راهپیمایی کم‌پیشینه روز کارگر در پاریس و چند شهر دیگر فرانسه به خشونت کشیده شد

Submitted on Mon, 05/01/2023 - 13:22

راهپیمایی معترضان در پاریس، حوالی ساعت ۲ بعد از ظهر از میدان رپوبلیک (جمهوری) آغاز شد. روز جهانی کارگر در فرانسه، «جشن کار» نامیده می‌شود.

صحنه‌هایی که دوشنبه در خیابان‌های پاریس دیده شد و نیز نتایج نظرسنجی‌هایی که تاکنون منتشر شده است، همگی بیانگر میزان خشم همگانی از دولت است. تظاهرکنندگان فرانسوی همچنان خواستار لغو قانونی هستند که برابر آن سن بازنشستگی قرار است از ۶۲ به ۶۴ سال افزایش یابد.

در پیشاپیش صف تظاهرکنندگان در پاریس چندین رویداد خشونت‌بار گزارش شد که عبارت بود از پرتاب اشیاء به سوی مأموران پلیس ضدشورش تا پرتاب سنگ و شکستن شیشه مغازه‌ها و ساختمان‌ها.

در این میان ژرالد دارمنن، وزیر کشور فرانسه نیز از دستگیری بیش از ۶۰ نفر و زخمی شدن یک پلیس در پی پرتاب کوکتل مولوتف خبر داد. این پلیس که به شدت دچار سوختگی شده بود به بیمارستان منتقل و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد.

آمار شرکت‌کنندگان در تظاهرات اول ماه مه امسال بسیار فراتر از سال‌های پیش گزارش شده است. کنفدراسیون عمومی کار یا س‌ژت که یکی از بزرگ‌ترین اتحادیه‌های صنفی فرانسه و از فراخوان‌دهندگان راهپیمایی یکم مه در فرانسه است، شمار تظاهرکنندگان در پاریس را ۵۵۰ هزار نفر برآورد کرده است.

خبرگزاری فرانسه درباره این تظاهرات می‌نویسد آمار منتشر شده از تعداد راهپیمایان هر چه باشد، امروز روزی کم‌پیشینه است زیرا آخرین باری که اتحادیه‌های صنفی اصلی فرانسه در روز کارگر زیر یک پرچم گرد هم آمدند، ۱۵ سال پیش بود. آخرین راهپیمایی یکپارچه با شرکت هشت اتحادیه اصلی به سال ۲۰۰۹، یعنی در اوج بحران مالی برمی‌گردد.

سوفی بینه، دبیرکل س‌ژت تظاهرات یک مه امسال را «یکی از قدرتمندترین جنبش‌های اجتماعی» خواند و فردریک سوئیو، دبیر کل اتحادیه «نیروی کارگر» در این زمینه گفت: «روز کارگر امسال همزمان شده است با یکپارچگی اتحادیه‌ها و همین موضوع به تنهایی، خودش یک رویداد تاریخی است.»

لوران برژه، رهبر کنفدراسیون دموکراتیک کار فرانسه نیز همایش روز دوشنبه پاریس را «بسیج عظیم مردمی» توصیف کرد.

Nous sommes plus d’un million dans la rue pour exprimer la dignité du monde du travail, son besoin de reconnaissance et notre opposition aux 64 ans. Merci à tous les travailleurs et militants cfdt qui se sont mobilisés #1erMai pic.twitter.com/R2AGnVJ0du

تظاهرات به جز پاریس در چندین شهر دیگر فرانسه نیز برپا شد. به گفته پلیس در استراسبورگ، ۸ هزار و ۷۰۰ نفر به خیابان آمدند، اما اتحادیه‌ها این آمار را ۱۵ هزار نفر ذکر کرده‌اند. به همین ترتیب شمار تظاهرکنندگان در لیل ۷ هزار و ۳۰۰ نفر (۱۵ هزار نفر به گفته برگزارکنندگان)، در مارسی ۱۱ هزار نفر (۱۳۰ هزار نفر به گفته برگزارکنندگان)، در تولوز ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر (۱۰۰ هزار نفر به گفته برگزارکنندگان) و در کلرمون‌فران ۱۴ هزار نفر (۲۵ هزار نفر به گفته برگزارکنندگان) اعلام شد.

در شهر نانت حدود نیم ساعت پس از حرکت راهپیمایان، درگیری میان تظاهرکنندگان و نیروهای پلیس روی داد و شیشه‌های یک فروشگاه در مرکز شهر شکسته شد.

در لیون، مواردی از آتش زدن خودروها و ایراد خسارت‌های قابل توجه به اموال عمومی و خصوصی در مسیر راهپیمایی گزارش شده است. فرمانداری رون به مرکزیت لیون از بازداشت چهار نفر در این شهر خبر داد و در توییتر «رفتار جنایتکارانه» منتسب به «گروه‌های خشن» را محکوم کرد.

از روز سه شنبه ۲ مه (۱۲ اردیبهشت) نمایندگان فرانسه پس از وقفه‌ای دو هفته‌ای به صندلی‌های خود در صحن مجلس ملی بازخواهند گشت و نمایندگان اپوزیسیون گفته‌اند که در مورد لوایح بعدی دولت سختگیرانه‌تر برخورد خواهند کرد.

اما روز چهارشنبه همه نگاه‌ها به سوی شورای قانون اساسی خواهد بود زیرا اعضای این شورا قرار است درباره تصویب یا رد پیشنهاد همه‌پرسی قانون حقوق بازنشستگی تصمیم بگیرند.

تعلیق سیاسی دیگر درباره موضوع دیدار نمایندگان اتحادیه‌ها با دولت است. آنها به تازگی دعوت‌نامه الیزابت بورن، نخست وزیر را برای ملاقات دریافت کرده‌اند. دبیرکل کنفدراسیون دموکراتیک کار روز یکشنبه اطمینان داده بود در صورتی که نخست وزیر او را دعوت کند، با وی مذاکره خواهد کرد. با این حال رهبران برخی از اتحادیه‌ها به عنوان پیش شرط مذاکره با دولت، همچنان خواستار لغو اصلاحیه قانون بازنشستگی قبل از پرداختن به سایر مسائل هستند.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه تا این زمان به خواسته معترضان نه گفته است. او ۱۷ آوریل به خود فرصتی ۱۰۰ روزه برای «مماشات» و «اقدام» داد تا بتواند برنامه پنج ساله کشور را از سر بگیرد. او که در ماه‌های اخیر محبوبیت خود را به شدت از دست داده است، به رغم مخالفت‌ها سفری داخلی را در روزهای آتی در چهارچوب اصلاح هنرستان‌های کشور برنامه‌ریزی کرده است. در هفته‌های اخیر منتقدان ماکرون در چندین شهر در هنگام حضور او با کوبیدن بر قابلمه به نشانه اعتراض، به استقبال او رفته‌اند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز