رایزنی وزرای خارجه عراق و آمریکا درباره بدهی خرید گاز و برق از ایران | اجازه پرداخت های مالی به زائران ایرانی از پول های ایران!

Submitted on جمعه, 06/09/2023 - 12:36

به گزارش همشهری آنلاین، خبرگزاری رسمی عراق (واع) نوشت: وزارت امور خارجه این کشور بعد از ظهر امروز (جمعه) با صدور بیانیه ای، اعلام کرد که «فؤاد حسین»، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه عراق در حاشیه نشست وزرای کشورهای عضو ائتلاف بین المللی در شهر ریاض، پایتخت عربستان سعودی، با «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا دیدار و گفت و گو کرد.

بنا بر آن چه در بیانیه این وزارتخانه آمده، وزرای امور خارجه عراق و آمریکا به ابعاد مختلف روابط میان دو کشور و راه های همکاری در زمینه های مختلف پرداختند و طیفی از مسائل دوجانبه، منطقه ای و جهانی و همچنین تلاش های بغداد برای تقویت اقتصاد خود و دستیابی به استقلال انرژی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

در همین راستا نیز، وزیر امور خارجه عراق ضمن قدردانی از تلاش های آمریکا به عنوان رهبر ائتلاف بین المللی مدعی مبارزه با تروریسم، بر اهمیت ادامه کار مشترک و همکاری در چارچوب «توافقنامه چارچوب راهبردی روابط دوستی و همکاری» میان دو کشور تاکید کرد.

حسین و بلینکن در دیدار خود، درباره شمار زیادی از مسائل منطقه ای و بین المللی مورد اهتمام مشترک نیز تبادل نظر کردند و لزوم تلاش برای کاهش تنش و دستیابی به آرامش در منطقه و همچنین خودداری از تشدید تنش که به هیچ طرفی سود نمی رساند را مورد تاکید قرار دادند.

در بخش دیگری از این دیدار نیز، دو طرف درباره طلب دولت ایران از عراق به دلیل خرید گاز و برق از جمهوری اسلامی و نحوه تعامل با اقدامات آمریکا در قبال بانک های بین المللی از جمله بانک های عراقی در چارچوب سیاست تحریمی واشنگتن علیه تهران بحث و تبادل نظر کردند.

معاون نخست وزیر عراق در این رابطه نیز ضمن تاکید بر لزوم ایجاد راه حلی برای این مشکلِ دارای تأثیر مستقیم بر صنعت برق کشورش، از طرف آمریکایی به این دلیل که اجازه داده مسئله پرداخت های مالی به زائران ایرانی از پول های ایران در بانک های عراقی حل شود، قدردانی کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا نیز به نوبه خود خاطر نشان ساخت که کشورش به پشتیبانی از ثبات عراق و فرآیند دمکراتیک در آن پایبند است و از ثبات سیاسی و ارتباط و کار مشترک میان دولت فدرال و دولت اقلیم کردستان در راستای تقویت جایگاه و قدرت این کشور در منطقه حمایت می کند و ابراز امیدواری کرد که بغداد و اربیل به تفاهم هایی برای حل و فصل مشکلات باقی مانده میان خود به ویژه در زمینه های نفت و دارایی دست یابند.

منبع
hamshahrionline
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز