون در مجموع بیش از ۳۰۰ هزار نفر مبتلا و بیش از ۱۳ هزار درگذشته در کشورهای مختلف گزارش شده است.

بیماری کووید-۱۹ ابتدا در شهر ووهان چین بروز کرد و پس از شیوع سریع آن مقام‌های چینی قرنطینه شدیدی را در استان هوبی و دیگر مناطق اعمال کردند و در روزهای گذشته شمار مبتلایان جدید در خاک چین روزانه به صفر رسیده یا انگشت‌شمار شده است.

کره جنوبی با اعلام "شرایط جنگی" به کنترل شدید سفرها و آزمایش وسیع و شناسایی مبتلایان و ردگیری افراد در تماس با آنها جلوی روند صعودی شیوع کرونا را گرفت.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که آیت‌الله خامنه‌ای اتهام ساخت کرونا را علیه دولتش مطرح کرده، از ویروس کرونا با عنوان "ویروس چینی" یاد می‌کند.

آقای ترامپ در روزهای نخست سرایت این ویروس به کشورهای دیگر آن را "شوخی فریب‌آمیز" خواند و گفت شیوع آن در آمریکا تحت کنترل است و شمار مبتلایان در آمریکا نزدیک به صفر خواهد بود.

اما با افزایش ناگهانی شمار مبتلایان در ایالت‌های مختلف آمریکا محدودیت‌های شدیدی وضع شده و با اعلام "وضعیت اضطراری" آقای ترامپ و مقام‌های دولتش درباره کرونا تغییر لحن داده‌اند.

در بریتانیا هم پس از آنکه گروهی از پژوهشگران هشدار دادند ممکن است کشور با ربع میلیون نفر مرگ‌ومیر ظرف چند ماه روبرو شود، سیاست دولت بوریس جانسون از "تخفیف" آثار همه‌گیری کرونا به "توقف" آن تغییر کرد و محدودیت‌های جدیدی وضع شد.

ایتالیا نخست منطقه لومباردی را قرنطینه کرد اما با ادامه افزایش قربانیان محدودیت‌ها را به سراسر کشور گسترش داد.

دولت فرانسه به رغم درخواست‌ها حاضر به لغو انتخابات محلی نشد، اما چند روز بعد محدودیت‌های تردد در سراسر کشور وضع کرد.

منبع
bbc
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز