رضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت ابراهیم رئیسی برکنار شد

Submitted on ی., 04/30/2023 - 11:20

نمایندگان دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی ایران، روز یکشنبه ۱۰ اردیبهشت، استیضاح رضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت را در دستور کار قرار دادند.

در ادامۀ این جلسۀ علنی طبق آیین نامۀ مجلس، استیضاح وزیر صمت پس از اظهارات مخالفان و موافقان به رأی گذاشته شد و نمایندگان با ۱۶۲ رأی موافق، ۱۰۲ رأی مخالف، ۲ رأی ممتنع و ۶ رأی باطله از مجموع ۲۷۲ نماینده حاضر در مجلس، با این استیضاح موافقت کردند و رأی اعتماد خود را از وزیر صمت پس گرفتند.

رضا فاطمی‌امین نخستین وزیر دولت ابراهیم رئیسی است که در پی عدم رأی اعتماد نمایندگان مجلس برکنار شده است.

استیضاح وی که از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم تا کنون دو بار به صحن علنی مجلس رسیده است، ۱۷ محور داشت اما نوسانات شدید در حوزه بازار خودرو مهم‌ترین کلیدواژه موافقان استیضاح او بود. شماری از نمایندگان مجلس ایران، کاهش ارزش پول ملی، تورم و کوچک شدن سبد معیشت مردم را ناشی از عمل نکردن وزیر صمت به وعده‌ها و برنامه‌های خود، دانسته‌اند.

این در حالی است که ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران، با حضور در جلسۀ استیضاح رضا فاطمی‌امین، به دفاع از عملکرد او پرداخت و با بیان اینکه «باید با مافیای خودرو برخورد شود»، وزیر صمت دولت خود را فردی «ضد فساد، رانت‌خواری و مافیا» دانست.

رضا فاطمی‌امین نیز در جریان جلسۀ استیضاح خود تأیید کرد: «ما در صنعت خودرو مافیا داریم». وی در ادامه مدعی شد: «مافیای خودرو نمی‌خواهد قیمت‌ها کاهش پیدا کند؛ مافیای خودرو پول خرج می‌کند تا من را بزند».

اظهارات موافقان استیضاح وزیر صمت

هاجر چنارانی نماینده نیشابور در مجلس، فاطمی‌امین را عامل افزایش قیمت خودرو دانست و گفت: «می‌گویند بازار خودرو به وزارت صمت ارتباط ندارد. در بیست ماهی که وی وزیر صمت بود منِ نماینده باید یقه چه کسی را برای گرانی خودرو بگیرم. بازار خودرو استخوان مردم را ترکانده است. در این ۲۰ ماه قیمت خودرو از کجا به کجا رسیده است. شوراهای زیرمجموعه شما در این ۲۰ ماه برگزار نشده است».

الله وردی دهقانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز با بیان این‌که «وزیر صمت قول داده بود که سالیانه ۱.۵ میلیون خودرو تولید خواهد شد که خبری از آن نیست»، گفت: «وزیر در خدمت دو خودروساز بزرگ کشور است در صورتی که ایشان باید وزیر صنعت باشند نه وزیر دو خودروساز».

سیدغنی نظری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز گفت: «امروز مجلس بین دفن خود و ماندن وزیر یکی را باید انتخاب ‌کند».

ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان نیز در موافقت با استیضاح وزیر صمت گفت: «این هندوانه در بسته تو زرد درآمد. فاطمی امین ده‌ها نفر را از بیرون وزارتخانه آورد. بروید ببینید چه بلایی بر سر چارت اداری وزارت صمت آورده است».

وی افزود: «فاطمی امین در آمارهای خودساخته‌اش غرق شده و وضعیت به جایی رسیده که مردم با فشار تورمی زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند».

پاسخ فاطمی امین دربارۀ موضوع خودروهای شاسی بلند

رضا فاطمی امین در دفاع از خود و در توضیح ماجرای جنجالی «توزیع ۷۵ حواله خودروی شاسی بلند در میان نمایندگان برای مسکوت ماندن استیضاح وزیر صمت» که توسط احمد علیرضابیگی نماینده تبریز در مجلس افشا شده بود، گفت: «چرا موضوعی که به ابتدای سال ۱۴۰۰ مربوط می‌شود به این استیضاح ربط داده می‌شود؟»

فاطمی امین مدعی شد که ماجرای تخصیص خودروی شاسی بلند مربوط به نیمه اول سال ١۴۰۰ و دولت روحانی است. وی افزود: « ضدفسادترین دولت به چنین فسادی متهم می شود آیا این جنگ روانی نیست؟»

احمد علیرضابیگی نماینده تبریز در مجلس ایران که اخیراً به همراه احمد رسولی‌نژاد یکی دیگر از نمایندگان مجلس گفته بود ۷۵ حواله خودرو شاسی بلند به هدف مسکوت کردن استیضاح وزیر صمت به برخی نمایندگان مجلس داده شده است، روز شنبه ۹ اردیبهشت اعلام کرد که به دلیل انتشار این خبر به دادستانی احضار شده است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز